Morten Vedøy (WEB-TV)

Av Iform.no april 27, 2014 06:01

Morten Vedøy (WEB-TV)

Morten kom på andre plass på Loaded Cup. Vår videoreporter har tatt en prat med han og blitt med han på en treningsøkt. 

Alder: 22år. Født i 1991
Bosted: Oslo
Arbeide: Omsorgsarbeider og PT
Høyde: 167 cm
Vekt-Off-season: 95-100 kg
Vekt-Konkurranse: 83kg
Sivilstatus: Samboer med Marianne
Foto: Remi JakobsenJon Klasbu og fitnessfoto.dk

 

Meritter:

  • Stavanger open 2011. 1.plass juniorklasse
  • Stavanger open 2011. 4.plass Overall
  • NM 2011: 3.plass Juniorklasse
  • NM 2011: 4.Plass -80 kg klasse
  • NM 2012: 1. plass juniorklasse
  • Oslo Grand Prix 2014. 5.plass -80 kg
  • Loaded Cup Junior 2014. 2.plass

Jeg er en mann på 22 år fra Nærbø som ligger i Rogaland. Født og oppvokst der. Drevet med litt av ulike type sporter opp igjennom tiden. Alt fra fotball, håndball, svømming, kampsport, breakdance og styrketrening som ble min lidenskap. Har drevet med dette nå nærmere 9 år når jeg allerede begynte som 13 åring. Ellers er jeg utdannet Personlig Trener og jobber som omsorgsarbeider. Bor nå i Oslo sammen med min samboer, Marianne og katten hennes.

Hva synes du om iform.no?

Jeg syntes det er en bra side enten man er nybegynner og har lyst å få kunnskap om trening og kosthold eller om man er ”erfaren” og vil inn å oppdatere seg på treningsfronten. Begynte selv og lese her inne i ung alder og har mye bra materiale og artikler. Er ofte inne her og leser. Bra siden også begynner å skrive mer om konkurranser og stevner som er i Norge innen fitness og kroppsbygging. En side jeg anbefaler til alle som liker trening og har som mål å få kunnskap.

Hva er din målsetning?

Og hele tiden klare å forbedre meg. Bygge en bedre overall fysikk, jobbe med svakheter og legge på meg mer muskelmasse.

Når begynte du å trene?

Det hele begynte vell med at naboen hadde en hjemmesnekra benkpress som jeg fikk låne! Første gang jeg skulle prøve så var jeg 13 år og løfta 90 kg. Og syntes dette var veldig fascinerende. Rett før jeg fulgte 14 år så fikk jeg kjøpt meg medlemskap på et senter som heter Jæren SportsSenter på Nærbø der jeg tilbrakte mye tid. Klarte å pådra meg litt skader for jeg skulle plent løfte tungt, det var liksom det som jeg syntes var tøft da. Som 16 åring hadde jeg allerede 140 kg i benk og nesten 200 kg i markløft og jeg begynte å logge på treningsforum.no. Der sa folk jeg burde begynne med styrkeløft og folk sa de var imponerte over styrken min. Dette ga meg jo motivasjon til å forsette å trene tungt, men etter hvert så fant jeg jo ut at tung styrketrening førte til jeg begynte å legge på meg litt muskler og jeg begynte å lese mye om kosthold og ernæing. Prøvde meg allerede på diett som 15 åring og slik holdt jeg på hvert år. Gikk opp i vekt om vinteren og ned i vekt om sommeren. Så for hver sommer at jeg hadde fått litt mer muskler og hadde komt i bedre form og begynte så å få meg mer kunnskap. Dro inn til Citygym en gang når jeg var 16 år for å kjøpe meg en bøtte med Carbo Fuel. Husker enda den gangen når jeg kom inn. Så Arild Haugen trene og det var liksom her de store guttene holdt til. I skranken den dagen så satt Andre Thesen der og han hadde visst sett noen bilder av meg på facebook eller noe slikt. Han tilbydde meg å komme inn der å trene gratis noen ganger i uken siden jeg bodde et lite stykke i fra. Ikke mange mnd senere begynte jeg å trene der og ble kjent med mange fantastiske mennesker som jeg har lært utrolig mye av. Etter noen år med seriøs trening med fokus på muskelbygging så prøvde jeg meg på første konkurransen som jeg vant. Det var vell litt om hvordan alt startet.

morten-vedoy-2014-3

Hva er det som driver deg?

Det er vell først og fremst på grunn av at det er en lidenskap. Det er noe jeg virkelig brenner for og elsker å drive med. Se resultater og alltid kunne prøve å presse meg mer og mer! Det at motivasjonen min holdes oppe hver eneste dag skyldes også litt at jeg har bra folk rundt meg som har troen på meg og støtter meg! Det hjelper utrolig mye på! Selvfølgelig er det perioder som er tøffere en andre og man er ikke alltid 110% motivert for å dra på trening men nå er jeg så heldig og har funnet en partner som også interesserer seg for det samme. Både når det kommer til kosthold og trening. Det å kunne ta seg en treningsøkt på en lørdag å dra hjem å spise god sunn mat og slappe av med en film er noe vi heller foretrekker en å dra ut på byen å feste.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Er vell det som er så gøy i denne sporten at man blir vell aldri fornøyd med noe?! Men om jeg må velge så er det triceps og bryst.

Hva synes du er din beste prestasjon?

Det må absolutt være å vinne NM i Junior i 2012 og Loaded Cup 2014. Men å vinne Stavanger Open junior var også noe jeg aldri kommer til å glemme. På hjemmebane med mange kjente å det å min første konkurranse.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Ja Marianne Victoria Dahl, min samboer. Hun har hjulet meg utrolig mye, alt fra matlaging, shaving, farging, coaching, ja hun er helt fantastisk å ha med på laget de siste ukene før konkurranse. Vil bare benytte anledningen her til å takke henne for alt hun har hjulpet meg med og ofret for min skyld. En fantastisk person.

I tillegg har jeg 2 mannfolk i ryggen som sitter på utrolig mye kunnskap, min coach Tommi Thorvildsen som sponser meg med alt av kosttilskudd og hjelper meg med mye av trening og diett, er kjempeflink med atleter og sitter på en hel haug med kunnskap og erfaring. Andre Thesen som har fulgt meg fra ”the beginning”. Alltid hatt troen på meg og snakket vett inn i hodet mitt på tunge dager. Disse 3 personene, og min familie som støtter meg og heier på meg fra vestlandet. Veldig takknemlig for ”apparatet” jeg har rundt meg. Tusen takk.

Har du noen tips til en nybegynner?

Absolutt. Start i det små. Begynn å skaffe deg kunnskap. Sett deg små mål og når du klarer dem, sett deg nye. Sett deg langtidsmål. Prøv å se for deg hvor du vil være om 1 år, 5 år, 10 år. Hør med folk som kan mer en deg, les innpå siden og ikke ta alt du leser som fakta. Prøv ulike typer treningsmetoder og lær å kjenne kroppen din. Lytt til den. Pass på å spis bra mat. Mat er alfa og omega i denne sporten, sammen med hvile. Treningsdelen er bare en liten del av det hele. Har du mål eller drøm om å konkurrere en dag så vil jeg anbefale å ta kontakt med en klubb som driver med det og begynn i dag. Tren smart, ikke alltid gi 120 %. Og tøy og strekk, skader er din verste fiende når du driver med styrketrening. Tro meg.

morten-vedoy-2014-2

Hva er dine mål og ambisjoner?

For øyeblikket er å forsvare Juniortittelen i 2014 og gå videre til nordisk. Jeg har også fått godkjennelse å dra og konkurrere i Arnold Classic Europe i september. Der har jeg ingen forventninger men bare det å få æren av å bli med å stille mot kremen av kremen, de beste juniorbyggerene i verden er stort for meg. Langsiktig vil det jo være å komme meg opp i – 90 kg og fylle den i løpet av noen år og etter det får man bare se. Har ikke dårlig tid.

Hva er fordelene og ulempene med denne sporten synes du?

Fordelene er vell egentlig at du tar vare på kroppen din, du spiser bra og du trener, det i seg selv er noe som er bra for helsen. Også det at en aldri blir fornøyd. Høres kanskje litt dumt ut, men det er noe med det en alltid må jobbe hardere og det at en kan bruke tid på å forme kroppen litt sånn som en selv vil, ved hjelp av mat og ulike typer trening. Det at du alltid kan jobbe og bli bedre og på en måte kommer aldri i mål er jo noe som gjør det ekstra gøy! Det å konkurrere er også en fantastisk opplevelse! Kan ikke beskrives! Må oppleves.

Ulempene er vell det koster mye penger! En skal bruke penger på kostilskudd og nok mat! Er ikke bare og bare å få i seg nok næring. Utenom det så er det jo alltids folk som har sine fordommer mot kroppsbyggere og fitnessutøvere! Hadde ola nordmann visst hvor mange hundre timer en er på gymmet, hvor mange hundre timer en bruker på kjøkkenet, eller alle helgene en drar på gymmet en sen lørdagskveld og spiser kylling og ris istedenfor å dra ut på byen å drikke seg full å spise kebab. Da hadde folk kanskje gitt en respekt og komt meg kompliment istedenfor å lage sine egne meninger om ting

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Kommer veldig an på om jeg jobber sent eller tidlig. Og om jeg er på diett eller off season. Si på diett så står jeg opp, går kardio. Spiser frokost. Drar på jobb, spiser noen måltid og kommer hjem, drar så på trening før jeg kommer hjem og spiser og sover. Jobber turnus og litt forskjellig så ingen dag er lik.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

Jeg har prøvd mange ulike typer treningsprogrammer opp igjennom tiden men må si jeg har hatt mest fremgang med sånn jeg kjører nå. Har ikke noen faste øvelser eller antall sett og reps og trener alltid etter formen. Lite fan av å gå rundt å følge et ark slavisk på trening, tro meg, jeg har prøvd. Jeg liker å trene litt ettersom hva jeg må prioritere av svakheter når det kommer til fysikken min. Det siste året har jeg kjørt skuldre og bein 2 dager i uken der jeg deler opp fremside bein og bakside bein hver sin dag. Samme med skuldre, fremside og side en dag, mens bakside og trapezius(nakke) en annen. Det siste året har jeg hatt mye fokus på riktig teknikk og kjenne det i den muskelen jeg trener. Merker det har hjulpet veldig bra på de stedene jeg har hatt litt småskader og slitasjer. Kan kjøre alt fra 5 til 30-40 – 50 reps. Kommer helt an på.

Fortell oss litt hvordan du spiser?

Jeg spiser som regel typisk mat som kylling, fullkornsris, fullkornspasta, egg, biff, fisk av ulike typer, havregryn, grønnsaker, nøtter og fett(oljer som udos choise) Ellers kommer det også an på om jeg er off season eller på diett. På diett er jeg veldig strict og har et måltid i uken der jeg spiser litt det jeg vil ha, enten det er en burger med dessert på Fridays eller hjemmelaga pizza og sjokoaldefondant hjemme. Off-season spiser jeg alltid 4-5 måltider bestående av kjøtt og fullkornsris/pasta/poteter. Passer alltid på å få i meg en 4000 kcal med ren mat så kommer det litt shakere og det jeg måtte ha lyst på utenom. Viktig å kunne kose seg litt når en ikke er på diett! Lett å bli lei av den samme maten dag inn og dag ut.

morten-vedoy-2014-5

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

Denne siste dietten har Tommi Thorvildsen vært den som har satt opp diett, har spist mye av det samme som jeg ellers gjør, men de siste månedene når jeg skulle kutte kcal har Tommi bestemt mengde.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

  • Whey Explode
  • Bcaa
  • Vitargo
  • Zma
  • L-glutamin
  • vitaminer og  mineraler
  • Udos Choise
  • Kassein protein
  • Kreatin.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Spise regelmessig, ofte. Gå kardio enten på morgenen eller etter treningen. Trene tung styrketrening og kjøre droppsett, supersett. Hjelper vertfall for min del. Og ha ett spisemåltid i uken /oppkarbing.

Beskriv deg selv med fem ord

  • Sta
  • Livsnyter
  • Målbevisst
  • Omsorgsfull
  • Sosial

Av Iform.no april 27, 2014 06:01

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser