Pernille Brendmoe

Av Iform.no august 22, 2004 11:56

Navn: Pernille Brendmoe
Bosted: Oslo
Fødested: Oslo
Sivilstand: Samboer
Yrke: Sykepleier, aerobic- og spinninginstruktør. Jobber litt i resepsjonen på Elixia Lambertseter også. SKAL få tatt personlig trener kurs, så jeg kan begynne å jobbe med det jeg synes er morsomst av alt.. vekttrening.. men tid er luksus! Har ikke tid akkurat nå.. Kanskje til våren??
Treningssenter: Elixia Lambertseter
Klubb: Team Fitnessplanet
Sponsor: www.anniluce.no
Sponsor: Dalblads Nutrition og Fitnessplanet
Høyde: 1,79 m
Vekt off-season: 76-77 kg
Vekt konkurranse: 70 kg

Meritter:
1. plass NM Fitness 2002
4. plass Sandefjord Grand Prix 2004 (3. i symmetri, 5. i hinderbanen) Fitness Fysikk
5. plass NM-04, Body Fitness

Treningsbakgrunn:
Jeg begynte med turning og rytmisk sportsgymnastikk da jeg gikk på barneskolen. Da jeg begynte på ungdomskolen var det aerobic som ble det store og jeg begynte å instruere da jeg var 16-år. Dette tok opp mye av tiden min og jeg jobbet også fulltid med dette et par år. Etter et par-tre år som aerobicinstruktør tok jeg Body Pump kurs, og begynte å jobbe med dette også. Dette var vel egentlig min første kontakt med vekter…

Ett års tid etter dette ble Schwinn spinning-kurs også tatt, og det instruerer jeg fortsatt. Body Pumpen ble lagt på hylla etter to år, da jeg møtte samboeren min og begynte å trene vekter sammen med han. Før dette syntes jeg det var litt skummelt å bevege meg inn i vektsalen der jeg trente… Heldigvis slapp frykten taket og jeg fant raskt ut at dette var mye morsommere enn jeg hadde trodd. Resultater i form av muskler og styrke kom fortere enn jeg hadde erfart tidligere, og det var ønskelig og veldig motiverende!!

Jeg er opptatt av å variere treningen min så mye som mulig, så ved siden av vekttreningen pleier jeg også å løpe, klatre – både ute og inne (kjempe gøy!! Anbefales! Her får man virkelig mestringsfølelse – raskt), svømme og delta på gruppetimer på senteret jeg jobber/trener på innimellom. Jeg er stort sett veldig glad i være i aktivitet. Sofasliting dag ut og dag inn passer ikke inn i min livsstil..

Når jeg trener mot konkurranse blir jeg veldig fokusert og konsentrert, og da er jeg ikke så flink å variere treningen som ellers, desverre. Alt i alt er det vekttreningen som tar mest av tiden min når jeg trener, og som jeg liker best av alt.

Planer med trening:
Nå har jeg akkurat fullført to konkuranser i 2004, og gått 8 av 9 måneder på diett… så plasner om ny konkurranse er ikke akkruat det første jeg tenker på. Nå skal jeg trene som jeg pleier, tungt med vekter og øke styrken min overalt håper jeg. Det eneste målet mitt nå er å holde formen så godt som mulig, og ikke ESE ut. Prøver stort sett å holde meg i grei form hele året, så det er egenltig det eneste målet jeg har nå. Kanskje jeg skal prøve noe helt nytt? Kamp-trening eller noe? Har lenge hatt lyst til å prøve karate eller kick-boksing, så vi får se om jeg tørr å prøve det nå snart da.

Din beste idrettsprestasjon?
Jeg synes jo det var veldig gøy å vinn NM 2002, men det å klare presse kroppen min med hard trening og streng diett frem mot hver konkurranse er jeg ganske stolt av. Målet får være å bli bedre for hver gang, vinne over meg selv…

Ditt beste treningstips:
Konsentrér deg når du trene r- om det du trener. Press deg selv maksimalt! Tenk på teknikken på øvelsene du utfører, hver eneste øvelse og på hvert eneste sett. Riktig teknikk er viktig dersom du skal få resultater. Det gjelder også når det er snakk om å presse seg. Trening SKAL og må være slitsomt.

Din beste muskelgruppe:
Man kan trygt kalle meg treningsnarkoman, og det er fordi jeg rett og slett elsker å trene. Det gjelder så og si uansett hva jeg trener. Jeg er mest glad i å trene rygg og bein, noe mindre glad i å trene armer, men det må gjøres det også.

Jeg mener at det alltid er noe som kan forbedres, men dersom jeg må plukke en muskelgruppe jeg er mest fornøyd med, tror jeg det må bli skuldrene mine.

 

Hvordan trener du?
Når jeg trener en muskelgruppe, ønsker jeg at denne skal få mest mulig hvile etterpå. Derfor prøver jeg å tenke mest mulig på dette når jeg setter opp hvilke dager jeg skal trene hva. Som for eksempel armer dag en, da unngår jeg rygg og bryst dagen etter, da både biceps og triceps inngår mye i bryst og rygg treningen.

Jeg har i lang tid kjørt en fem-splitt som så omtrent slik ut:
Dag 1: Armer
Dag 2: Skuldre, mage og cardio
Dag 3: Bein og mage
Dag 4: Hvile
Dag 5: Rygg og cardio
Dag 6: Bryst og mage
Dag 7: Hvile










De siste månedene har jeg kjørt 4 splitt som ser slik ut:

Dag 1: Bein
Dag 2: Armer og mage
Dag 3: Kardio (som regel spinning)
Dag 4: Rygg og mage
Dag 5:
Dag 6: Hvile
Dag 7: Bryst, skuldre og mage

Jeg har trivdes godt med denne 4-splitten, så kommer nok til å fortsette med den en stund til fremover. Når konkurransen nærmer seg blir det stort sett en til to treningsøkter mer daglig, med fokus på fettforbrenning – en til halvannen time rask gange før frokost, og på kvelden. Og selv om jeg ikke har planer om noen konkurranse i nærmeste fremtid, kommer jeg til å gå turer på morgenen innimellom, da jeg faktisk synes dette er veldig deilig, og en herlig måte å starte dagen på.

Ditt beste råd til nybegynnere:
Først og fremst råder jeg deg til å få hjelp fra en treningsveileder eller personlig trener der du trener. Få hjelp til å sette opp et treningsprogram som skal hjelpe deg på veien mot ditt mål. Ikke begynn for hardt, ta det med ro og la kroppen vende seg til treningen ( det er fort gjort å få skader eller bli overtrent..). Hold tålmodigheten oppe, og aksepter at kroppen trenger tid til å oppnå resultatene du ønsker. Ingenting er gjort på en-to-tre!!

Vær bevisst og konsentrert når du trener, tenk mye på teknikken din og pass på at denne er riktig, slik at du bruker musklene på rett måte og unngår skader og slitasjer. Ikke overtren heller. Husk at for at kroppen skal kunne hente seg inn etter trening, må den også ha hvile. Jeg anbefaler ihvertfall to hviledager i uka. Minst.

Det kan også være fornuftig å snakke med noen som har greie på kosthold/ernæring, slik at du slipper å trene og trene og aldri se noen resultater fordi du spiser helt feil med tanke på treningen og kroppen din.

Kosthold
Jeg har alltid vært opptatt av å spise sunt og riktig, og det er nok takket være moren min som også er bevisst dette… «Man er hva man spiser» er faktisk veldig riktig.

Da jeg for første gang begynte å spise HELT riktig fram mot første konkurranse, forstod jeg hvor viktig dette er. Resultatene kom så mye fortere, og jeg kjenner på kroppen at den trives så mye bedre når den får det den skal ha, både av proteiner (først og fremst!), karbohydrater og fett. Overskuddet blir bedre også.

«Konkurranse-maten» er ca som følger: Jeg spiser hver tredje time, og jeg er opptatt av å få i meg proteinrik mat. Det blir som regel havregryn/grøt,(evt grovt brød) kyllingfileter, rent svinekjøtt, naturris, brokkoli samt mye protienpulver. Ingefær og hvitløk er veldig sunt og godt, så jeg bruker mye av dette sammen med kyllingen også. Ellers i året spiser jeg variert og sunt, for det meste. men jeg har selvfølgelig mine dager der jeg gir blaffen jeg også. Men uansett føler jeg meg mye bedre når jeg spiser sunt, og jeg kjenner på kroppen at den har mye bedre av næringsrik mat.

Kosttilskudd:
Three in one proteiner
Loadex
Glutamin
kalcium Pyruvate – alt dette fra Dalblad’s. Innimellom kjører jeg perioder med Kreatin Pyruvate også. 1-2 ganger i året.
NSP’s multivitaminer er fast tilskudd, Pikasol omega 3 og hvitløkskapsler.

Beskriv deg selv med 5 ord:
Rettferdig, omtenksom, direkte, viljesterk og målbevisst.
Hvis du har spørsmål må du gjerne sende meg en mail:
pernillebre@hotmail.com

Av Iform.no august 22, 2004 11:56

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!