Slik blir du ANABOL!

Av Øyvind Pedersen februar 6, 2016 06:00

Slik blir du ANABOL!

Les her hvordan du skal spise og trene for å oppnå naturlige høye anabole nivåer.

sommer-2015-juli-17

Et lavt testosteronnivå vil kunne føre til en rekke negative effekter.

For styrketrenende utøvere gir senket testosteronnivå og økt kortisolnivå primært en reduksjon av treningsutbytte og framgang. Testosteron er altså det mannlige kjønnshormon som sirkulerer rundt i kroppen med blodet og har en rekke meget viktige funksjoner hos mannen. Bla annet kan vi nevne:

1. Regulering av spermproduksjon i testiklene
2. Opprettholdelse av muskelmasse
3. Opprettholdelse av benmasse
4. Stimulere til skjeggvekst og hårvekst på kroppen
5. Gi maskulin tankegang

Egenproduksjon av veksthormon og testosteron faller med alderen

  • Naturlig egenprodusert veksthormon er ca. 0,5-1,5iu per dag i alder opp til ca 23-25 år. Etter dette så synker nivået gradvis mot 0 i 50års alderen.
  • En voksen mann produserer mellom 2,2 og 11mg testosteron i døgnet. Kvinner produserer en tidel av dette. Nivået er aldersavhengig og synker allerede fra 20 års alder og blir betydelig lavere fra 30 år og utover. 10-20iu er normalt for en mann på 18-19 år.
  • Hormoner som er laget av kolesterol klassifiseres som steroider. Anabolt betyr muskeloppbyggende og testosteron er derfor et anabolt steroid (som også kan produseres syntetisk).
  • I muskeloppbygging/doping hos menn spiller også østrogen en liten rolle. Østrogen er også anabolt til en viss grad, men i forhold til testosteron er den liten, det er også grunnen til at menn har mye mer muskelmasse enn kvinner.
  • Innenfor legemiddelbransjen er IU (international unit) et mål på et produkts biologiske aktivitet eller effekt.

Det er testosteronet som gjør fosteret til gutt i mors underliv, etter at alle fostre i seks uker etter unnfangelsen har vært kjønnsløse.

I den virkelige verden foregår imidlertid ikke testosteron produksjonen etter denne enkle oppskriften. Det er forskjell på hvor effektivt menn utvikler hormonet, ettersom noen menn har flere reseptorer (mottakere) som absorberer testosteron i kroppen enn andre.

Testosteron og veksthormon er anabole hormoner som er involvert i vekst og oppbygging av muskler både for menn og kvinner. Testosteron reagerer med muskelvev for å fremme proteinsyntesen, og veksthormon fremmer aminosyreopptaket i musklene for å fremme muskelvekst – begge er nøkler til å bygge styrke og muskelstørrelse.

Dessverre er det mange mennesker i alle aldrer som har lave nivåer av disse hormonene. Strategier for å øke anabole hormonnivåer er hjelpsomme for de det gjelder, og også for individer som ønsker å holde disse nivåene høye.

Bli OPTIMALT ANABOL: Korte treningsøkter med høy intensitet kan booste testosteronnivået ditt, sammen med et kosthold rikt på proteiner og sunne fettsyrer.

sommer-2015-juli-19

Spis nok og riktig

Først og fremst er det helt avgjørende at du spiser tilstrekkelig med kalorier slik at kroppen har et overskudd av energi og er i oppbyggende anabol modus med positiv nitrogenbalanse. Sørg for at kostholdet er rikt på proteiner og sunnt fett fett. Omega-3 og olivenolje er eksempler på sunt fett. Unngå det vi kaller ”bondegårdsfett”. Det er det fettet som stivner i kjøleskapet.

For alle som trener styrke bør 25% av kostholdet komme fra protein, 20% fra fett, og 55% fra karbohydrater. Styrketrenende skal ikke gå på lavkarbodietter fordi karbohydrater er avgjørende for optimal treningsinnsats. Karbohydratene bør imidlertid være ”timet” slik at de i hovedsak inntas i tidsrommet 2 timer før til 2 timer etter trening.

Denne sammensetning gir kroppen en ”fet” blanding. Noen reagerer kanskje på at det anbefales å spise nokså rikelig med fett, men det er ikke nytt under solen at et fettrikt kosthold kan fremme testosteronproduksjonen og nivået av anabole hormoner.

Kroppen danner de anabole (oppbyggende) hormonene fra kolestrol. Spiser du for lite fett så vil dette kunne gå utover kroppens produksjon av testosteron.

Testosteron-produksjonen økes også ved  å legge inn øvelser som knebøy, markløft og benkpress i treningsprogrammet. Du bør også periodevis legge inn tung styrketrening rundt 85-90% av 1 RM. Som oftest bør du utføre høyt volum på alle øvelsene (3 set a 8-12 reps) med kort hvile ca 30-60 sek. Hold deg til dette opplegget fordi individer som har to eller tre år med erfaring fra styrketrening oppnår høyest nivåer av disse viktige hormonene.

Visste du dette om testosteron?

Menn som tilbringer tid med familien, har lavere testosteronnivå

Ugifte menn med høye nivåer av det mannlige kjønnshormonet, vil derimot jakte på nye partnere. Gifte menn som tilbringer tid med familien har lavere testosteronnivå enn ungkarer. Den biologiske forklaringen kan være at et lavere testosteronnivå holder mannen igjen slik at han er trofast.

Kjent fra fugleverden

Det er kjent fra fugleverdenen at monogame fuglearter får lavere testosteronnivå etter at de har funnet en partner. Med bakgrunn i dette ville antropologen Peter Gray undersøke om det samme er tilfelle for menn, skriver New Scientist.

Høyest om morgenen

Forskerne målte testosteronnivået i spyttet til 58 menn som var single, gifte uten barn og gifte med barn. For alle mennene var testosteronnivået høyest om morgen. Nivået falt utover dagen og fallet var størst for gifte menn, verst var det for de med barn.

Overlege Johan Svartberg ved Universitetssykehuset i Nord-Norge har tatt doktorgrad på testosteron, og han har kommet til overraskende resultater.

Det viser seg at nivået av testosteron varierer gjennom året, og høyest er nivået i november, mens det er lavest om sommeren. Forskjellen på topp- og bunn-nivå er 20 prosent.

Ukjent årsak

Testosteronmålingene er gjort i forbindelse med Tromsøundersøkelsen og omfatter 1563 menn i alderen 25 til 84 år. Dette er den største undersøkelsen som er gjort i en befolkning når det gjelder mannlige kjønnshormoner.

-Resultatene er oppsiktsvekkende fordi tilsvarende undersøkelser i San Diego i USA ikke viser slike årstidsvariasjoner, forteller Svartberg.

Dette leder forskerne til å anta at variasjonene har med lys og mørketid å gjøre, men dette er ennå ikke undersøkt.

Vi avslutter med å forklare hva anabol egentlig betyr?

Egentlig er det bare begrepet for oppbyggende biokjemiske reaksjonsveier, altså kroppens bruk av forskjellige elementer til å bygge komplekse molekyler, fra basis av enklere molekyler.  Anabolt betyr oppbyggende

Av Øyvind Pedersen februar 6, 2016 06:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser