Olav Ramstad

Av Iform.no mai 15, 2007 20:30

Olav Ramstad

Olav er en individualist både når det gjelder yrke og trening. Han er 48 år og debuterte med 1 plass under Sandefjord Open 2007

Alder: 48
Bosted: Stjørdal
Arbeide: Posturolog,
Homeopat se: www.posturologi.no
Høyde: 186
Vekt:  
Off-season: 99- 101,5
Konkurranse:  95,5
Sivilstatus: .samboer
Meritter :
1 plass DH+80 
1 plass Veteran Sandefjord Open 2007

Fortell litt om deg selv :
Jeg tilhører den gruppen som elsker å løfte jern, er en individualist både når det gjelder yrke og trening. Mener at det viktigste i livet er å finne harmoni og prøve å være tilstede i dagen i dag.

Mobiltelefon: Nokia N80
Musikk: Trøkk når jeg trener og rolig ellers
Favorittdrikk:  Må nok svare ؘl og Vann
Favorittmat:  Kylling

Surfer du mye på nettet? Hvilken websider bruker du mest tid på?
Er selvfølgelig ofte innom Iform, ellers går det mye på faglige sider og nyheter

Hva synes du om iform.no?
Meget bra side, med ett bredt spekter av god informasjon.

Hva er din målsetning for 2007?
Den samme som hvert år: bli litt bedre enn forrige år.

Når begynte du å trene?
Startet med vektrening for snart 30 år siden som ett tillegg til kampsport.

Hva er det som driver deg?
Det å ha en frisk og funksjonell kropp og sinn.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?
Bryst

Hva synes du er din beste prestasjon?
Sandefjord Open 2007

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?
Har ikke hatt noen ?læremester?, men jeg er jo ?voksen? så var mye inspirert av de gamle gutta: Arnold, Zane etc. I Norge har Geir Borgan vært en inspirasjonskilde i mange år.

Har du noen tips til en nybegynner?
Skaff deg kunnskap om kost, trening, musklenes utspring og fester ( da forstår du hvordan du skal utføre en strikt bevegelse ) og vær tålmodig. Jeg la på meg 1.5 kg muskler hvert år i 20 år, det tar tid å bygge muskel som sitter.

Hva er dine mål og ambisjoner?
Jeg skal prøve å legge på mer muskel på framside lår, er dessverre født med en skade i begge knær som gjør bentrening litt problematisk. Fikk beskjed som tenåring og aldri løfte vekter, men hørte ikke etter. Er fast bestemt på å stille i NM 2009, da fyller jeg 50, vurderer dog neste vår også, vi får se.


Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?
Fordelene kommer dessverre for lite fram: jeg tenker da på sunnhetsaspektet ved sporten, det å ha en funksjonell kropp og faktisk stagnere alderdomsprosessen, positive virkninger på hjerte/kar etc. Bakdelene er jo den evige mediafokuseringen på bruk av steroider.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?
Tja , det blir jo jobb enten på klinikken eller jeg holder kurs rundt om i landet hvor jeg videreutdanner akupunktører og fysioterapeuter, samt tid med familien og venner og selvfølgelig trening.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt! 
Jeg har meget klare meninger om trening og trener veldig mye etter instinkt: men basicen er trening 4-6 dager i uken, hvor jeg  trener overkroppen 2 ganger i uken og ben en gang i uken, men jeg splitter framside og bakside ben på egne dager. Jeg trener aldri over 45 minutter med ren vekttrening, jeg har meget stor tro på å trene en muskel intensivt og for-holdsvis ofte isteden for å trene lenge og sjelden. Dette har med belastningen på nervesystemet og hormonsystem å gjøre, samt at muskeltilvekst er en forsvarsreaksjon i kroppen, nøkkelen er å stimulere kort, intensivt og ofte. Vår kropp er faktisk genetisk beregnet på intensive korte intervaller med trening.

Fortell oss litt hvordan en bodybuilder spiser. 
Når det gjelder kost så er jeg tilhenger av den såkalte Steinalderdietten: som i bunn og grunn er en lavkarbdiett med høyt proteininnhold. Varierer mengden karbo fra dag til dag, dette er av hormonelle årsaker spesielt viktig på deff. Jeg har jevnt over ett bra kosthold, men tilater meg å skeie ut av og til ( også på deff , men i mindre grad ).


Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?
Jeg setter opp dietten selv, før Sandefjord Open startet jeg på deff 7 uker før, skulle dog hatt 2 uker til.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?
Jeg bruker samme tilskuddene hele året, mengden varierer dog : Fettsyrer, vitaminer/mineraler ( ekstra mye kalk + magnesium), kreatin og store menger proteinpulver. Er ekstremt nøye med inntaket i forbindelse med trening: drikker myseprotein under trening og myse + carb umiddelbart etter trening.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?
Høyintensitets intervalltrening og her snakker jeg opp i makspuls i korte intervaller helst før frokost.


Beskriv deg selv med fem ord.

Målbevisst, bestemt, faglig dyktig, snill og rotete

Av Iform.no mai 15, 2007 20:30