Spis deg til bedre prestasjoner

Av Lars Helge Kristiansen mai 19, 2017 06:00 Oppdatert

Spis deg til bedre prestasjoner

Måltidsrytme og antall måltid per dag er et av områdene som ofte blir diskutert

Dette er per i dag en av de store kranglene i fagmiljøene for trening og helse, og de lærde strides enda.

Det er endog noen indisier som tilsier at den etablerte sannheten? som sier at en går raskere ned i vekt med flere måltider kanskje ikke stemmer.

Det er gjort studier som indikerer at dersom energiinntaket er det samme, og sammensetningen av kosten er den samme, så vil ikke forbrenningen reagere forskjellig på måltidsfrekvensen. Hva betyr dette i praksis??

Det en kan tolke ut fra det utgangspunktet er egentlig bare at en kan oppnå samme resultat ned færre og større måltider som mindre og flere. Det igjen levner et stort spørsmål; Klarer en virkelig å spise nok med 3 måltider dersom en er ute etter muskelvekst?

Sultfølelse;

Her er svaret slik jeg ser det. Dersom en spiser oftere og mindre vil en mindre trolig oppleve den ubehagelige romlingen i magen når en er sulten. ؅ være sulten er ikke en bra følelse, og levner lite rom for aktivitet og tiltakslyst. Så med å spise oftere og mindre vil en troligvis føle seg mer ?vel? mht energi gjennom dagen, og sulten vil ikke overstyre eventuelle andre ting du måtte ha lyst til å tenke på eller gjøre.

Endog; Dette avhenger i stor grad av din dagligrutine. Det er ikke praktisk å dra rundt på små matbokser eller beholdere hele dagen som en spiser av. Jobb, sosiale hendelser, eller reising er for mange en hindring som gjør det umulig å gå rundt å spise hele dagen.

Konklusjonen må nesten være at for dem det passer, kan det være praktisk å småspise utover dagen, da sultfølelsen uteblir, og en føler seg mer vel utover dagen. For dem som har hektiske jobbrutiner, eller travle dager; Fortvil ikke, resultatene blir så å si det samme for dere om dere spiser det samme i 3 måltider som dem som spiser 6!

Det viktigste virker å være at en får i seg rette matvarene i løpet av dagen i riktige mengder, ikke hvor mange ganger du spiser for å få det i deg.

Jeg vil endog ut fra egen erfaring påstå at frokosten, og middagen er essensiell. Frokosten er viktig på grunn av at en har sovet en hel natt uten næring, og trenger et energipåfyll før en starter med dagens gjøremål, og middagen simpelthen fordi en midt på dagen ofte har brukt så mye energi på jobb eller andre aktiviteter at en trenger et påfyll for å få energi til trening eller andre gjøremål senere på dagen.

Så hvor ofte skal en spise?

Så ofte som det passer! Pass bare på sammensetningen av maten, og få i deg frokost og middag, så er resten litt ?opp til deg? avhengig av når du trener og hva du gjør om dagene.. Når det er sagt er det mer eller mindre bevisst at forbrenningen ikke reagerer annerledes av måltidsfrekvensen, men blodsukkeret i løpet av dagen derimot, er avhengig av når/hvor mye du spiser.

Det er mange veier til mål, du må faktisk bare finne den som passer best for deg

LES OGSÅ:maaltidsfrekvens-2014-2014-3

 

Av Lars Helge Kristiansen mai 19, 2017 06:00 Oppdatert

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser