Stian Solheim Pettersen debuterer i bygging

Av Geir Tverdal september 9, 2014 05:00

Stian Solheim Pettersen debuterer i bygging

Stian stiller som debutant +80 på Norway Open og på NM i bodybuilding junior på 

Navn: Stian Solheim Pettersen
Alder: 22år
Høyde: 1,81
Offseason vekt: 96-100kg Onseason på scenen satser jeg på:85kg
Arbeid: Ekstrabetjent/Vikar i Bergen Fengsel
Sivilstatus: I ett forhold
Sponsor: Ingen
Klubb: Team Bodytech Bergen

stian-solheim-pettersen-2014-6

20 og 21 september arrangeres  Norway Open – Du stiller for første gang i bodybuilding + 80 kg – Har du gjort deg noen tanker om hva du ønsker å oppnå?

Jeg ønsker å oppnå den beste mulige fysikken på scenen i både Norway open og NM2014. Kan jo ikke si at det ikke hadde vært kjekt om jeg kom blant de beste.

Hvordan fant du ut at du ville konkurrere?

Jeg fant ut at jeg ville konkurrere da jeg så min eldre bror Christoffer Solheim stå på scenen høsten 2010.

Hvordan har du lagt opp treningsopplegget ditt?

Treningsprogrammet mitt er som følgende:

  • Dag1: Forside lår/legger
  • Dag2: Rygg/Biceps
  • Dag3: Bryst/Triceps
  • Dag4: Bakside lår/legger og rumpe
  • Dag 5: Skuldre/Nakke
  •  Også slenger jeg inn mage der det fins tid.

stian-solheim-pettersen-2014-7

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg med tanke på jobb/skole/diett og har den gradvise reduksjonen i energi(kcal) påvirket deg?

Stå opp, ta Bcaa og fettforbrenningstilskudd deretter sitter jeg i gang morgenkardio. Etter morgenkardio er det frokost og komme seg avgårde på jobb. Etter jobb er det spise, pakke baggen raskt og komme seg på gymmet og jobbe hardest mulig for å aktivere de rette muskelfibrene. Den gradvise reduksjonen i energi har jeg merket veldig godt ettersom jeg aldri har vært på en så streng diett før, mindre kapasitet til å være med venner og kjæreste, men noe av det tøffeste må ha vært å gå å legge seg på tom mage, ettersom jeg anser meg selv om en Endomorf kroppstype, en som er ekstremt glad i mat hehe…

Hva er planene videre etter denne høsten?

Planen videre etter denne høsten, er å fortsette å holde en sunn bygger-livsstil, fokusere enda hardere på utdanning og karriere. Å kanskje leve litt mer, spise mye god mat, fortsette å trene hardt og utvikle meg enda mer.

Har du noen tips til andre som vil prøve seg i BB. Hvordan bør man trene for å bli en god utøver?

Tips til andre som tenker på å prøve sporten er: begynn fettforbrenningen en stund før man skal på konkurranse-dietten, for man gjør det mye enklere for seg selv visst man er litt mer «lean» før det virkelig tunge arbeidet kommer. Ta en dag av gangen og prøv å fokuser så mye som mulig på at man aktiverer de rette muskelfibrene på trening. Jeg ser alt for mye folk rundt på treningsstudio som ikke konsentrerer og fokuserer seg når de jobber med en spesifikk muskel.

Bruker du noen kosttilskudd? Eventuelt hvilke bruker du og hvorfor?

Kosttilskudd på diett:

  • Whey og Kasein proteinpulver
  • Multivitaminer
  • Pre-workout Kreatine
  • Glutamine
  • L-Arginine (for den ekstra pumpen)
  • Udo’s choice
  • Zma
  • Bcaa
  • og gjerne koffein før morgenkardioen.

stian-solheim-pettersen-2014-4

Hvordan synes du det har vært å være på en streng(?) konkurransediett?

De første ukene på streng konkurransediett var veldig lette, kroppen kvittet seg fort med unødig kg(fett), humør og energi var fortsatt på topp, men de siste 3-4 ukene enten man vil det eller ei isolerer man seg litt fra unødig stress og man blir veldig oppmerksom på seg selv og reflekterer gjerne ekstra mye over ting. Man kan vel kalle det å få litt tåke eller tunnel-syn på ting så det gjelder å hele tiden holde hodet oppe og vite at det er bare midlertidig og prøve å se guleroten/målstreken i enden.

Har du kanskje noen tips på hvordan man skal holde motivasjonen oppe?

Mine beste tips til de som sliter med motivasjon er å sitte seg gradvise mål, ikke skippe en dag fordi man er litt trøtt eller ikke orker å gå på gymmet, det er også veldig viktig å ligge igjen stoltheten i dørterskelen når man går inn på trening, tenke at jeg er her for å bygge muskelmasse, ikke trene alt for tungt hele tiden, de fins de dagene man skal bare kjenne etter at man gjør det riktige som jeg og mange andre kaller: Muscle-to-mind-connection.

Noen du vil takke/nevne helt til slutt? 

Jeg vil gjerne takke min mor som alltid støtter meg opp uansett hva det måtte være, min evige tålmodige kjæreste og sist men ikke minst min beste kamerat og coach Bård

stian-solheim-pettersen-2014-2

Av Geir Tverdal september 9, 2014 05:00

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!