Roy Simon Bang

Av Geir Tverdal november 2, 2011 06:00

Roy Simon Bang

? Med jernvilje og gode råd får jeg dette til, sier Roy Simon Bang (31). Han er blant landets beste i kroppsbygging.

LES ALT OM: NM2011 – BODYBUILDING & FITNESS

Med jernvilje og gode råd får jeg dette til, sier Roy Simon Bang (31). Han er blant landets beste i kroppsbygging.

Den 8 oktober klatret en rimelig overrasket Roy Simon Bang opp på seierspallen under NM i bodybuilding. Tredjeplassen kom veldig uventet.

– Det hadde jeg aldri trodd. Jeg har vært fascinert av muskler og kroppsbygging helt siden jeg var liten, men begynte ikke for alvor med seriøs trening før jeg var godt voksen, sier 31-åringen fra Alsvåg i ؘksnes.

Oppmuntret av fjerdeplass

14 dager før NM deltok Bang i Stavanger Open, et åpent oppkjøringsmesterskap, der mange i norgestoppen gjerne deltar.

– Jeg fikk en oppmuntrende fjerdeplass der, og at jeg skulle klare en tredjeplass i et mye tøffere NM, det hadde jeg altså ikke trodd, sier Roy Simon Bang

Navn: Roy Simon Bang.
Alder: 31.
Bosted: Myre, ؘksnes kommune
Arbeide: Instruktør på Havna Frisksenter, Losse-arbeider og dørvakt.
Høyde: 184 cm.
Vekt (ON): Ca. 89 kg.
Vekt (OFF): Ca. 100 kg. (+)
Sivilstatus: Hehe
Sponsor: Har ingen, ta gjerne kontakt :-))

Meritter:

4. Plass Stavanger Open 2011. (CBB +180 cm)
3. Plass NM 2011. (CBB +180 cm)
4. Plass Nordisk 2011


Fortell litt om deg selv

– Målbevisst og sta, stort hjerte og stort tempramang. Prøver å være et ordensmenneske, og ligge ett hakk foran meg selv med rutine og planer, men er absolutt ikke bestandig jeg lykkes med det, hehehe ! Hverdagen min er nesten aldri kjedlig, og sjelden den samme, med flere krevende jobber. Og er det ikke jobb, så er det trening. Setter derfor stor pris på de få anledningene som byr seg til å pleie det sosiale livet, sjeldent, men svært kjærkomment… ! Elsker god mat og lange formiddager uten vekkerklokke.

Hva syns du om iform.no ?

– Helt SYKT bra nettsted for trenings-gale bygger-spirer, og den ellers over middels trenings innspirerte mann/dame i gata. Anbefales !!

Hva er din målsetning ?

– Målsetningen min er å stadig forbedre mine svake sider, og styrke de sterke enda mer!  Bygge nytt kvalitets-kjøtt fra år til år, og bli en bedre og bedre CBB utøver.

På lengre sikt kansje ta steget over til en av de tyngre bygger-klassene, men den tid, den sorg, hehe…

Når begynte du å trene ?

– Begynnte en gang i 14-års-aldern, men ble ikke serlig seriøst før jeg var russ på VGS.

Ble plutselig myyye mer intressangt å skrive treningsprogrammer i timene isteden for å høre på læreren eller tenke fag og lekser. Akkurat DET ble ikke svært poppulært kan du tro.

Hva er det som driver deg ?

– En hunger etter å stadig bli større, bedre og mer komplett bygger. Også DEN følelsn da –  når ei «SYK» økt er overstått.
Endorfiner som går amok i kroppen er en rus det er lovt til å bli avhengi av!

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med ?

– Mest fornøyd med rygg.

Takker Jonny Arntsen

– Dette hadde aldri gått uten han. Det tror jeg at jeg kan si helt sikkert. Johnny har lang erfaring som kroppsbygger, og har solide resultater både nasjonalt og internasjonalt. Han viser at det går an å bo i Vesterålen, og likevel få gode resultater.

Under konkurranse stiller Roy Simon Bang for trondheimsklubben Kaliber FKK. Han medgir at det hadde vært en fordel å tilhøre et større miljø i det daglige treningsarbeidet. 

Ellers må jeg få nevne en enestående familie, som har støttet meg i tynt å tykt, og som har holdt ut når dietten har bynnt å tære, og humøret har sett sine bedre dager.

Og sist men ikke minst Havna Frisksenter ! (Per, Veslemøy og Karl-Thomas !) Her har jeg fått både spons, trening og
masse kunnskap!

Har du noen tips til en nybegynner ?

– Ja.. Hva skal jeg si… Få rutiner, og let heller etter grunner til å trene, ikke til å la være. Alt for mange av dem som gjør det.

Skaff masse kunnskap om mat, og hvordan de forskjellige nærings-emnene påvirker kroppen din i trenings-sammenheng.
Ha ‘go tid’, sett delmål og langtidsmål. Det tar TID å bygge muskler, så IKKE mist motet etter 14 dager. Resultatene kommer. Og husk: Det som fungerer for deg, fungerer ikke nødvendigvis like bra for en annen. Så prøving og feiling blir du nok nødt til å gjennomgå. Du også.

Hva er fordelene og ulempene med denne sporten synes du !?

– Fordelene er mange, men er jo kult å «bære» sporten sin med seg, hvor du enn er, hva du enn gjør.. !

Ulemper… Hm… Jo, særlig her jeg bor er det jo ingen som sjønner hva dette er, hva jeg driver med liksom.
Er vel kansje en litt sær greie dette, her på en så liten plass, og svært vanskelig å finne treningsmotivasjon når en bor milevis unna andre likesinnede.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg ?

Det varierer så veldig. Ingen dag er lik. Svært varierende arbeids-mengde og arbeids-tid. Men starter bestandig dagen med en shake havregryn og whey + div. tillskudd.Så er det bare å følge med klokka, og spise hver ca 3. time. Trening formiddag eller kveld, ettersom hvordan timeplanen ellers ser ut. Litt tv/internett + en shake med Night-charge før jeg treffer senga.

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

Prøver å variere en del. Bytter som regel program, eller gjør endringer ca. hver 8. uke. Akkurat nå er det som følger:

MAN: Bryst + Legger
TIRS: Rygg + Mage
ONS: Triceps
TORS: Forside lår + Legger
FRE: Biceps + Skuldre
LؘR: FRI
SؘN: Bakside lår + mage

Legger inn en hvile-uke ca. hver 8.uke, uansett om jeg føler meg sliten eller ‘ladda’!

Fortell oss litt om hvordan en bodybuilder spiser !?:

– Blir vanskelig å snakke for andre her, men selv spiser jeg stort sett alt jeg har lyst på når jeg er ‘off’. Passer bare på å spise MYE og ofte! ؅sså ser jeg til at måltidene er passelig balanserte med særlig fokus på høyt protein-inntak. Kylling og biff er nok de mest brukte protein-kildene for min del. Ellers går det i gainere, kreatin, c-vitamin, total-pack, kreatin og et par typer protein-tillskudd. Whey om morgen og etter trening, Kasein før legge-tid. Maten under diett er et helt eget kapittel, med mange endringer underveis, men mot slutten går det mest i kokt torsk, natur-ris og broccoli.



Har du selv satt opp dietten, eller har du fått hjelp til det !?:

– Det har jeg overlatt til coach’n min, Jonny Arntsen.

Bruker du noen kosttillskudd ? Kan du fortelle oss hvilke ?:

– Ja noen blir det. 100 % Whey, Mutantmass gainer, training pack1,  C-Vitamin brusetabletter, kreatin, ZMA.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen ?

– Ut å gå før frokost.  Hurtig gange 30-45 min. Spise sterkmat, Kryddre godt. Intervall-kardio direkte etter styrke-trening. Spise bra mat hele uka, avbrutt av en spise-dag i helga!

Beskriv deg selv med 5 ord:

– Målbevisst, Sta, Snill, Sjenert, Godhjertet.

Av Geir Tverdal november 2, 2011 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!