Ødelagt forbrenning

Av Strand Jacobsen Gunnar mai 27, 2019 07:00 Oppdatert

Ødelagt forbrenning

Kroppen er laget for overlevelse, ikke for å se bra ut. Og det å ha litt ekstra fett å tære på i magre tider = bedre overlevelse. Derfor liker den det ikke når du prøver å gå ned i vekt.

Uheldigvis går det ikke an å fortelle kroppen at du spiser lite med vilje heller, så kroppen vet ikke forskjell på ekte sult og at du bare vil slanke deg litt. Den tolker alle langvarige kaloriunderskudd som sult, og gjennomtitusenvis av år med evolusjon har den bygget opp gode forsvarstiltak mot sult, for å hindre at du sulter ihjel.

Hyppige dietter lurer dermed kroppen til å tro at du ofte blir utsatt for matmangel. Da tilpasser den seg ved å gjøre deg superflink til å legge på deg i de periodene det er nok mat å få (oppregulerer evnen til fettlagring), og til å generelt spare på kaloriene (gjør forbrenningen langsommere, gjennom en lang rekke ulike mekanismer).

I tillegg øker appetitten din, for å få deg til å spise så mye som mulig når du kan det, slik at du bygger opp et buffer av lagrede kalorier du kan tære på hvis det blir en ny sulteperiode.

Men det virkelig skumle er dette: hvis du går for fort opp etter diett, så lages det _flere_ fettceller. Under vanlig vektoppgang eller vektnedgang er det bare de samme fettcellene som blir større eller krymper, men etter diett kan du altså få flere, og det gjør det mye vanskeligere å holde vekten senere.

Og for hver gang du dietterer, blir kroppen stadig «flinkere» til disse mottiltakene sine. By the way: forbrenningen er slett ikke «ødelagt»; alt sammen er snakk om helt normale tilpasninger som er der for å sikre overlevelse. Men for oss som lever i et overflodssamfunn kan altså disse tilpasningene være uheldige.

På grunn av det jeg har fortalt om er folk som jojo-dietterer mer overvektige enn andre. Mellom hver diett legger de på seg mer enn de tok av.

Diett er ikke noe du skal ta lett på. Hvis du gjør det feil, får det konsekvenser. Så det gjelder å diettere på riktig måte, få dietten overstått, og med en gang etter dietten komme inn i fornuftige rutiner for å holde vekten etterpå.


Gunnar Strand Jacobsen (@coachgunnar) er grunnlegger av Kaliber Gym i Trondheim og online coaching-selskapet StrongBody. Han har skrevet for iform siden 2002.

Av Strand Jacobsen Gunnar mai 27, 2019 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser