Styrketrening – litt teori

Av Iform.no desember 6, 2009 09:00

Styrketrening – litt teori

Det er under trening du gir kroppen stimulansen som skal til for at den i det hele tatt bryr seg om å bygge opp musklene.

Gunnar Strand Jacobsen er grunnlegger og eier av Kaliber Treningsstudio i Trondheim. Blant medlemmene på Kaliber har han en lang rekke norgesmestere, nordisk mestere og europamestere innen sporter som kroppsbygging, fitness, boksing og strongman, og han har selv fungert og fungerer som trener og kostholdsveileder for mange av disse. Erfaringene fra det arbeidet bruker han til daglig på å veilede sine over 500 medlemmer på gymmet.

I sine artikler her på iform forteller Gunnar om «Kaliber-måten» å gjøre ting på. Gunnars filosofi er at trenings- og kostholdsteori basert på forskning og studier må være fundamentet som alt annet bygger på, men at teori uten praktisk anvendelse er bortkastet. Alt han skriver vil derfor være utprøvd på gymmet, hentet fra hans 15 års erfaring, hvorav de siste 7 årene som eier og instruktør på Kaliber Treningsstudio.

Mat er råmaterialet som kroppen din arbeider med, og hvile og søvn lar kroppen hente seg inn, men det er under trening du gir kroppen stimulansen som skal til for at den i det hele tatt bryr seg om å bygge opp musklene. Under styrketrening skapes det små skader i musklene som kalles mikrotrauma, og etter å ha fått hvile og mat, tilpasser kroppen seg ved å bygge opp igjen muskelfibrene litt større og sterkere enn de var. På den måten sørger kroppen for at neste gang den utsettes for samme påkjenning, vil den tåle det uten å bli skadet.


Neste gang du trener, må du utsette kroppen for enda større påkjenning enn forrige gang for at den igjen skal føle at det er noen vits i å forandre seg. Altså må du hele tiden prøve å trene med tyngre vekter eller gjøre flere repitisjoner enn du har gjort før. Hvis ikke blir det bare vedlikeholdstrening, og din muskelstørrelse og styrke vil stå på stedet hvil. Dette er et veldig viktig prinsipp, og en av de viktigste grunnene til at veldig mange har dårlige resultater av treningen sin. Altfor mange trener innenfor grensene av hva de allerede klarer, og trener i måneder og år uten å forsøke å presse seg videre. ؅ trene effektivt er hardt, det er smertefullt og det krever innsats og «guts» (dette gjelder enten det er kondisjonstrening man holder på med, eller styrketrening), og mange er for late på trening og gidder ikke presse seg så mye som skal til for å fortsette å forbedre seg. Og da uteblir resultatene.



Les også flere utvalgte artikler skrevet av Gunnar:
– Slik bygger du Muskler! http://www.iform.no/pub/art.php?id=158
– 5 tips for MUSKLER http://www.iform.no/pub/art.php?id=560
– 5×5-rep http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

Av Iform.no desember 6, 2009 09:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser