STYRKELØFT: Intervju med Erle Engmark

Av Andreas Adolfsson februar 20, 2016 20:00

STYRKELØFT: Intervju med Erle Engmark

Erle Engmark er landslagstutøver i styrkeløft på internasjonalt toppnivå, utdannet personlig trener, samt Trener i fra Norges Styrkeløftforbund. Hun er regjerende junior europamester totalt og regjerende junior verdensmester i markløft.

Alder: 22 år
Bosted: Oslo
Yrke: Personlig trener og resepsjonist ved Studio Jobbsprek
Vektklasse: -63kg
Løfter for: Oslo Styrkeløftklubb og Det Norske Juniorlandslaget
Meritter:

  • Regjerende junior europamester totalt og regjerende junior verdensmester i markløft.
  • Flere ganger junior norgesmester, norgesmester åpen klasse/senior i 2014, utstyrsfri nasjonal mester for junior 2015.
  • Et par utstyrsfrie norgesrekorder for junior, samt flere nasjonale og internasjonale delgrensmedaljer.

Instagram: erle_engmark
Sponsor: GoFit, tights.no og DNB region Oslo Nord. I tillegg sponser Spis Nok ved Thomas Olsen meg med kostholdsoppfølging og Muskelterapeut Matheus Thrana med behandlinger.

Erle-Engmark2016-4

FOTO: Kim Tjelde Foto

Fortell oss litt om deg selv

Jeg har drevet med ulike idretter hele oppveksten, og kom over styrkeløft som 18-åring på oppfordring fra min daværende personlige trener. For meg ble symbolverdien i idretten stor, så vel som at jeg fikk et kick av å kombinere treningsformen jeg digget med idrettsaspektet jeg har hatt med meg hele livet. Når jeg først brenner for noe, klarer jeg mer eller mindre ikke å «la det være», og å jobbe for å bli best mulig innenfor styrkeløft ble raskt i fokus. Likevel har jeg nok aldri sammenliknet meg mye med andre konkurrenter, og å bli best mulig går for meg mest på at det oppleves som et naturlig mål i utviklingen innen et felt jeg vil lære og mestre.

Jeg har nok det mange vil kalle en kjedelig hverdag, der hele dagen tilbringes på Studio Jobbsprek med jobb og trening, men jeg stortrives – med to arbeidsstillinger er det lett å splitte opp arbeidstiden og få inn flere treningsøkter i løpet av dagen, jeg har flotte kolleger og kunder jeg liker å jobbe med, og har gode venner i styrkeløftmiljøet. Det blir ikke like mye tid til trening på styrkeløftklubben som før, men jeg pleier å ha faste helgetreninger der, det er alltid hyggelig og gir en ekstra boost.

Kan du fortelle litt om ditt treningsopplegg?

Jeg trener nok litt ulikt fra en del andre styrkeløftere, i den forstand at jeg har en ekstra høy treningsfrekvens i perioder av året. Nå er en slik periode, med mellom 6 og 10 styrkeløftøkter i uken, der de korteste øktene varer i 60-90 min og de lengste tar over fire timer. Jeg kjører stort sett hovedløftene eller varianter av hovedløftene (knebøy, benkpress og markløft) èn til to ganger i løpet av samme dag, også på dager med doble økter, i tillegg til støtteøvelser. Det skal sies at intensitet, repetisjonsområde og variant av øvelsen varieres en del, så det dreier seg ikke om 5-1RM i vanlig knebøy, benkpress og markløft flere ganger om dagen, selv om det blir mye rom for de helt ordinære løftene når jeg trener såpass mye.

Erle-Engmark2016-2

FOTO: tights.no

Hvordan ser kostholdet ut en vanlig dag?

Kostholdet settes opp av med-styrkeløfter og doktorgradsstipendiat i ernæring Thomas Olsen, så han får i stor grad diktere maten. Jeg trives godt med det, og han er flink til å tilpasse planen til hverdagen min.

Det blir frokost, lunsj, middag og et mellommåltid, samt aminosyrer, frukt og riskaker før og etter treningsøkter.

Matvarene som går igjen er havregryn, knekkebrød, couscous/ris/poteter, bær, frukt, grønnsaker, magre meieriprodukter som cottage cheese, mager kesam og lett creme fraiche, kylling og hvitt kjøtt, nøtter og tran/fiskeolje.

Helgene blir litt annerledes med hakket mere spillerom, for eksempel med en bedre middag.

Erle-Engmark2016-3

FOTO: Stian Jensen

Har du satt deg noe langsiktig mål?

I første omgang har jeg lagt opp en plan med hovedmål og delmål innen styrkeløft ut 2016. Denne laget jeg med hjelp fra en mentaltrener i starten av 2013. Så langt er delmålene nådd, så nå er det siste innspurt, og det er egentlig bare ett mål som står skrevet over 2016: Junior verdensmester totalt i min vektklasse. Noen andre mål vil jeg også prøve å etterstrebe, for eksempel en internasjonal markløftrekord eller nye norgesrekorder, men totalgullet går foran alt denne sesongen, og jeg er villig til å ofre andre potensielle mål eller stevner for dette ene. Hvor veien fører videre, er jeg enda ikke sikker på, men jeg skal bruke året på å lage meg nye mål. Om fokuset vil ligge på styrkeløft eller noe annet i neste omgang, gjenstår å se.

Dine beste løft på stevne? På trening?

Jeg konkurrerer med utstyr, og mine beste løft på stevne er:

  • Knebøy: 182.5 kg
  • Benkpress: 127.5 kg
  • Markløft: 192.5 kg
  • Totalt:  502.5 kg

Jeg tester sjelden hvor jeg ligger på trening og bygger opp formen mot et fåtall utvalgte stevner, så alle mine treningsløft ligger under eller likt som konkurranseløftene. Jeg har kun hatt ett stevne utstyrsfritt, det var i fjor, men siden dette ble gjort bare få uker etter jrEM med utstyr og formen var temmelig nedkjørt, ble det mest som en tung trening og å gjøre det beste ut av dagen. Her løftet jeg

  • Knebøy: 120.5kg
  • Benkpress: 82.5 kg
  • Markløft: 152.5 kg

Jeg har tangert disse løftene på trening, litt høyere i benkpress.

Erle-Engmark2016-5

Din største støttespiller? Hvem og hvorfor?

Min sørste støttespiller er uten tvil min far. Han er min største fan og har vært det siden jeg spilte håndball for Nesodden som 10-åring – hva jeg driver med og nivået jeg er på, tror jeg egentlig ikke er så viktig, men siden det gjelder datteren hans så er han lidenskapelig engasjert samme hva. Det er kult. Han er også en jeg går til for hjelp til å løse utfordringer, da han er irriterende handlingsrettet og alltid finner løsningsstrategier – der det beste tidspunktet å gjøre det på alltid er med èn gang, ikke la det bli med praten.

Hva gjør man dersom man vil begynne med styrkeløft?

Ta kontakt med din nærmeste klubb! Listen over klubber i Norge finnes her: http://styrkeloft.no/klubbliste Å være en del av et idrettsmiljø med likesinnede er noe helt eget, og i klubbene finnes det mye spisskompetanse på hvordan løfte mest og riktigst mulig, både med og uten utstyr. Vil du konkurrere og drive med dopingfri styrkeidrett, er styrkeløftklubbene stedet å gjøre det gjennom.

Av Andreas Adolfsson februar 20, 2016 20:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser