Sukker eller kunstig søtning

Av Madeleine Wessman mai 24, 2017 08:00

Sukker eller kunstig søtning

Nordmenn får i seg om lag 70 kg sukker i året.

sukker-2014-2014-2

 

Det er en kraftig økning de siste årene. Brus er en av flere store bidragsytere. Hva vet vi egentlig om kunstig søtning? Er det vi har fått høre myter som ikke stemmer? Finnes det bevis for å kunne si at aspartam er farlig for mennesker?

Debatten om bruken av kunstig søtning er bra eller dårlig har pågått i mange år. Er brus med eller uten sukker best?

Her råder det sterke meninger…. Ola Nordmann har imidlertid, sjelden lite håndfast å slå i bordet med. Debattene engasjerer oss like mye som tunge politiske debatter.

Hvem har rett og hvem har feil?

Flere har skrevet om temaet i senere tid. Søtningsstoffet aspartam kom på markedet i 1981, og var en velsignelse for mange diabetikere. Det regnes som 200 ggr søtere enn vanlig hvitt sukker, og det inneholder nesten ingen kalorier, og brukes av den grunn i diverese matvarer og drikker. Det har vært mange opp gjennom årenes løp som har forsøkt å bevise at aspartam er farlig. Noen forskere mener blant annet at aspartam øker kreftfaren betydelig, og kan føre til for tidlig fødsel hos kvinner. EFSA (European Food Safety Authoritys) på sin side, mener at disse studiene ikke er av god nok kvalitet til å revurdere anbefalingene, og har uttalt at dersom det kommer omfattende nok studier som viser signifikante resultater vil de gjøre seg opp en ny vurdering. En slik vurdering ble nylig i 2013 tatt igjen, og EFSA konkluderte med:

«The Panel concluded that there were no safety concerns at the current ADI of 40 mg/kg bw/day. Therefore, there was no reason to revise the ADI for aspartame. Conservative estimates of exposure to aspartame and its degradation product DKP made by the Panel for the general population were below their respective ADIs.»

En slik uttalelse fra en så tung instans bør veie tungt. Tyngre enn konspirasjonsteoriene og uttalelsene fra mange som ikke har noen som helst håndfast å komme med av motargumenter.

Aspartam er vi livredde for, mens sukker ser ut til å være greit, selv om det finnes bedre bevis for at sukker er skadelig enn for aspartam!?

LES OGSÅ: Sukkerguide fra A til Å

Rotter og mus er ikke mennesker

Ikke veldig overraskende. Men det er en tankevekker at det er studiene som propper rotter fulle av doser med aspartam som er av en mengde vi mennesker ikke klarer å tilføre oss gjennom lettbrus som blåses opp og blir til store sensasjonelle overskrifter i avisene.

Hvor troverdig er det?

Ernæringsfyiolog Vegard Lysne opplyste undertegnede om at en person på rundt 80 kg må drikke minst 7 liter lettbrus for å nå ADI (Akseptabelt Daglig Inntak). Mer spesifikt, 0,8 dl/kg kroppsvekt. Sikkerhetsfaktoren er satt til 100, hvilket betyr at en person på 80 kg dermed må drikke en mengde lettbrus som tilsvarer 600-700 liter lettbrus for å nå potensielt skadelge nivåer!!! Du rekker å dø av vannforgiftning før du når denne mengden. I lettbrus blir det benyttet en kombinasjon av aspartam og asesulfam k, hvilket betyr at mengdene aspartam er lavere.

Hvorfor sukker er det dårlige valget?

  • Sukker påvirker blodsukkeret
  • Sukker påvirker insulinproduksjonen
  • Sukker påvirker metthetsfølelsen
  • Sukker inneholder kalorier

Dette gjør sukker også med kroppen din:

  • Hyperaktivitet
  • Nyreskader
  • Mineralubalanse i kroppen
  • Depresjoner
  • Forhøyet insulinnivå og hypoglucemi
  • (lavt blodsukker)
  • Utvikling av Diabetes 2
  • Tannråte
  • Overvekt
  • Osteoporose (beinskjørhet)
  • Økt fettmengde i lever
  • Høyere verdier av det dårlige LDL-kolestorolet
  • Oppblomstring av Candida Albicabnssymtomer (soppinfeksjoner)

Mange i dagens samfunn spiser store mengder karbohydrater fra dårlige kilder, deriblant sukker. Når det blir for mye karbohydrater, for mye insulin, i kombinasjon med energioverskudd blir vi fete. Sukkeret i brusen og maten vi spiser bidrar sterkt til dette. Det finnes ingen gode bevis for at aspartam trigger blodsukkeret,insulingproduksjonen og/eller metthetsfølelsen.

Oppsummering

Er du ikke fan av kunstig søtning og mener dette ikke bør høre til kostholdet? Det er selvsagt helt i orden. Bare vær klar over at det ikke per idag eksisterer gode vitenskapelige skrifter som viser til noen fare for moderate mengder av dette.

Er du tørst? Drikk vann!

Om du likevel liker å nyte en kald pepsi max renger du ikke bekymre deg for å bli verken overvektig, syk og døende av dette.

Referanser
1) http://www.efsa.europa.eu/en/consultations/call/130108.pdf
2) http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?

Av Madeleine Wessman mai 24, 2017 08:00

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!