Natur for helse

Av Susanne Soydan november 1, 2018 07:00 Oppdatert

Natur for helse

Høsten er en vakker årstid (når det er pent vær) i Norge, og det er mange grunner til hvorfor du bør nyte naturen før vinteren kommer. Naturen kan nemlig gjøre mye godt for din helse.

Beroligende innvirkning

Det er en del forskning som viser at naturen virker beroligende på oss. Å gå tur i naturen fremfor i byen gir færre negative tanker og mindre grubling, og de delene av hjernen som forbindes med risiko for utvikling av psykiske lidelser, som for eksempel depresjon, blir mindre aktive. De som allerede har en depresjon kan oppleve progresjon i behandlingen av å inkludere tid i naturen.

Hjernehvile

Å gå på tur i naturen fremfor i byen eller å sitte hjemme foran en skjerm kan være fordelaktig fordi du får en «myk» form for oppmerksomhet. Å se på et vakkert landskap krever ikke mye konsentrasjon og oppmerksomhet, og derfor tror man at det kan bidra til å lade batteriene i større grad enn å utføre mer oppmerksomhetskrevende aktiviteter.

Stressreduksjon og fortere tilfriskning

I Japan bruker de skogbading som for å behandle og redusere stress. Da går man sakte rundt i skogen og suger til seg atmosfæren, fargene og duftene. Stresshormonet kortisol reduseres, og det skilles ut mer dopamin som gir oss en god følelse av velvære. Det kan også være med på å styrke immunforsvaret vårt gjennom å øke antallet celler som bekjemper kreftceller. Skogbading senker også blodtrykket. Å være i naturen gir kroppen en mulighet til å helbrede seg raskere etter en eller annen form for traume eller anstrengelse, og man kommer seg fortere etter sykdom. Det er blant annet fordi nervesystemet responderer positivt på det grønne i form av at det parasympatiske nervesystemet aktiveres. Denne delen av nervesystemet jobber når du slapper av og føler deg rolig.

Søvn og trening

Å tilbringe mer tid ute kan både være med på å redusere smerter og forbedre nattesøvnen. Det kan også gjøre deg i bedre humør og forsterke selvfølelsen, vann i form av bekker, hav eller innsjø, forsterker denne effekten. Trening som utføres utendørs har større virkning på å senke kortisolnivåene enn trening innendørs.

Av Susanne Soydan november 1, 2018 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser