Nytt om Forskning & Trening (del 2)

iform.no
Av iform.no november 22, 2005 11:52

Nytt om Forskning & Trening (del 2)

Andreas Adolfsson holder iform.no sine lesere oppdatert med treningsrelatert forsknings nytt! (Del 2)

Nytt om Forskning & Trening (del1) leser du her

Sammensetningen av et måltid påvirker vektnedgangen.
En ting man ofte får lære seg er at en kalori er en kalori, uansett hva den kommer fra. Men i hvert fall 10 vel kontrollerte studier viser at folk minsker mer i vekt på en ?lav karbo-diett?, enn hva de gjør på andre typer dietter. Noen forskere tror det er pga av at det kreves mer kalorier for å omsette protein i kroppen, mens noen tror det er ettersom protein kan minske sult følelsen. Forskere fra University of Wisconsin gikk igjennom sex forskjellige studier men fant ikke noen forskjeller i forbruk av kalorier under en 24-timers periode hos folk som gikk på enten lav, middels eller høy karb diett. De kom frem til at grunnen til økt vektnedgang med lav karb dietter må være at appetitten minsker med et økt protein inntak. Leveren kan omdanne amino syrer til blodsukker, og derfor blir man ikke sulten så fort. Så derfor bør man, spesielt under en deff, inkludere en høy andel protein i hvert måltid ettersom det hjelper på sult følelsen.
(J Am Diet Assoc, 105: S24-S28, 2005)


Tilskudd som øker forbrenningen.
Menn mister fett lettere enn kvinner. En av grunnene kan være at menn har en større utsondring av stress hormoner, som for eksempel norepinephrine, som kommer av trening eller følelsemessig stress. Disse hormonene stimulerer lipolysen ? nedbrytingen av fett til fett syrer. Det virker gjennom å trigge HSL (hormon sensitiv lipase), et enzym som leder til at fett blir sluppet fri fra fettcellene. Nivåene av HSL bestemmer hvor mye fett du kan miste. Desto mer stress hormoner ditt nerve system kan utsondre, desto flere kalorier forbrenner du hver dag. Forskere fra University of Colorado (J Clin Endocrinol Metab, 86: 4440-4444, 2001) oppdaget at disse signalene fra nervene er lavere hos kvinner, spesielt hos kvinner som er over 30 år og ikke trener. Kvinner som vil gå ned i vekt bør derfor prøve å få opp forbrenningen gjennom trening og ev ta tilskudd som øker metabolismen. Thermogeniske tilskud, som for eksempel grønn te, capsaicin, tyrosin og kalsium kan øke nettopp forbrenningen. Danske forskere fant ut at tilskudd med disse ingrediensene økte forbrenningen med ca 2 % per døgn. De fleste ?fettforbrennere? inneholder disse substansene. Denne studien viste at produkter med noen av ovenstående ingredienser kunne virke positivt for vektnedgang.
(Eur J Clin Nutr, 59: 733-741, 2005)


Kardiotrening med høy intensitet brenner fett best.
Dr. George Brooks utviklet et konsept som viser at kroppen bruker mest fett som energi, frem til at intensiteten når 65% av maks puls. Over det er karbohydrater den største energi kilden. Med tanke på dette bør derfor kardiotreningen ved maks 65% av maks puls være det beste alternativet for å forbrenne mest mulig fett. Men så enkelt er det dessverre ikke, det er sant at du bruker med fett som brensel når du holder intensiteten moderat. Men du brenner mer fett når du trener intensivt under en 24 timers periode ettersom du bruker mer fett som energi og øker metabolismen mer etter trening. Og i tilegg så brenner du mer kalorier under selve treningen. Det totale kalori forbruket i løpet av dagen er viktigere enn hvilken energikilde du bruker under treningen. Canadiske forskere viste at folk som konstant trente intensivt mistet mer vekt, enn de som hadde lengre økter men med lavere intensitet.
Om du vil brenne mest mulig fett så glem ?regelen? om å trene med maks 65% av maks puls.
(J Ex Physiol online, 8:39-44, 2005)

iform.no
Av iform.no november 22, 2005 11:52

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!