Morten Vedøy (WEB-TV)

Av Iform.no oktober 19, 2012 07:50

Morten Vedøy (WEB-TV)

Morten er 20 år og Norgesmester i kroppsbygging


Alder: 20år. Født i 1991
Bosted: Oslo
Arbeide: Omsorgsarbeider og PT
Høyde: 167 cm
Vekt-Off-season: 95-100 kg
Vekt-Konkurranse: 81kg
Sivilstatus: Samboer med Marianne

Meritter:

  • Stavanger open 2011. 1.plass juniorklasse
  • Stavanger open 2011. 4.plass Overall
  • NM 2011: 3.plass Juniorklasse
  • NM 2011: 4.Plass  -80 kg klasse
  • NM 2012: 1. plass juniorklasse

Jeg er en mann på 20 år fra Nærbø som ligger i Rogaland. Født og oppvokst der. Drevet med litt av ulike type sporter opp igjennom tiden. Alt fra fotball, håndball, svømming, kampsport, breakdance og styrketrening som ble min lidenskap. Har drevet med dette nå nærmere 8 år når jeg allerede begynte som 13 åring.
Ellers er jeg nettopp utdannet Personlig Trener og jobber som omsorgsarbeider. Bor nå i Oslo sammen med min samboer, Marianne og katten hennes.

Hva synes du om iform.no?

Jeg syntes det er en bra side enten man er nybegynner og har lyst å få kunnskap om trening og kosthold! Begynte selv og lese her inne i ung alder og har mye bra materiale og artikler. Er ofte inne her og leser. Bra siden også begynner å skrive mer om konkurranser og stevner som er i Norge innen fitness og kroppsbygging. En side jeg anbefaler til alle som liker å trene eller har som mål å få kunnskap.

Hva er din målsetning?

Og hele tiden klare å forbedre meg. Bygge en bedre overall fysikk, jobbe med svakheter og legge på meg mer muskelmasse.

Når begynte du å trene?

Det hele begynte vell med at naboen hadde en hjemmesnekra benkpress som jeg fikk låne! Første gang jeg skulle prøve så var jeg 13 år og løfta 90 kg. Og syntes dette var veldig fascinerende. Rett før jeg fulgte 14 år så fikk jeg kjøpt meg medlemskap på et senter som heter Jæren SportsSenter på Nærbø der jeg tilbrakte mye tid. Klarte å pådra meg litt skader for jeg skulle plent løfte tungt, det var liksom det som jeg syntes var tøft da. Som 16 åring hadde jeg allerede 140 kg i benk og nesten 200 kg i markløft og jeg begynte å logge på treningsforum.no. Der sa folk jeg burde begynne med styrkeløft og folk sa de var imponerte over styrken min. Dette ga meg jo motivasjon til å forsette å trene tungt, men etter hvert så fant jeg jo ut at tung styrketrening førte til jeg begynte å legge på meg litt muskler og jeg begynte å lese mye om kosthold og ernæing. Prøvde meg allerede på diett som 15 åring og slik holdt jeg på hvert åt. Gikk opp i vekt om vinteren og ned i vekt om sommeren. Så for hvert sommer at jeg hadde fått litt mer muskler og hadde komt i bedre form og begynte så å få meg mer kunnskap. Dro inn til Citygym en gang når jeg var 16 år for å kjøpe meg en bøtte med Carbo Fuel. Husker enda den gangen når jeg kom inn. Så Arild Haugen trene og det var liksom her de store guttene holdt til. I skranken den dagen så satt Andre Thesen der og han hadde visst sett noen bilder av meg på facebook eller noe slikt. Han tilbydde meg å komme inn der å trene gratis noen ganger i uken siden jeg bodde et lite stykke i fra. Ikke mange mnd senere begynte jeg å trene der å ble kjent med mange fantastiske mennesker som jeg har lært utrolig mye av. Etter noen år med seriøs trening med fokus på muskelbygging så prøvde jeg meg på første konkurransen som jeg vant. Det var vell litt om hvordan alt startet.

Hva er det som driver deg?

Det er vell først og fremst på grunn av at det er en lidenskap. Det er noe jeg virkelig brenner for og elsker å drive med. Se resultater og alltid kunne prøve å presse meg mer og mer! Det at motivasjonen min holdes oppe hver eneste dag skyldes også litt at jeg har bra folk rundt meg som har troen på meg og støtter meg! Det hjelper utrolig mye på! Selvfølgelig er det perioder som er tøffere en andre og man er ikke alltid 110% motivert for å dra på trening men nå er jeg så heldig og har funnet drømmepartneren min som også interesserer seg for det samme. Både når det kommer til kosthold og trening. Det å kunne ta seg en treningsøkt på en lørdag å dra hjem å spise god sunn mat og slappe av med en film er noe vi heller foretrekker en å dra ut på byen å feste. Det at vi begge pusher hverandre gjennom hver eneste trening og hele tiden jobber mot å forbedre oss er jo noe som holder boosten oppe hos begge. Er det en dag jeg har litt lite motivasjon så er hun utrolig flink til å gire meg opp og samme omvendt!

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Er vell det som er så gøy i denne sporten at man blir vell aldri fornøyd med noe?! Men om jeg må velge så er det triceps og bryst.

Hva synes du er din beste prestasjon?

Det må absolutt være å vinne NM i Junior i år. Men å vinne Stavanger open junior var også noe jeg aldri kommer til å glemme. På hjemmebane med mange kjente å det å min første konkurranse.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Ja det må vell være Andre Thesen. Han som alltid har hatt troen på meg. Har tilbydd meg gratis trening på City Gym siden dag 1 og har lært meg utrolig mye. Ellers nå som jeg har flyttet til Oslo så vil jeg også sende en stor takk til Tommi Thorvildsen for å ha hjulpet meg gjennom dietten å holdt troen på meg, samme med Daniel Myrvold! Snakket litt med han før jeg flyttet og han har også hjulpet meg en del og snakket vett inn i hodet på meg på tunge dager på dietten.

Har du noen tips til en nybegynner?

Absolutt. Start i det små. Begynn å skaffe deg kunnskap. Sett deg små mål og når du klarer dem, sett deg nye. Sett deg langtidsmål. Prøv å se for deg hvor du vil være om 1 år, 5 år, 10 år.  Hør med folk som kan mer en deg, les innpå siden og ikke ta alt du leser som fakta. Prøv ulike typer treningsmetoder og lær å kjenne kroppen din. Lytt til den. Pass på å spis bra mat. Mat er alfa og omega i denne sporten, sammen med hvile. Treningsdelen er bare en liten del av det hele. Har du mål eller drøm om å konkurrere en dag så vil jeg anbefale å ta kontakt med en klubb som driver med det og begynn i dag. Tren smart, ikke alltid gi 120 %. Og tøy og strekk, skader er din verste fiende når du driver med styrketrening. Tro meg.

Hva er dine mål og ambisjoner?

For øyeblikket er å forsvare Juniortittelen i 2014 og gå videre til nordisk. Også veldig lyst å prøve å kvalifisere meg til Junior VM i 2014. Lengre frem i tid vil det være å prøve å fylle ? 90 kg klassen.
Hva er fordelene og ulempene med denne sporten synes du?

Fordelene er vell egentlig at du tar vare på kroppen din, du spiser bra og du trener, det i seg selv er noe som er bra for helsen. Også det at en aldri blir fornøyd. Høres kanskje litt dumt ut, men det er noe med det en alltid må jobbe hardere og det at en kan bruke tid på å forme kroppen litt sånn som en selv vil, ved hjelp av mat og ulike typer trening. Det at du alltid kan jobbe og bli bedre og på en måte kommer aldri i mål er jo noe som gjør det ekstra gøy! Det å konkurrere er også en fantastisk opplevelse! Kan ikke beskrives! Må oppleves.

Ulempene er vell det koster mye penger! En skal bruke penger på kostilskudd og nok mat! Er ikke bare og bare å få i seg nok næring. Utenom det så er det jo alltids folk som har sine fordommer mot kroppsbyggere og fitnessutøvere! Hadde ola nordmann visst hvor mange hundre timer en er på gymmet, hvorr mange hundre timer en bruker på kjøkkenet, eller alle helgene en drar på gymmet en sen lørdagskveld og spiser kylling og ris istedenfor å dra ut på byen å drikke seg full å spise kebab. Da hadde folk kanskje gitt en respekt og komt meg kompliment istedenfor å lage sine egne meninger om ting

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Kommer veldig an på om jeg jobber sent eller tidlig. Og om jeg er på diett eller off season. Si på diett så står jeg opp , går kardio. Spiser frokost. Drar på jobb, spiser noen måltid og kommer hjem, drar så på trening før jeg kommer hjem og spiser og sover. Jobber turnus og litt forskjellig så ingen dag er lik.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

Jeg har prøvd mange ulike typer treningsprogrammer opp igjennom tiden men må si jeg har hatt mest fremgang med sånn jeg kjører nå. Har ikke noen faste øvelser eller antall sett og reps og trener alltid etter formen. Lite fan av å gå rundt å følge et ark slavisk på trening, tro meg, jeg har prøvd. Jeg liker å trene litt ettersom hva jeg må prioritere av svakheter når det kommer til fysikken min. Det siste året har jeg kjørt skuldre og bein 2 dager i uken der jeg deler opp fremside bein og bakside bein hver sin dag. Samme med skuldre, fremside og side en dag, mens bakside og trapezius(nakke) en annen. Kjører alltid litt forskjellig om det er på diett jeg er eller om jeg skal har litt ekstra kg på kroppen og liker å hive på litt ekstra kg som belastning når jeg trener. Min kropp responderer absolutt best på tung trening. Kjører ofte pyramider på baseøvelsene som benkpress, knebøy, nedtrekk, strakmark, skulderpress osv. Mens isolasjonsøvelsene holder jeg meg mer på rundt 8-12 repetisjoner. Min regel er at ingen treningsøkter er like. Jeg kan ofte komme på gymmet å bare vite at i dag skal jeg trene skuldre og da vet jeg at jeg starter med for eksempel skulderpress så kjører jeg ut i fra det videre med andre øvelser. Liker veldig godt å kjøre supersett og droppsett. Får virkelig kjøre muskelen en trener ut og det svir.

Off season ser spliten min litt slik ut:

  • Dag 1. Bryst, legger
  • Dag 2. Rygg
  • Dag 3. Bakside bein og fremside skuldre
  • Dag 4. fri.
  • Dag 5. Armer og legger
  • Dag 6. Fremside bein og bakside skuldre
  • Dag 7. Fri

Fortell oss litt hvordan du spiser?

Jeg spiser som regel typisk mat som kylling, fullkornsris, fullkornspasta, egg, biff, fisk av ulike typer, havregryn, grønnsaker, nøtter og fett(oljer som udos choise) Ellers kommer det også an på om jeg er off season eller på diett. På diett er jeg veldig strict og har et måltid i uken der jeg spiser litt det jeg vil ha, enten det er en burger med dessert på Fridays eller hjemmelaga pizza og sjokoaldefondant hjemme. Off-season spiser jeg alltid 4 måltider bestående av kjøtt og fullkornsris/pasta, men erstatter gjerne noen måltid med en shake med havregryn og protein og kjøper litt ferdig shakes om jeg vil! Spiser også litt godt utenom om jeg skulle ha lyst på det! Viktig å kunne kose seg litt når en ikke er på diett! Lett å bli lei av den samme maten dag inn og dag ut.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

Dette året har jeg fått hjelp av samboeren min Marianne året rundt egentlig. Hun er utdannet ernæringsfysiolog og er lettere å følge noe om det er noen andre som har satt det opp for meg. De siste ukene på dietten så hjalp også Tommi Thorvildsen meg.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Ja jeg bruker Whey rotein, Bcaa, Vitargo, Zma, L-glutamin, vitaminer og mineraler, Udos Choise, Kassein protein og Kreatin.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Spise regelmessig, ofte. Gå kardio enten på morgenen eller etter treningen. Trene tung styrketrening og kjøre droppsett, supersett. Hjelper vertfall for min del. Og ha ett spisemåltid i uken /oppkarbing.

Beskriv deg selv med fem ord

  • Sta
  • Livsnyter
  • Målbevisst
  • Omsorgsfull
  • Sosial

 

Av Iform.no oktober 19, 2012 07:50

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!