Slik gjør du bicepscurl for høyest aktivering

Av AFPT oktober 28, 2018 22:00

Slik gjør du bicepscurl for høyest aktivering

En veldig liten detalj du kanskje ikke har tenkt på før kan ta bicepstreningen din til nye høyder.

 

 

Biceps har flere funksjoner annet å bøye i albuen

Funksjonen til biceps er ikke bare ren albuefleksjon(bøy). Den gjør også supinasjon(vridning) av underarmen sammen med blant annet m. supinator. Det er derfor man normalt sett har et supinert grep(underhåndsgrep) når biceps skal trenes. Eventuelt starter man i et semi-pronert grep(nøytralt) og supinerer på vei oppover. Har du noen gang tenkt på hvordan du holder hantlene når du gjør bicepscurls? Det kan være av betydning for effekten på muskulaturen og spesielt dersom du trener for hypertrofi.

Et normalt grep foregår ved at hånden plasseres på midten av hantelen. En liten grepsjustering er alt som skal til for å gjøre forskjellen. Holder du nemlig hånden din helt ytterst til siden på hantelen slik bildet viser vil biceps aktiveres bedre.

Hvorfor? Fordi en større del av vektbelastningen vil jobbe mot supinasjonen og du må derfor anstrenge deg mer for å gjennomføre denne bevegelsen.

Give it a try!

 


Saken er hentet i fra AFPT

Av AFPT oktober 28, 2018 22:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser