Solbjørg Rakkestad Haug

Av Iform.no desember 6, 2008 10:00

Solbjørg Rakkestad Haug

Det man vil, får man til, bare man vil det nok!

Alder: 28 (2008)
Bosted: Sandefjord
Sponsorer: www.fitnessplanet.no
www.gymguiden.no og www.magshop.no
Klubb: Drammen FKK
Høyde: 168 cm
Vekt: Ved konkurranse: 58-60kg, Offseason: 65-70kg

Meritter:

– Bodyfitness:
2007: 2 Pl Loaded Cup
2008: 1 Pl Oslo GP

Athletic Fitness:
2003: 6 Pl Oslo GP
2007: 1 Pl Oslo GP

– Fitness:
2005: 1 Pl NM

Hva fikk deg å begynne med – og når begynte du med styrketrening?
Jeg spilte håndball i mange år, begynte med styrketrening en gang i uka da. Kneskader gjorde at jeg etter hvert trent mer og mer styrke. Ble bitt av basillen for fullt og slutta med håndball da jeg oppdaget athletic fitness.

Hvordan ser ditt treningsopplegg ut?
Prøver å variere, har stort sett alltid trent fem-spitt, liker å trene ofte, men aldri økter som er lengre enn 1 time.



De to siste årene har det blitt mer og mer fokus på de svake sidene mine, de første årene trente jeg ikke fullt så målrettet. Med fokus mener jeg at jeg starter opp med de svakeste muskelgruppene, evnt kjører de en dag alene.

Nå er jeg i gang med å teste ut to-splitt, fire/fem dager i uka, dvs overkropp, en øvelse pr muskelgruppe, samme på bein. Varierer øvelse fra gang til gang.

For å overraske kroppen hender det at jeg slår til med en dag med 10 x10 i beinpress og lignende. Artig å kjenne kroppens respons, at den ikke er vant med den type trening er sikkert, hehe.

Er det noen forskjell i styrketreningen offseason imot oppkjøringen mot en konkurranse?
Egentlig ikke, jeg liker å trene tungt, maks 6-8 reps. Kjører lettere uker innimellom når jeg kjenner kroppen er sliten eller vet at jeg har flere nattevakter en uke. Kjører da type 12-15 reps.

Hvordan legger du opp dietten og har du noen som hjelper deg med opplegget?
De første diettene jeg gikk på fikk jeg hjelp av lederne i klubben. Syns jeg har lært mye ?noe jeg også hele tida vil gjøre i fremtiden. Den siste dietten satte jeg opp selv. Syns alltid det er godt å ha en person som kan ta et par formsjekker underveis og kanskje foreslå endringer i kosten dersom det er noe. Føler jeg har mange personer rundt meg jeg får hjelp av, både i klubben og av andre treningsfolk. Drammen FKK er absolutt en klubb å anbefale! Sender også en takk til Kim Torgersen for veiledning.
Spiser du bra mat hele året eller er du ikke så nøye offseason?
Jeg spiser rein mat hele året, men er ikke så nøye i helgene offseason. Jeg merker godt at fremgangen definitivt er best dersom man er litt nøye med maten, så det motiverer meg å spise bra.

Bruker du mye kosttilskudd?
Tror jeg kunne levd på fitnessplanets GODE sjokolade-proteinpulver, hehe, men prøver å begrens det til frokost og etter trening og evnt på nattevakter. Ellers bruker jeg kun produkter fra www.fitnessplanet.no; kreatin, glutamin, cocosa, udos choise, super mega pack (vitaminer) og raske karb.

Pleier du å jukse på dietten og benytter du deg av så kalte spisedager?
Det har vært litt opp og ned om jeg har benyttet meg av spisedager. De to siste diettene har jeg hatt ?høydager? med karb hver 3 eller 4 dag. Spiser da en del karb, men holder det til bra mat ?store porsjoner havregryn og masse ris.
Noen få spisedager syns jeg at jeg må ha for å holde motivasjonen oppe, det er godt å ha noe å se frem til.

Hva er det første du har lyst å spise etter en konkurranse?
Det er først og fremst suget etter å bli skikkelig mett jeg savner på diett. Dagen etter en konkurranse våkner jeg supertidlig, ser nemlig frem til mega-porsjon havregrøt.. Men selvfølgelig vekkes en viss matlyst når man kjenner lukten av pizza..

Trener du mye kardio?
Har alltid likt å gå mye, dessuten har jeg hund som trenger mye trening, så det blir ca halvannen time hele året. På diett øker jeg med 20-30 min på sykkel etter trening og kanskje en ekstra lang tur om kvelden.

Du er rimelig sterk, hva er dine beste løft?
Syns det er veldig gøy med benkpress. Hadde pers i sommer på 105kg.
Markløft er en bra øvelse jeg kjører minst annenhver ryggtrening, har en rep på 140, men syns det er tryggest å kjøre litt lettere. Dessuten er ikke ryggen en muskelgruppe jeg prioriterer.

Beina prioriteres i høy grad, det er de som er min svake side. Dels fordi de ble noe mindre presset da jeg hadde kneskader de første årene jeg trente styrke, og dels fordi de er lange og trenger ekstra trening for å se symmetriske ut i forhold til kort overkropp. Kjører knebøy og har (med belte og knebind ?litt juls mener noen) kjørt 140kg. Skal øke de neste mnd, 150 er målet før jeg starter på ny diett.

Hva motiverer deg?
Blir veldig motivert av å se når andre er i bra form, for eksempel etter en helg på nm så bare vet jeg at jeg er klar for diett og nye mål.

Blir også motivert på trening når jeg selv klarer en ekstra rep, en ekstra kg siden forrige uke.

Ditt beste minne fra en konkurranse?
De to siste årene syns jeg det har klaffet godt, man vil vel alltid huske når man ropes opp som nr 1 i en konk, da er alt slitet glemt og alt er bare moro 🙂

Hvordan ser din familie og nærmeste på det du driver med?
Mange venner og kollegaer syns det er interessant, men skjønner ikke helt hvor motivasjonen til å ?pine ? seg selv på en diett ligger. Jeg får støtte fra gode venner da en god del av de driver med det samme selv.

Familien min har nok alltid vært skeptisk, spesielt til dietten. Det kan jeg jo for så vidt forstå hvis man ikke vet så mye om idretten. Som forelder er det lov å være bekymret syns jeg. Men samtidig så vet de at det ikke hjelper om de prøver å påvirke meg til å slutte med fitness, så derfor har de med årene blitt flinke til å støtte meg.
Nå når jeg har fått meg kjæreste som deler min interesse for sporten har jeg god tro på at neste diett skal bli bra. Det hjelper alltid dersom man kan dele litt på arbeidsoppgavene når man er sliten, pluss få støtte og forståelse for det man driver med.

Hva er dine mål og fremtidsdrømmer?
Målet er alltid å bli bedre enn sist jeg stilte. Neste høst står jeg nok på scenen igjen dersom planene klaffer. Da håper jeg at fysikken er jevnere enn sist, så i mellomtiden skal jeg bare være flink, trene hardt og forberede meg på å gi alt!

Jeg er nok ikke alene når jeg sier at drømmen hadde vært å få lov til å representere Norge på en internasjonal stor konkurranse, jeg skal bare bli god nok først 😉

Hva mener du selv er dine beste egenskaper da?
Målrettet, rolig, tålmodig og blid.

Noe du vil nevne til slutt?
Vil sende en stor takk til mine sponsorer: Anders Fossum og www.fitnessplanet.no som sponser meg med alt av kosttilskudd og en stor takk til Paal Dybdal og www.magshop.no som sponser med klær fra GASP og Better Bodies. Vil også takke de rundt meg som hjelper, støtter og veileder.

Det man vil, får man til, bare man vil det nok!!

Av Iform.no desember 6, 2008 10:00