5 tips som gir deg bedre selvdisiplin

Av Susanne Soydan mars 15, 2018 07:00 Oppdatert

5 tips som gir deg bedre selvdisiplin

«Den ene kvaliteten som skiller en person fra en annen – selve nøkkelen som løfter en gjennom strevelser mens andre er fanget i middelmådighet – er ikke talent, formell utdanning, ei heller intelligens; det er selvdisiplin. Med selvdisiplin er alt mulig. Uten den kan selv den enkleste oppgave bli en uoppnåelig drøm.»

Theodore Roosevelt

Selvdisiplin omhandler mye, som for eksempel å gå forbi smågodthyllene uten å kjøpe noe fordi du vet at du burde holde deg unna, sitte konsentrert å jobbe og motstår fristelsen til å sjekke sosiale medier og å stå opp første gangen vekkerklokken ringer. Det handler om å ofre noe i dag (ha det gøy med venner) for å høste fruktene i fremtiden (en god karakter, en veltrent kropp). De fleste skjønner hva de burde gjøre (spise sunn næringsrik mat fremfor junkfood), men det er selve etterlevelsen som er vanskelig.

Selvdisiplin kan trenes opp, men den kan også bli sliten. Hvis du for eksempel nettopp har sluttet å røyke bruker du antakeligvis mye energi på å holde deg røykfri, og da kan det være vanskelig å samtidig være disiplinert til å gjøre (eller ikke gjøre) andre ting.

Slik kan du trene deg på selvdisiplin

  1. Tren på selvdisiplin

Å trene på selvdisiplin når du strengt tatt ikke trenger det kan være et smart sted å starte. Det kan for eksempel være å daglig trene på å sitte litt rettere i ryggen når du jobber. En annen teknikk er rett og slett å oppsøke situasjoner der du er nødt til å utøve selvdisiplin hvis du strengt tatt ikke trenger å være der.

  1. Bind deg selv til masten

Hvis du har vanskelig for å komme deg opp om morgenen kan du laste ned en app der du er nødt til å regne en enkel matteoppgave for at vekkerklokken skal slutte å ringe. Eller så kan du avtale å trene sammen med en venn i stedet for å kun ha treningsavtalen med deg selv.

  1. Fjern fristelser

Hvis du ønsker å spise mindre godteri og usunn mat bør du ta en skikkelig opprydding i skuffer og skap, så du ikke har tilgang på fristende mat hjemme. Du kan laste ned apper som midlertidig blokkerer tilgangen til sosiale medier på telefonen hvis du ønsker å ha fullt fokus på jobb eller studier. Eller så kan du til og med legge fra deg telefonen hjemme!

  1. Bruk motivasjon og mål

Målene du setter deg kan gi deg den viljestyrken og motivasjonen du trenger til å utøve viljestyrke når du blir fristet. Da kan det hjelpe å skrive ned målene, og grunnene til hvorfor du har akkurat det målet.

  1. Dann gode vaner

Når vi har utarbeidet gode vaner så kreves det ekstremt lite energi for å ha selvdisiplin til å utføre oppgaven, som for eksempel daglig tannpuss. Så tren på å skape vaner som du ønsker å ha, og se at de etterhvert går mer og mer på automatikk og krever mindre av deg å gjennomføre.

Kilde: «Superstudenten – lær mer effektivt, få bedre karakterer», Olav Schewe, Universitetsforlaget, 2014.

Av Susanne Soydan mars 15, 2018 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!