Når nettene blir lange, og du blir deprimert…

Av Geir Tverdal oktober 14, 2019 07:00 Oppdatert

Trøtt og slapp i høst og vintermørket? Da er du ikke alene.

Ni av ti nordmenn reagerer på mørketiden – og én av ti blir alvorlig deprimerte.

Hverdagen er alltid mye tøffere om vinteren enn den er om sommeren. Det er tungt å komme seg opp om morgenen, og du er skikkelig trøtt hele dagen.

Mangel på energi, økt matlyst og vektøkning, redusert sexlyst, dårlig humør, lite sosial aktivitet, tretthet og lav selvfølelse er noen av symptomene på vinterdepresjon. De vanligste symptomene er imidlertid utmattelse og tretthet. Kjenner du deg igjen?

Det viktigste man kan gjøre er å sørge for å få nok søvn og være fysisk aktiv på dagtid så man får litt dagslys. Spe på med sosiale aktiviteter, og hyggelige gjøremål er alltid bra for å motvirke depresjon.

Her er fire enkle tips for å unngå Høst og vinterdepresjonen.

1) Mer lys

I de verste vintermånedene er det mørkt når du står opp, mørkt når du går til jobb eller skole, og mørkt når du kommer hjem igjen. Derfor er det viktig å sørge for litt lys i ansiktet når du får sjansen.

Ta en lang lunsjpause utendørs eller kom deg ut i helgen dersom det er sol. Eller prøv spesialtilpassede lyslamper som er laget for å motvirke vinterdepresjon.

2) Spis riktig

Et kosthold som består av bacon og marsipangriser er den raskeste veien mot vinterdepresjon. Plagene i mørketiden kommer ofte som en kombinasjon av lite trening, økt appetitt og vektoppgang som gjør deg enda mer uopplagt.

Spis mye bær, frukt og grønnsaker og husk fisk et par ganger i uken. Da holder du kroppen i god stand og beskytter deg samtidig mot andre vintersykdommer som forkjølelse og influensa. Det kan også være lurt å ta Kosttilskudd i form av ekstra vitaminer og omega-3 fettsyrer. Mangel på D-vitamin gjør utslag i mørketiden. En undersøkelse som ble gjort i Trøndelag viser at 20 prosent mangler D-vitamin om sommeren, mot 60 prosent på vinteren. Så er man nedstemt og sliter med utmattelse, er det lurt å ta både D-vitamin og tran.

3) Fysisk mosjon og trening er god medisin mot depresjoner.

Ikke bare holder du kroppen i god form, men lek og bevegelse utløser også massevis av deilige endorfiner som er kroppens eget lykkedop.

4) Frisk med sex

Nærhet og sex blir ofte mindre fristende under en vinterdepresjon, men kan samtidig være en del av medisinen som gjør deg friskere. Sex frigjør også store mengder endorfiner som gjør deg glad og avslappet.

Av Geir Tverdal oktober 14, 2019 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser