Silje Haga – tok sølv i VM

Av Iform.no desember 12, 2007 14:45

Silje Haga – tok sølv i VM

Silje Haga debuterte i år innen fitness. Med bla VM sølv i Budapest i begynnelsen av desember!

Silje Haga FitnessSilje Haga er ei odelsjente på bare atten år. Hun debuterte dette året innen fitness, med svært gode resultater. 2 plass i fitness VM kan man vel kalle en drømme debut.

Det er mye å gjøre i stallen, men her kan du lese hvordan hun likevel klarer å gjennomføre trening og diett.

Navn: Silje Haga
Alder: født 1989. 18 år.
Fødested: Sola( Sandnes)
Bor: Sola
Vekt: ?on?: ca 52 kg
Vekt: ?off?: ca 58-60 kg.
Høyde: 1.63
Jobb: Utdanner meg til hjelpepleier, jobber i tilegg på sykehjem og hjemme som avløyser.
Sponsor: Viking Garn og BS broderingspesialisten.
Gym: www.citygym.no
Klubb: Stavanger kroppsbygger og fitness klubb( stiller neste år for Team CityGym.)

«Livestrong- It`s about living life to the fullest»

Silje Haga FitnessSilje Haga Fitness

Meritter innen fitness:
2007
: 2.plass Stavanger Open -1.63
2007: 3.plass NM -1.63
2007: 2.plass VM

Silje Haga Fitness

Hvor lenge gikk du på diett før NM og hvordan så den ut?
Gikk på diett i 4 mnd. Dietten besto av vanlig diettmat som: kylling, biff, broccoli, havregryn, søtpotet, ris og olje. Spiser hver 2 time, dette fungerer best for meg.

Under nesten hele dietten har jeg spisedag hver lørdag. Den dagen øker jeg carb og protein mengden på de vanlige diettmåltidene pluss et kveldsmåltid på Bighorn med 400 g indrefilett. Spiser også en del frukt og nøtter.

Kjører samme opplegget off og on-season, varierer øvelser og belastning. Mot slutten av dietten minker jeg belastningen og øker antall reps. Kjører cardio året rundt for helse og velvære, men øker den betraktelig under diett.

Silje Haga Fitness

Treningsprogrammet mitt ser sånn ut: Kjører 5-splitt. Rygg, bryst, bein, skuldre, armer og mage annehver dag. Jeg kjører de muskelgruppene jeg prioriterer mest i starten av uken, men kan hende jeg varierer.

Under diett kjører jeg 60-90 min cardio før frokost + 30-60 min etter trening. Bruker så og si alltid pulsklokke og varierer med å gå på tredemølle og ute i frisk luft=)

Hadde du noen gang drømt å debutere med en 2 plass i VM?
Da jeg bestemte meg for å stille i vår var planen Stavanger open og NM, VM var ikke i tankene en gang. Når jeg etter NM fikk sjangsen til å være med i junior vm 8 uker senere, var det et klart ja fra min side! Opplevelsen i seg selv å få være med på vm var stor for meg, men da jeg i tilegg klarte en 2. plass ble det nesten uvirkelig! Det har vert en drømmedebutt for meg med to 2.plasser og en 3. plass, hadde aldrid drømt om det:D Det er tungt å være på diett i 6 mnd, hvertfall når det er første gang, men det har vert kjempe gøy! Skal utvikle meg det neste året, ser meg nok på scenen igjen neste høst=)

Silje Haga FitnessLegger du opp trening og diett alene eller har du noen som hjelper deg?
Er heldig som får være et team sammen med Odd Harald Kjelsberg, sammen setter vi opp diett og trening. Hele dette året har vært en læreprosess for meg, der målet er å få kunnskap og erfaring.

Hvordan ser en helt normal dag ut for deg offseason?
Har er veldig tett program offseason. Står opp rundt 05-06 tiden, går i stallen, tar ut hestene og gjør noe stallarbeid. Spiser når jeg kommer inn igjen rundt 06-07 tiden. Deretter er det til skolen eller jobb frem til kl 15.00 (i mellomtiden har jeg hatt 3 måltider). Når jeg kommer hjem slapper jeg litt av før jeg går ut i stallen igjen rund kl 16.00 og trener hestene. Spiser måltid før trening rundt kl 18.00, trener rundt kl 19.00. Etter trening ca kl 21.00 har jeg mitt siste måltid.    

Hvilken kroppsdel er du mest fornøyd med, og hvordan trener du dem/den? 
Rumpe. Kjører mye utfall (cutler style) og dype knebøy.

Hvor lenge har du holdt på med fitness? 
Har trent i 3 år, men dette har vært mitt debutant-år innen fitness. Var lenge i tankene mine å stille i Bodyfitness, men det var personer innen sporten på www.citygym.no Sandnes som motiverte meg til å begynne.

Har du holdt på med noen annen idrett før du begynte med fitness?
Hestesport

Silje Haga FitnessSilje Haga Fitness

Trener du mye posering?
Trener posering ca 1 gang pr uke den siste mnd av dietten, skulle nok vært mer. Kan forbedre meg teknisk.

Har du noen forebilder? 
Har egentlig ingen forbilder, men det er flere utøvere som motiverer meg til å stå på. Et forbilde for meg er en person som ikke ser hindringer og begrensninger i å nå et mål (også i det «vanlige» liv).

Har du noe spesielt mål som du vil oppnå? 
Et mål er å klare en NM tittel i Bodyfitness. Ellers i livet vil jeg få meg en god utdannelse og en jobb jeg trivest med, i tillegg til at jeg driver gården hjemme på Soma med hester. Bli gammel med god helse;)

Silje Haga Fitness

Noen personer som du synes betyr ekstra mye for vår sport i Norge? 
Det er alle de personene som rettleder og motiverer nye utøvere i sporten. Disse personene finner du på hver klubb og treningssenter rundt om i landet, de fortjener mye ære! Ellers alle personer som stiller opp til verv i klubber og i forbundet.

Hvem synes du er den beste byggeren gjennom tidene? 
Jay Cutler!

Noe du vil nevne til slutt? 
Vil takke mine to nye sponsorer – Viking garn og BS broderingspesialisten for hjelp og støtte til junior VM Budapest. Vil også takke Odd Harald for alt vi har gjort sammen =) 
Vil også nevne at CityGym Sandnes er det rette stedet for de som vil satse innen trening. Kjempe kjekke folk og godt miljø:) Mine venner og familie har også vært gode støttespillere for meg!  

Av Iform.no desember 12, 2007 14:45