Nytt om Forskning & Trening (del 1)

iform.no
Av iform.no november 8, 2005 15:41

Nytt om Forskning & Trening (del 1)

Andreas Adolfsson holder iform.no sine lesere oppdatert med treningsrelatert forsknings nytt! (Del 1)

Tilskudd med wheyprotein forbedrer blodsukker kontrollen.
Å spise måltider med et høyt innehold av raske karbohydrater fører til store forandringer i blodsukker og insulin nivåer. Måltider med et høyt glykemisk index, gjør at blodsukkeret stiger raskt, og det fører i sin tur til en økt produksjon av insulin. Insulin binder med cell reseptorene og ?låser opp? cellen for at sukkeret skal kunne slippe inn i cellen. Blodsukkerkontrollen fungerer ikke noe særlig bra hos folk med type 2 diabetes, som øker risken for en mengde helseproblemer, kalt Metabolsk Syndrom.

Metabolsk syndrom inkluderer høyt blodtrykk, økt kolesterol, risk for blodpropp, og økt fettansamling i buken. Svenske forskere fant ut at hvis man gir et tilskudd med wheyprotein til frokost eller lunsj, så førte det til at blodsukkeret holdt en jevnere nivå under dagen. Leveren kan omdanne aminosyrer fra protein til blodsukker, via en prosess som kalles glukoneogenesis. Denne prosessen bruker aminosyrer som fungerer som tidsfordrøyde ?blodsukker kapsler? for å forhindre sult og beholde en jevnere blodsukkernivå.
(Am J Clin Nutr, 82: 69-75, 2005)


Dietter med lite fett og høyt fiber innhold minsker testosteronet.
Folk som trener trenger testosteron for å bygge muskler. Forskere fra Drew Medical College i L.A viste at nivåene av testosteron i blodet er direkte relaterte til å bygge muskler og økning av styrke. Trening og diett påvirker nivåene av anabole hormoner (veksthormon, IGF-1, insulin og testosteron).

Vitenskapsmenn fra UCLA fant ut at dietter med lave nivåer av fett og et høyt innehold av fiber, minskede mengden av testosteron i blodet. Unngå derfor dietter med veldig lavt innehold av fett når du deffer. Minskninger av androgene hormoner, som testosteron, kan lede til tap av muskelmasse og påvirke aggressiviteten i treningen negativt.
(J Clin Endocrin Metab, 90: 3550-3559, 2005)


Melkeprodukter som effektive ?Fat-fighters?
De fleste som trener er klar over viktigheten av å få i seg nok med kalsium for å kunne bygge å beholde et sterkt skjelett. Melkeprodukter med lavt fett innehold, for eksempel skummet melk og sans-ost, er de beste kildene av kalsium. Disse matvarene kan også hjelpe til å miste fett. Kalsium i maten trigger hormoner som forhindrer fett produksjon, og øker nedbrytingen av kroppsfett. Får man i seg for lite kalsium så kan dette lede til en økning av kroppsvekten. Kalsium som finnes i melkeprodukter fungerer bedre enn tilskudd. Melkeprodukter med høyt fett innehold har ikke de samme effektene ettersom de gir alt for mye kalorier i tillegg. Melkeprodukter med lite fett gir en utmerket kilde til kalsium, protein og karbohydrater, uten noen økt risiko for hjerte sykdommer.

Kalsium hjelper til å kontrollere kroppsvekten gjennom å minske mengden fett som absorberes etter et måltid og kan resultere i at kroppen tar opp mindre kalorier enn vanlig. Forskere er dog uenige i om man skal anbefale et økt inntak av melkeprodukter eller ikke. Mer forsking kreves før svaret er definitivt. Folk som regelmessig drikker melk har for så vidt en generelt lavere kroppsvekt.
(Associated press, July 17, 2005)

iform.no
Av iform.no november 8, 2005 15:41

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser