Rutiner og trening etter sommeren

Av Susanne Soydan august 12, 2018 23:00

Rutiner og trening etter sommeren

Tipsene for å komme i gang med trening og kosthold etter sommeren er ikke så ulike de jeg anbefaler rundt nyttår, men det er noen fordeler ved at det er sommer som kan gjøre det litt enklere for deg.

Det er mange som har lengre perioder med fri fra jobb og skole enn vanlig om sommeren, og da er det heller ikke uvanlig at både hverdag og trening- og kostholdrutiner ser annerledes ut.

Realistiske målsettinger

Det pleier ikke å virke som at folk har like store målsettinger med å endre livsstilen etter sommeren som etter nyttår. Allikevel kan det være greit med en liten påminnelse om at målsettingene bør være realistiske og tilpasset dine forutsetninger. Gjør endringer steg for steg i stedet for å hoppe rett ut i en livsstil som du ikke trives med eller ser for deg at du klarer å opprettholde på lang sikt.

 Kosthold

I stedet for å starte på en strikt, komplisert diett så er det bedre å begynne helt enkelt. Hvis du ønsker å ha et sunt og næringsrikt kosthold, der du gir kroppen din det den trenger og ønsker å unngå overvekt, så starer du med å fjerne de matvarene fra kostholdet ditt som du vet at ikke støtter denne målsettingen. Det jeg tenker på da er godteri, snacks, junk food og større mengder alkohol. De aller fleste vet hva som er bra mat, men det vanskelige er å faktisk holde seg til denne maten i praksis. Hvis du ikke vil eliminere slike matvarer fullstendig så begynner du med å begrense mengden, og øve på å spise eller drikke i moderate mengder.

Nå om sommeren har vi tilgang på ferske, norske råvarer som er i sesong. Da kan det være lettere å gjøre kostholdet både mer smakfullt og næringsrikt ved å legge til grønnsaker, bær og frukt.

Trening

Du trenger ikke å gå inn for å trene helt ennå! Det er fortsatt både lyst og varmt, så hvis du vil kan du legge treningen utendørs. Du kan trene i treningsparker eller i hagen, sykle eller løpe i skogen eller langs veier. At det er fint vær kan også være en motivasjon til å gjøre mer effektive treningsøkter inne på treningssenteret i stedet for å surre rundt i flere timer. Da kan du for eksempel trene økter med seks øvelser, der du gjør to og to øvelser i supersett, og bli ferdig på en halvtime-tre kvarters tid. Da lærer du deg også at du ikke trenger å holde på treningssenteret i timevis hver økt for å få en ok økt, og du får mer tid til å gjøre andre ting du liker.

Lange, lyse dager

Utnytt at vi fortsatt har mange timer med dagslys! Det er lettere å komme seg ut etter middag når det er lyst ute, så stedet for å bli sittende i sofaen så kan du legge inn kveldsturer. Eller så kan du stå opp tidlig og trene før jobb eller skole. Dagene virker lengre når det er så mange timer med dagslys, og da kan du også få unnagjort mer i løpet av en dag hvis du anstrenger deg litt.

Planlegging og rutiner

For å få til endringer så er det lurt å bruke litt tid og energi på planlegging. Se over den kommende uken og legg en realistisk plan for når du skal trene, når du skal gå på tur, når du skal handle og hva du skal lage til mat. Det virker kanskje litt overveldende å skulle planlegge så mye, men har du en god plan så er det lettere å lykkes og du flyter mye lettere igjennom uken.

Av Susanne Soydan august 12, 2018 23:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser