Pål – Robin Hagen

Av Iform.no juli 12, 2004 18:29

Fullt navn: Pål – Robin Hagen
Alder: 24
Idrett/treningsaktivitet: AF
Bosted: Stavanger
Arbeide: Student
Høyde: 189
Vekt: on/of 85/90-95.
Sivilstatus: Kjæreste
Mail: hagplr@runbox.no

Meritter:
7 pl. Sørlandsmesterskapet 2003
7 pl. Sandefjord Gp 2004 (5 pl. hinderbane)
11 pl. Stavanger Open 2004
16/17 pl. NM 2004


Hvordan fikk du interessen for den treningen du driver med?
Har alltid vært fasinert av muskler. Ble vell en del påvirket av tv og film..


Når begynte du å trene? Hvor lenge har du holdt på?
Startet i en alder av 16 år. Invisterte i eget utstyr (manualer, z-stang, multimaskin). Har holdt på med vekttrening siden da. Blir vell 8 år nå.

Er du fornøyd med framgangen din, og har du økt jevnt og trutt oppover, eller har det gått i perioder og etapper?
Føler jeg har hatt en fin fremgang. Har jo vært perioder hvor jeg føler jeg har stagnert. Siden jeg er så høy så føler jeg at det går veldig tregt med å bygge mer masse?

Hadde du noe treningsgrunnlag før du begynte å trene for å øke muskelmassen? Vi ser jo at utøvere som ؘdegården (tidl. Skigåing), Thorvildsen (NM-gull i trampoline) og Nordisk mester i benkpress Thomas Iversen (tidl. bokser), ikke startet på null, men allerede hadde et fantastisk godt grunnlag i kroppen før de begynte å bygge muskler og maksimal muskelstyrke. Hva hadde du å bygge på når du begynte?
Har alltid vært veldig aktiv innen idrett. Startet med fotball da jeg var 6 år. Da jeg ble 7 ble det I tillegg til fotball også håndball. Fotball holdt jeg på med til jeg ble 21 år, mens håndball kuttet jeg ut i en alder av 18 år.

Hvordan trener du? Treningsmengde, og hvor hardt?
Prøver å variere så mye som mulig med tanke på øvelser, reps og splitt opplegg. Trener mest på de muskelgruppene som jeg føler jeg er svakest i(minst volum). Trener tungt hele året foruten perioden før en konkurranse. Da trener jeg med mange reps for å få frem deffinisjonene best. Of season trener jeg 4-5 ganger I uken. On season blir det trening hver dag (styrke eller kardio/intervall).

Har treningen din endret seg mye siden du begynte og fram til nå? Hva går evt. disse endringene ut på, og hva vet du evt. i dag om treningen som du ikke visste i begynnelsen, noen tips til våre lesere?
Har endret seg kraftig. Treningen begynte med at jeg var veldig fokusert på å løfte mest mulig. Trente som regel bare det som var mest artig (biceps, bryst og mage). Viste lite om hvor viktig kosthold I forbindelse med trening var. I løpet av årene som har gått så har jeg lært utrolig mye om trening og kosthold. Legger opp treningen min nå på en helt annen måte enn da jeg startet å trene. Med dette mener jeg, nok muskelhvile mellom treningsøktene, basisøvelser, variasjon mellom øvelser/vekt /reps, kontakt med musklene og ikke minst kostholdet. Før så spiste jeg lite proteinrik mat og var generelt slurven med hva jeg puttet I munnen. I mine øyne så teller kostholdet 60% og treningen 40% med tanke på å bygge muskler/redusere kroppsfettet.


Har du hatt mye overtrening i løpet av treningskarrieren din? Er dette noe du fokuserer på, hvordan musklene føles på trening? Noen tanker omkring trening og overtrening, når der det nok? Hva bør man passe på?
Har vært borti at jeg har blitt overtrent til tider. Det er mange år siden. Musklene fikk ikke nok hvile. Fikk ikke tatt seg inn før en ny økt. I dag lytter jeg til kroppen min hele tiden. Hvis musklene ikke føler seg helt på topp på en trening så kjører jeg heller en lett treningsøkt istedenfor en tung økt. En musklegruppe bør ha 48-72 timer hvile mellom hver økt. Dette er noe jeg tenker på hver gang når jeg skal sette opp et nytt treningsopplegg. Lytt til din egen kropp!!!

Har du hatt noen skader? Evt. hva, og hvordan ble du frisk, og hvor lang tid tok det?
Jeg har hatt veldig lite skader opp igjennom tiden. Opererte 2 ganger i det ene kneet pga en fotballskade for mange år siden. Ble frisk etter operasjonen. Trente styrken i kneet opp igjen over en periode på 2 måneder. Har vært litt plaget med en skulder da jeg var i militæret(trente hver dag), noe som skyldes overtrening. Kuttet ned på treningsmengden og ble dermed bra igjen.

Hvilke egenskaper bør man ha, eller prøve å utvikle for å lykkes i en idrett som din? Er det en spesiell type mennesker som kan nå toppen, eller ligger slike ting innenfor vanlige folks rekkevidde? Hvor mye må man gi avkall på?
Bør ikke ha noen spesielle egenskaper. Bare ha god nok viljestyrke. Etter alle disse årene som jeg har trent har jeg erfart at genetikken har mye å si.

Så til noe helt annet og mye hyggeligere, kostholdet ditt! Kan du fortelle oss hvor mange kalorier du spiser daglig, og hva disse består av? Noen ting med kostholdet du ønsker å poengtere, tips, kommentarer.
Jeg teller ikke kalorier. Kjenner kroppen min for godt til at jeg trenger det nå. Telte kallorier før. Tipper jeg ligger mellom 3-4000 kcal of season. I denne perioden spiser jeg det meste av proteinrik mat. Spiser for det meste kylling, fisk, hvalkjøtt karbonadedeig, havregryn, ris, pasta, potet, grønnsaker og olivenolje. I helgene blir det alt mulig av snop og diverse.

Drikker du mye væske? Mest vann eller juice, melk og andre kilder? Mener du væskeinntaket er viktig i forbindelse med det daglige kostholdet, treningen og før/under konkurranse?
Drikker en del væske I løpet av en dag. Går mest I vann. Litt melk om morningen. Væskeinntaket er veldig viktig hele dagen. Vann er det beste. I forbindelse med konkurranse blir det veldig lite væske.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke, og hva du ønsker å få ut av disse?
Bruker proteinpulver, carbo fuel, udos choice, keratin og multivitaminer. Bruker disse tilskuddene for å forsikre med om at jeg får I meg nok av alt. Kreatin bruker jeg for å yte mer på trening.

Av Iform.no juli 12, 2004 18:29

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!