På trening med Matti Morottaja Evensen (WEB-TV)

Av Iform.no oktober 12, 2012 06:00

På trening med Matti Morottaja Evensen (WEB-TV)

Han har tatt 2 gull, 1 sølv og 1 bronsje i løpet av konkurranseåret 2012.

Matti Morottaja Evensen fra Karasjok i Indre-Finnmark har tatt 2 gull, 1 sølv og 1 bronsje i løpet av konkurranseåret 2012.

Jeg kan love deg at jeg har lagt ned mye arbeid for disse resultatene – og jeg har ofret mye sosialt i det siste snaue året for å nå toppen.

Alder: 35
Bosted: Tromsø
Arbeid: Ordensvakt
Høyde: 172cm
Sivilstatus: Singel
Vekt off/on: 100kg+/86-89kg

Meritter:

  • 3. plass IGP Larvik -80kg 2006
  • 4. plass NM -90kg 2007
  • 1. plass Sandefjord Open -90kg 2012
  • 1. plass Oslo Grand Prix -90kg 2012
  • 3. plass Norway Open -90 kg 2012
  • 2. plass NM -90kg 2012

Døgnet går til å trene, spise rett og sove. Det er det eneste som hjelper hvis man skal bli blant de beste, sier han.

Fortell litt om deg selv :

Jeg er en samegutt fra Karasjok, bosatt i Tromsø på femte året. Litt beskjeden av natur, og trives godt i nettopp naturen:)
Har trent med vekter i over 19 år, og i og med at treningsfasilitetene i Karasjok er et par lysår unna feks Oslo, så trente jeg i garasje og senere i et bomberom i kjelleren på Karasjok barneskole.



Om vinteren bestod treningsklærne av scooterdress og skinnlue, da vinteren i Karasjok er litt kaldere enn landsgjennomsnittet (kulderekord på -52gr), men om man vil lykkes, så får man det til uansett beliggenhet og fasiliteter! Jeg husker da jeg flyttet til Tromsø og slapp å krype gjennom en bombeluke for å komme på trening…Og da jeg fikk se alt av utstyr de hadde på Progym i Tromsø.. «Dæven dem e heldige her,tenkte æ»!

Min målsetning er å ha det gøy, og trives med det jeg holder på med. trivselsfaktoren er i mine øyne en viktig medspiller for å lykkes med målene man setter seg. Ok da, har jo en liten drøm om NM-gull før jeg slenger poseringstrusa lengst inni klesskapet:)

Når begynte du å trene?

Begynte som 16-åring, mest for å bli litt sterkere i forhold til idretten jeg holdt på med da,scootercross.

Hva er det som driver deg?

Har et sinnsykt konkurranseinstinkt, noe mine gamle klassekamerater helt sikkert kunne ha bekreftet,hehe… Var så ille at om mitt lag lå an til å tape i fotball i en gymtime feks, så kunne jeg finne på å ta ballen fra mine lagkamerater og drible meg frem til mål og putte:) Ble dritsur om jeg tapte! Så sulten på seier – det å bli best driver meg.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Har ingen favoritt, og prøver heller ikke bli eller få noen freaky fysikk. Jeg strever etter symmetri, og tenker symmetri på hver bidige treningsøkt!

Hva synes du er din beste prestasjon?

Det må være seierne i vår. Det å ha vært ute med skader siden 2008 og vinne i comebacket var helt fantastisk for min egen del.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Mine foreldre har bestandig støttet meg opp, helt siden jeg var en neve stor og de følger fortsatt med. Setter utrolig stor pris på det,så tusen takk mamma & pappa! Ellers vil jeg rette en stor takk til Kost1.no som jeg har inngått en sponsoravtale med, som sikrer videre satsing.

Har du noen tips til en nybegynner?

Tren flerleddsøvelser, teknikk og kontakt fremfor antall kg på stanga, ikke overtren (annahver dag med fri i helgene er nok), ikke ha det travelt da ting tar tid, spis sunn mat, og fremfor alt; ha det GؘY på trening!

Hva er dine mål og ambisjoner?

Vil gjerne vinne NM-gull en gang.

Hva er fordelene og ulempene med denne sporten synes du?

Fordelene er mange. Man lærer sin kropp å kjenne, man tilegner seg en del kunnskap om anatomi og kosthold, man treffer masse trivelige mennesker og får nye venner på konkene. Den størte ulempen synes jeg er de som snakker nedlatende om kroppsbyggere/fitnessutøvere, enten av ren misunnelse, eller av ren uvitenhet da de ikke vet hvor mye hardt arbeid som ligger bak resultatene.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Står opp og spiser, og sånn går det utover dagen, med et måltid hver tredje time, og det blir 6-7 måltider hver dag. Trener som regel i 18 tida.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt?

Jeg velger ut øvelsene for dagen noen timer før jeg drar på gymmet, og bruker litt tid på å visualisere teningsøkta.
Har god erfaring med det og det funker for meg. Jeg varierer en del, både når det gjelder øvelser, antall sett og reps, men jeg har sansen for høyt volum. Trener 12-100 reps per sett, 2-4 sett per øvelse, og 4-8 øvelser. Dagsformen avgjør hvordan treningsøkta blir den gitte dagen.

Fortell oss om hvordan du spiser?

Jeg spiser tørrfisk, reinkjøtt, egg, biff, kylling, laks, fullkornris og havregryn.

Har du selv satt opp dietten din,eller har du fått hjelp til det?

Jeg setter opp alt sjøl, da jeg kjenner min egen kropp ganske godt… Men utover i dietten så går det jo i bølgedaler og speilet viser en tynn Matti en dag, og en tjukk Matti en anna dag, og da bruker jeg snakke med Edmund Og Thomas for å få litt innspill fra dem.

Bruker du noen kosttilskudd,og isåfall hvilke?

Jeg bruker wheyproteiner, kaseinproteiner, glutamin, bcaa, mct oil, kreatin, oxy+, multivitaminer, ripped freak, alt selvfølgelig fra Kost1.no

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Høyintervalltrening,gjerne på morgenen før frokost, toppturer, sirkeltrening

Beksriv deg selv med 5 ord:

Omtenksom, Målrettet, Disiplinert, humørfylt, rettferdig

iForm.no | WEB-TV

Amir Riazifard (WEB-TV)

Therese Mæhle-Svensen (WEB-TV) Soran Rashid (WEB-TV)
Ida (26) er jernkvinne og jusstudent (WEB-TV) METERN OG LINDH (WEB-TV) Vårens BYGGER-PAR (WEB-TV)
Verdens beste fitness-kropp (web-tv) Siw-Lisbeth Grov Jørgen Corneliussen (WEB-TV)

Av Iform.no oktober 12, 2012 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser