Sindre Thomsen – Knall sterk!

iform.no
Av iform.no mai 16, 2007 22:00

Sindre Thomsen – Knall sterk!

18 år, 183cm høy, 110kg – 300kg i knebøy, 200kg i benkpress og 270kg i markløft.

Sindre er en 18 år gammel gutt fra Østabø i Rogaland, han går tredje året på idrettslinjen på Sirdalen VGS der han bor på internat. Han har trent aktivt styrkeløft det siste året og før det drev han med langrenn og sykling. Han er 183cm høy, 110kg tung og løfter for Sandnes Atletklubb.

I fjor ble han Norges sterkeste ungdom gjennom tidene i styrkeløft. Etter å ha løftet totalt 760 kg. Satte også ny norgesrekord i knebøy på samme stevne med 290 kg, som er det tyngste knebøy løftet gjort av en ungdom noen gang i Norge.

Når begynte du å trene? Hvor lenge har du holdt på til nå?
Jeg begynte å trene fotball da jeg var 6 år og holdt på med det frem til jeg var 16 år. Da jeg begynte på videregående begynte jeg å trene litt styrke og ble fort bitt av basillen. Etter det ble det bare mer og mer styrketrening. Men drev først med styrke på siden av sykling og langrenn. Men ble etter hvert vanskelig å kombinere idrettene. Så sluttet med langrenn og sykling og begynte å trene aktivt styrkeløft. Debuterte på mitt første stevne påsken -06, noen få måneder etter jeg hadde begynt som styrkeløfter. Fikk da serien 200-142,5- 230, uten utstyr.

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg?
Det er ganske enkelt; Våkne – Skole – Hjem – Trening – Hjem – Sove. Og inni mellom der ganske mye mat. Fordelt på 5-6 måltider.

Du har satt en del rekorder det siste året, hva er dine beste løft?
Jeg har norgesrekord i knebøy på 290kg og sammenlagt på 760kg. Ellers så er de beste løftene mine på trening 300kg i knebøy, 200kg i benkpress og 270kg i markløft (den siste uten utstyr).

Hva er dine mål og ambisjoner?
Vinne det som er å vinne i styrkeløft og til slutt bli verdensmester. Jeg er styrkeløfter og kommer til å drive med det så lenge jeg kan, men jeg vil prøve ut litt strongman som variasjon i treninga. Den 26. Mai skal jeg delta i Norges Sterkeste Mann og jeg har som mål og kjempe om 6.plassen.

Hvordan spiser du for å holde maskineriet i gang?
Jeg spiser mye karbohydrater for å få opp energien før trening, etter trening spiser jeg mye proteiner for å bygge muskler. Jeg unngår ?drittmat? og har et sunt og godt kosthold. Overdriver ikke og bruker kalkulator og vekt til vært måltid. Men jeg får i meg maten jeg trenger for å holde maskinen i gang.

Bruker du noe kosttilskudd?
Ja jeg bruker Kreatin, Proteinpulver, Omega 3-6-9, CLA, BCAA, Carbofuel, Multivitaminer og mineraler.

Vil du anbefale noe av dette til nybegynnere?
Ja, hvis du ikke får i deg nok proteiner gjennom maten bør du supplemere med proteinpulver. Multivitaminer/mineraler og fettsyrer er et must. Kreatin er bra for å toppe formen, dette har vertfall jeg positive erfaringer med. Men husk at ekte mat er den beste kilden til næring, og at kosttilskuddene skal kun supplemere til maten du spiser.

Har du noen forbilder?
Har ikke akkurat noen bestemte forbilder, men er mange løftere som motiverer meg til å holde på med deg jeg gjør. Andreas Hjelmtveit er vel den personen jeg beundrer mest som styrkeløfter. Og det skal bli godt å slå de gamle rekordene hans 😉

Hva er det som motiverer deg?
Jeg blir motivert av fremgangen jeg får, av å presse meg selv og tøye grensene. Og hele tiden bli bedre. Blir også motivert av andre løftere som viser at det er mulig å bli stor og sterk.

Har du noen treningstips til nybegynnere?
Begynn med lette vekter slik du får inn bra teknikk, øk gradvis og ta imot råd fra folk som har peiling, ikke stress med å få rask fremgang, ting tar tid. Ta utgangspunkt i baseøvelsene knebøy, benkpress, militærpress og markløft i treningen din. Spis riktig og tren hardt.

Er det noen som du vil nevne her?
Øyvind Steinskog som er en viktig samarbeidspartner og støtter meg med både utstyr og kosttilskudd. Roy K. Danielsen som hjelper meg i SAK, han har hjulpet meg svær mye frem til her jeg er i dag. Ellers familie og venner som støtter meg i det jeg gjør.

iform.no
Av iform.no mai 16, 2007 22:00

Kommentarer