Nils Martin Lundgren

Av Geir Tverdal november 22, 2011 05:30

Nils Martin Lundgren

Nils vant sin klasse i World Kettlebell Lifting Championship i Chicago i Oktober. Han har også NM gull i Amerikansk fotball…

LES OGS؅:  Kettlebells

Nils vant  sin klasse I World Kettlebell Lifting Championship i Chicago i Oktober. iform.no har tatt en prat med han.


Alder: 25år
Bosted: Oslo
Arbeide: Personlig Trener
Høyde: 182cm
Vekt:  83kg – 87kg
Konkurranse:  <85kg 
 
Meritter :

– NM gull Amerikansk Fotball
– NM sølv Amerikansk Fotball, har mange av disse…
– MVP (Most Valuable Player) i Nordic Championship 2006
– NCAA, CCIW Academic All Conference 3år på rad – North Park University, Chicago Illinois
– The National Football Foundation Hampshire Honor Society – College Football Hall of Fame
– Bachelor of Science i Exercise Science
– World Kettlebell Lifting Championship, Longcycle 2x20kg 1st plass Oktober, 2011

Fortell litt om deg selv:

– Jeg er en bevisst og målrettet person. Jeg liker å bestemme meg for noe også gjøre alt jeg kan for å gjennomføre det. Mange setter seg mål og glemmer bort målet noen få dager uker eller år senere. Jeg mener at det er viktig å holde fast på drømmene sine, uten drømmer har man ingenting. Så min mentalitet har grunnlag i «go hard or go home», men i senere tid har det utviklet seg til en mye smartere tilnærming til trening, men samme harde mentalitet som grunnlag. Så ?go hard and smart or go home? kan du si.
Du vant din klasse i World Kettlebell Lifting Championship i Oktober.


kan du fortelle mer om Girevoy Sport?

– Girevoy Sport er konkurranse formen for trening med kettlebells eller girya. Det konkurreres I mange forskjellige øvelser, hvor de fleste går ut på en kombinasjon av kraft og utholdenhet. Det ligner mye på Olympiske løft, men istedenfor 1RM er det som regel ett sett på 10min (i konkurranse) hvor det er om å gjøre å ta så mange repetisjoner som mulig. Kettlebells er brukt av alt fra strongmen til NFL spillere og Lance Armstrong. Det er noe jeg kan anbefale alle for å jobbe med kjernemusklatur, støttemusklatur, og kondisjon.

Hva synes du om iform.no?

– Jeg føler faktisk at jeg har ett ganske spesielt forhold til iform.no. Da jeg startet å trene når jeg var 14-15år så var iform.no sammen med trim.no to sider jeg antageligvis hadde lest hver eneste artikkel og forum innlegg på. Det var sånn jeg lærte å trene til å begynne med, og brukte flere timer hver dag på å lese og spørre spørsmål på forumet. Så måtte jeg dra ut til jobben til moren min på Lysaker for å trene i ett lite trim rom de hadde der (frem til jeg ble 16år og var gammel nok for SATS). Nå i ettertid så skulle jeg ønske at jeg hadde hatt en Personlig Trener, da hadde jeg kommet meg mye lenger mye fortere og kanskje vært foruten to prolaps.

Hva er din målsetning?

– For meg selv er min målsetning utrolig mye. Som sagt er jeg veldig målbevisst, jeg har en liste med mål skrevet ned. Den er for lang til å gå igjennom. Men ett mål jeg ønsker å nevne er at jeg kjemper for å være til inspirasjon og motivasjon til andre. Jeg ønsker også å være ett sunt og realistisk forbilde spesielt for unge menn. I motsetning til de forbildene jeg hadde da jeg var ung som for eksempel Arnold Schwarzenegger, som ikke er så veldig sunn eller realistisk som forbilde.

Når begynte du å trene?

– Jeg tror jeg var 14år, jeg var ihvertfall godt I gang da jeg var 15år. Med både styrketrening boksing og amerikansk fotball.

Hva er det som driver deg?

– Det jeg er absolutt mest redd for her i livet og kanskje det eneste som jeg virkelig er redd for er å tape eller å gi opp. Høres kanskje dumt ut, men det driver meg…



Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

– Jeg tenker ikke så mye på utseende av muskler lenger, det får bli en bonus. Jeg tenker mer på prestasjon og helse, men jeg har alltid vært ganske sterk i bena, da jeg bodde I USA tok jeg 190kg x 3 i knebøy og dro også 215kg x 5 i markløft. Der har jeg litt å hente inn nå må jeg innrømme, siden jeg har trent lite ren styrke det siste året. Folk sier ofte at jeg har to etasjer med biceps, til tross for at jeg aldri trener isolasjons øvelser på biceps, men på den andre siden har jeg en rekord på 44 pull ups, det har nok bidratt med sitt på bicepsen. Så kanskje ben og biceps?
 
Hva synes du er din beste prestasjon?

– ؅ forfylle drømmen om å dra til USA og spille Collgege NCAA fotball, samtidig som å kjempe til meg en plass i College Fotball Hall of Fame. Men det var også ganske stort å debutere i VM i Kettlebells og vinne min klasse i Oktober, etter å ha trent alene nede i kjelleren på Elixia Ringnes Park. Litt anderledes en å løpe rundt med 120 ville amerikanere på en fotball bane som skriker «HOORAAH», ikke alltid like motiverende å stå der alene å svinge rundt på to kuler. Så det er veldig givende når det harde arbeide «pays off»..
 
Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

– Det må være fotball trenerne mine. Christian Laupsa, David Rødsand, Matthias Figur, Howie Innis, Matt Jones, Scott Pethtel for å nevne noen. Uten de hadde jeg aldri vært den mannen jeg er I dag. Vil også takke Per Helge Fjørtoft, Valery Fedorenko og Tord Asle Gjerdalen for hjelp frem mot VM.  I tilegg vil jeg takke familie og venner selvsagt! Jeg vil også takke sponsoren min 2XU for utrolig bra treningstøy, som gir en skikkelig god tight følelse samtidig som at det er bevist at det hjelper med å øke blodsirkulasjon og restutisjon.

Har du noen tips til en nybegynner?

– Oppsøk professjonel hjelp, av en som har mye erfaring fra trening/idrett og en god utdanning. Samtidig burde personen være ett sunt forbilde. Jeg anbefaler også å være en kritisk tenker og ikke automatisk ta til deg all informasjonen du leser eller hører. Ikke sammenlign deg selv med andre, til mer en sunn konkurranse. Men sett konkrete langsiktige og realistiske mål for deg selv, med utgangspunkt i hvor du er i dag og hvor du vil i tilegg til en plan for å nå de!

Hva er dine mål og ambisjoner?

– Som sagt har jeg mange mål. Da jeg var ferdig med Amerikansk Fotball karrieren min i USA, så bestemte jeg meg for å bli i mer allsidig god form. Jeg gikk da ned fra 105kg til 85kg i løpet av ca1år og tenkte at jeg skulle begynne å ha det mer gøy med trening. I sommer for eksempel syklet jeg fra Roma til Napoli, før hadde jeg hatt angst for at det skulle gjøre meg treig og svak. Men nå har jeg åpnet mulighetene til å være litt med «sporty» og fortsetter å si til meg selv som en slags trøst «you don?t have to be fat to be strong» – Svend Karlsen.
 
Fra sykkeltur Roma – Napoli
Ett mer konkret mål jeg kan nevne innenfor Girevoy Sport er å få tittelen/rank Master of Sport Longcycle. Her er ranking systemet http://worldkettlebellclub.com/ranks.php om du er interessert I å se hva som skal til.

Hva er fordelene og bakdelene med sporten du har drevet med?

– Jeg elsker Amerikansk Fotball og jeg vil alltid savne det etter at jeg valgte å ikke spille i fjor. Den beste følelsen jeg vet om er å føle at du totalt dominerer en annen mann både fysisk og psykisk og det kan man gjøre 100% lovelig I Amerikansk Fotball, det er ikke så ofte man får den sjansen I livet. En bakdel er at det er mange ting man må tilpasse seg til når det er snakk om lagidrett som ikke alltid er så lett i en stadig forandrende hverdag etter hvert som man blir eldre. Jeg liker derfor å drive med Girevoy Sport (Kettlebells) så jeg kan fortsette å konkurrere litt og ha noen mål med treningen.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

– Treningsprogrammet mitt opp mot VM bestod av å løpe 2-3ganger i uken. I tilegg til å trene kettlebells 3 ganger I uken og ca 2 styrke økter. Meste parten av styrke treningen var i turn ringer og forskjellige modifikasjoner av baseløft gjort mer spesifikt mot Girveoy Sport (kettlebells). Stor takk til Per Helge Fjørtoft til hjelp med laging av treningsprogram! Du kan se litt av treningen jeg gjore opp mot VM på youtube http://www.youtube.com/user/nilslundgren23?feature=mhee
 
 Nå trener jeg får å bygge opp litt styrke igjen, så jeg trener en slags variant av Westside Barbell Louie Simmons inspirert styrke trening kombinert med kettlebells, Olympiske løft og litt turn øvelser. Jeg følte at jeg tapte litt for mye styrke før VM og vil holde litt mer på baseløftene med barbells fremover. Kondisjons treningen er hovedsakelig basert på ett opplegg jeg fikk av Tord Asle Gjerdalen (uttøver fra ski langslaget) med små modifikasjoner.

Fortell oss litt hvordan du spiser

– Jeg prøver å spise så naturlig som mulig. En generell retningslinje jeg har er at jeg prøver å kun spise ting som oldemoren min hadde kjent igjen og identifisert som mat. Dette utelukker mange produkter som har gått igjennom mange prosesser før de ender opp I butikk hyllene. Jeg sørger også for å spise variert og moderert. Med fokus på å få i meg nok med grønnsaker og frukt. Jeg sørger for å ha en god protein kilde til alle måltidene jeg spiser i løpet av en dag. Det jeg kanskje er mest kjent for er min strenge fredags regel for godteri og andre søtsaker.



Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

– Til tider ZMA, en sjelden proteinshake og kreatin runde, men har ikke noe fast rutine på det i grunn. Det eneste jeg tar regelmessig er en slurk med tran. Jeg spiser i grunn en del fisk, så mulig det ikke er nødvendig. Men tran har en god placebo effekt etter de tran reklamene vi vokste opp med på 90 tallet. I tilegg pleide jeg og faren min å bokse i stua, faren min boksa meg i filler helt til jeg var helt på gråten som liten gutt. Rett før jeg skulle gi opp lot han meg banke ham opp for å lære å aldri gi opp, han pleide å avslutte med å gi meg litt tran og sanasol, kanskje også spinat.

Jeg bruker også compression tights fra 2XU som hjelper meg med å holde nivået oppe på treningsøktene mine og raskere restutisjon.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

– Lese artikklene jeg skriver på bloggen min som du finner igjennom hjemmesiden min www.LundgrenTraining.com. Der er det alle mulig slags tips om kosthold, kostilskudd og trening. Basert på egenerfaring og studier.

Beskriv deg selv med fem ord

– Disiplinert, ekstrem (på godt og vondt), positiv, målbevisst og tålmodig

Av Geir Tverdal november 22, 2011 05:30

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!