POWER-BUILDER Frank Hansen (WEB-TV)

Av Geir Tverdal november 23, 2011 06:00

POWER-BUILDER Frank Hansen (WEB-TV)

Vårt film-team ble med kjempen på trening (WEB-TV)

Mitt mål er og har alltid vært å bli den beste kroppsbyggeren jeg kan bli innenfor de rammene jeg selv har satt.

Alder: 39
Bosted: OSLO
Arbeide: Driftsleder.
Høyde: 180 cm
Vekt:
-Off-season: 108 ? 115kg
-Konkurranse: 97 ? 100 kg
Sivilstatus: Samboer

Meritter :     

NM 1999  3. plass (-80kg)
NM 2009 5. plass
Nordisk 2009 7. plass
Oslo GP 2010 2. plass
NM 2010  3. plass
Nordisk 2010  7. plass
NM 2011  4. plass
Nordisk 2011  4. plass

Surfer du mye på nettet? Hvilken websider bruker du mest tid på?

– Nei, egentlig ikke. De sidene jeg er jevnlig innom er e-bay, iform.no (treningsforum), hotmail, www.eternal-terror.com (for å holde meg oppdatert innen det beste av musikk) og diverse forhandlere som www.tomminutrition.com.

Hva synes du om iform.no?

– Meget bra side. Liker at den alltid holdes oppdatert og har et meget godt inntrykk av journalister og fotografer.

P؅ TRENING MED FRANK HANSEN (42:19)

Hva er din målsetning?

– Mitt mål er og har alltid vært å bli den beste kroppsbyggeren jeg kan bli innenfor de rammene jeg selv har satt. Den viktigste grensen for meg er at jeg skal konkurrere innenfor -100kgs klassen. Videre har jeg som mål å bli tatt ut til landslaget hvert år frem til jeg fyller 50. Jeg er 39 nå og har vært på landslaget de tre siste årene. Mitt første mål akkurat nå er å forbedre alle aspekter ved meg selv slik at jeg tar hjem NM-gullet 2012 og får en seier i Nordic Championships neste år. Så går selvsagt tankene til VM?

Når begynte du å trene?

– Jeg begynte å trene med vekter da jeg var 13 år, men hadde innen det vært innom både turning og judo og var svært aktiv innen tae kwon do. Siden jeg da var for ung til å bli medlem på et treningsstudio ble det trening hjemme i uthuset, i kjelleren hos min mangeårige treningspartner, Eddie Christiansen (takk for mange år med god trening!) og i treningsrommet ved den lokale idrettshallen.

Hva er det som driver deg?

– Det er mange krefter som driver meg frem. Både positive og negative. Den største kraften er heldigvis svært positiv og det er min dype kjærlighet for trening og kroppsbygging. En annen dyp påvirkning er en barndom med mobbing og en følelse av å ikke være bra nok. Selv om jeg ikke er direkte påvirket av dette lenger, har det satt dype spor som jeg nå kanaliserer til en positiv drivkraft for å trene hardere og mer målrettet.

Etter at jeg begynte å konkurrere igjen i 2009 har jeg fått en enorm lyst til å få tittelen Norgesmester, så selve konkurreringen har blitt en stadig sterkere drivkraft de siste årene.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

– Ryggen, magen og brystkassen, men når det er sagt ser jeg forbedringspotensiale i alle muskelgrupper. Jeg jobber målrettet med symmetri og forbedring av alle svake punkter.

Hva synes du er din beste prestasjon?

– Jeg ser som min beste prestasjon at jeg nå har stilt i en beinhard -100 kilos klasse både ved NM og Nordisk 3 år på rad.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

– I det siste har Tommi Thorvildsen vært en viktig og inspirerende coach og veileder. Det er mange andre også som i perioder har drevet meg fremover, men jeg vil ikke navngi noen med fare for at noen skal føle seg uteglemt. Jeg vil nevne min daglige leder i Royal Renhold AS (Norges beste renholdsbyrå) som var meget sjenerøs å sponse med et flott stipend for å dekke reiseutgifter osv – Tusen takk!

Har du noen tips til en nybegynner?

– Tren grunnleggende styrkeøvelser. Spis bra og mye. Holde deg til basisøvelsene og kjør disse tungt, tungt, tungt.

Hva er dine mål og ambisjoner?

– Mitt mål er som nevnt å være på landslaget hvert år til jeg fyller 50 og også å ta overall seieren i nm og nordisk. Jeg har også veldig lyst til å stille i Arnold Classic.

Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?

– Fordelene er styrken og disiplinen man oppnår. Man får oppleve verden litt annerledes enn andre. Ulempen er at man må leve med alle fordommene folk har. Særlig i Norge der janteloven er skolepensum er dette en belastning.. En annen mer praktisk ulempe er selvsagt at det er vanskelig å finne klær som passer.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

– Opp for å spise kl 06.00. (7 dager i uka). Ofte er jeg opp enda tidligere, men da spiser jeg frokost på jobb, slik at frokosten alltid spises 06.30. Jobbe på hverdagene. Avbryter ofte arbeidsdagen for å trene tidlig mens det er mindre mennesker på gymmet. Hente datteren min på skolen. Eventuelt litt hjemmekontor for å ta igjen for tiden jeg brukte til trening. Gjøre klar mat, treningsbag etc. Kvalitetstid med datter/familie og egentid med musikk og/eller en god bok. I seng som regel rundt 22.00.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

– 5 dagers split. Tunge basisøvelser med fokusøvelser på slutten av hver økt.

Fortell oss litt hvordan en Bodybuilder/Fitnessutøver spiser

– Jeg kan bare fortelle hvordan JEG spiser. Det er veldig strikt året rundt. Jeg har for eksempel allerede en diett for helt 2012 hvor jeg har lagt inn alt av kosttilskudd, proteintilskudd etc med justeringer mot konkurransene jeg skal delta i. Jeg har 2 spisedager off-season. Disse dagene er systematisk lagt inn på dagene jeg trener prioriterte muskelgrupper. Normalt spiser jeg 7 ganger per dag. Jeg varierer alltid karbohydratene uansett om jeg er på konkurransediett eller ikke for å holde forbrenning og emneomsettingen høy.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

– Jeg setter opp diettene mine selv, men de siste årene har jeg fått mye veiledning og råd av Tommi Thorvildsen som også setter opp og justerer konkurransediettene mine.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

– Jeg bruker en hel del kosttilskudd. De viktigste er oljetilskuddene; selolje og linfrøolje men også multivitaminer, aminosyrer, spesifikke vitaminer etc. Jeg bruker også tilskudd av kreatin. Når det gjelder proteiner har jeg etter hvert lært å finne de reneste produktene. Mine valg har falt på Whey Explode fra Tommi Nutrition, og cassein fra Optimum Nutrition.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

– La bilen stå! Bruk sykkel eller beina når du skal noe sted så langt det lar seg gjøre. Spis ofte og tren tungt. Spis rent og ofte. Følg med på karbohydratinntaket hele året.

Beskriv deg selv med fem ord

– Tenkende, følsom, krevende, disiplinert, sosial.



 iForm.no | WEB-TV

METERN eksklusiv (WEB-TV)

Amir Riazifard (WEB-TV) Therese Mæhle-Svensen (WEB-TV) Soran Rashid (WEB-TV)
Ida (26) er jernkvinne og jusstudent (WEB-TV) METERN OG LINDH (WEB-TV) Vårens BYGGER-PAR (WEB-TV)
Verdens beste fitness-kropp (web-tv) Siw-Lisbeth Grov Jørgen Corneliussen (WEB-TV)

Av Geir Tverdal november 23, 2011 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!