Slik bygger du Muskler!

Av Iform.no januar 19, 2016 07:00 Oppdatert

Slik bygger du Muskler!

Mange av oss er interessert i å bygge mest mulig muskelmasse på kortest mulig tid, men det er min erfaring at det hersker mye forvirring og uenighet om hvordan man best gjør dette. Så jeg tenkte å biddra med noen tanker om hvordan man bør trene, spise og leve dersom man vil bli stor

Spis MINST 3.5 g protein per kg kroppsvekt, HVER ENESTE dag! Dette er utrolig vanskelig, og de færreste klarer det, og det er den fremste årsaken til at de fleste har så dårlige resultater av treningen sin. Hvis du er i tvil om hvor viktig dette punktet er, så prøv det i en måned og se selv. Du vil aldri se deg tilbake igjen etterpå!

Lytt til kroppen. Hvis du føler deg umotivert og begynner å hate tanken på å trene, så kan det være et signal om at du er overtrent, og da er det best å holde seg hjemme noen dager. På samme måte, har du lyst til å trene, så stikk og tren, selv om programmet skulle si at det er en «fridag». Ingen programmer kan fortelle deg like bra som din egen kropp hva som er bra for deg og ikke.

Så lenge ikke kroppen din som helhet er overtrent, kan du godt trene en muskel på nytt selv om du fortsatt er støl i den. En muskel kan fint vokse selv om den trenes før den er innhentet fra forrige økt så lenge kroppen som helhet ikke er overtrent.

Dersom du kjører et volum-program (f.eks 10 sett per muskelgruppe), så stopp alle sett i det øyeblikk du ikke lenger klarer å utføre en rep til med god teknikk. En av de vanligste årsakene til dårlig fremgang, er at folk kjører høyt volum med for høy intensitet.

Slik-bygger-du-Muskler2016-2

Husk at jo oftere du trener en muskel, jo mer vil den vokse, forutsatt at du ikke overtrener

Dersom programmet du følger nå ikke gir deg resultater (og du spiser bra og får nok hvile), så skift program. Et program som ikke funker i dag vil ikke plutselig begynne å fungere senere, uansett hvor lenge du følger det.

De ALLER fleste må innfinne seg med det faktum at de er såkalte «hardgainere», og bør legge opp treningen sin deretter. På samme måte som jeg aldri kunne blitt noen Linford Christie, uansett om jeg hadde fulgt treningsprogrammet hans til punkt og prikke siden jeg var 5 år gammel – og jeg aldri kunne blitt noen ny Mozart, selv om jeg hadde hatt samme musikklærer som han – kan de aller fleste av oss heller ikke bli noen ny Dorian Yates eller Tommi Thorvildsen, samme pokker hvordan vi trener, spiser eller whatever. Det handler om gener, og man sparer seg for mye frustrasjon med å innse først som sist at man ikke har noe i nærheten like gode gener som heltene sine. Det er greit å titte på treningsvideoer for inspirasjonens skyld, og bla i blader for å titte på bilder osv, men for informasjon som funker, anbefaler jeg at man heller kjøper seg Brawn, Beyond Brawn eller Super Squats, og leser disse fra A til Z.

Inkluder alltid følgende øvelser i programmet ditt: knebøy, markløft (strake eller vanlige), militærpress og stående roing med stang. Dette er de øvelsene som virkelig bygger masse over hele kroppen, og ingen isolasjonsøvelser kan slå dem.

Varier antall reps per sett mellom 5 og 20. Glem tullet om at reps i intervalet 15-20 kun er for å få bedre utholdenhet i musklene og at lave reps kun duger til å bygge styrke.

Vil du vokse, må du alltid øke belastningsmengden. Med det mener jeg at du hele tiden må progressivt løfte mer vekt totalt sett innenfor den tidsrammen du trener en muskel. Dersom du f.eks på en treningsøkt for bryst har kjørt 10 sett i benk på 10 reps med 100 kg, og dette tok deg 20 minutter, må du neste gang enten gjøre det samme på kortere tid, eller kjøre flere reps på samme vekt på samme tid, eller kjøre mer vekt på samme reps og samme sett på samme tid. Hvis ikke, har du ikke gitt kroppen noen grunn til å vokse, og den vil heller ikke gjøre det.

Varier så mye som mulig hele tiden, men det er ingen grunn til å variere hvilke øvelser du tar, med mindre du følger et hardgainer-program der du tar så få øvelser at du ikke får dekt alle aspekter av en muskelgruppe på hver enkelt treningsøkt.

Sørg for å alltid ha mental kontakt med muskelen du trener. Du skal kjenne at du bruker den muskelen du trener. Gjør du ikke det, har du enten for dårlig teknikk, eller du bruker for tunge vekter.

Gunnar Strand – www.kalibergym.no

Av Iform.no januar 19, 2016 07:00 Oppdatert

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!