Susanne Soydan debuterer i Fitness Model

Av Geir Tverdal mai 5, 2014 03:00

Susanne Soydan debuterer i Fitness Model

Nå til helgen arrangeres Fitness Model på Nordic Grand Prix i Globen i Stockholm. Susanne skal delta. Vi har tatt en prat med henne for å bli bedre kjent – og for å få vite litt mer om den forholdsvis nye grenen Fitness model.

susanne-fitnessmodel-2014-3

Alder: 26
Høyde: 159
Vekt on: 54 kg
Vekt off: 58 kg
Bosted: Stockholm
Yrke: Naprapatstudent, sykkelinstruktør på Sats og PT i www.webcoaching.no
Klubb: Ingen, men har en plan om å opprette egen
Sponsor:
Instagram: susannesoydan

Hvem er Susanne?

Jeg er en aktiv jente som har en hverdag bestående av studier og trening. Nå er jeg snart ferdig med tredje året på Naprapathögskolan i Stockholm og er kjempefornøyd med valg av utdannelse! Jeg jobber som personlig trener og kostholdsveileder i Webcoaching der jeg hjelper kunder med trening og kosthold. Styrketrening har vært noe jeg har brent for lenge, men nå har jeg utfordret meg selv og har meldt meg på både Birkenløpet og Oslo havmaraton. Jeg forsøker stadig å utvikle meg videre både faglig og også som person. Jeg er veldig opptatt av helhetlig helse – man skal ha det bra både fysisk og mentalt.

susanne-fitnessmodel-2014-1

Hvorfor valgte du å satse Fitness model?

Fitness Model er en helt ny gren her i Skandinavia og derfor er det vanskelig å vite hva dommerene ser etter og prikke formen deretter. Slik jeg har tolket regelementet så er en fitnessmodell en person som kan brukes i reklamer eller markedsføring av produkter som fremmer helse og en sunn livsstil. Looken skal være «toned and fit», poseringer, hår og sminke skal passe til feks en forside på et fitnessmagasin og modellen skal se naturlig og sunn ut. Årsaken til at jeg valgte denne klassen er fordi det passer bra overens med mine holdninger og verdier. Jeg synes trening og fitness skal holdes på et sunt nivå og vil gjerne bidra til å vise at man kan se flott ut og føle seg bra med en softere look enn vi er vant til å se på en fitness-scene. Les mer om Fitness model her

Hvor lenge har du trent?

Jeg begynte å trene på Sats for ti år siden, men jeg har trent «ordentlig» styrketrening i fem år.

Hvilken konkurranser stiller du i denne omgangen og hva er dine forventninger?

Denne gangen har jeg bare en konkurranse som jeg skal delta i og det er Nordic Grand Prix som går 10.mai i Globen i Stockholm i forbindelse med Fitnessgalan. Helt ærlig så har jeg egentlig ingen forventninger til plassering, men ser på dette som en fin erfaring å ha med seg videre. Jeg tror det kommer til å bli gøy og er veldig nysgjerrig på hvordan det er å være med i en fitnesskonkurranse.

susanne-fitnessmodel-2014-2

Når bestemte du deg for å konkurrere?

Jeg bestemte meg for et par måneder siden.

Hva fikk deg til å begynne med styrketrening?

Jeg hadde surret rundt på Sats i noen år og da jeg fikk litt hjelp med program og øvelser fikk jeg veldig god framgang på kort tid og fant ut at jeg hadde en god grunnstyrke. Det var kjempegøy å se og da ville jeg bare fortsette å utvikle meg.

Kan du skrive ned sånn ca hva du spiser i løpet av en dag? Hvordan har dietten sett ut?

Akkurat nå er jeg på diett og da er det såklart ikke så mye mat som jeg gjerne skulle spist. Dietten har hovedsakelig bestått av kylling, egg, laks, hvit fisk, ris, poteter, frukt, bær, olivenolje, kokosmelk, avokado, nøtter. Jeg har hatt dager med ekstra karbohydrater ganske ofte og har også hatt ordentlige spisedager. Har også vært på coktailparty og bytur under dietten så alt i alt har det vært en fin og lite «ekstrem» diett for min del.

susanne-fitnessmodel-2014-7

Har du noen som følger deg opp mot konkurransen?

Jeg styrer selv treningen og dietten.

Hvilket treningsopplegg har fungert godt for deg så langt?

Jeg har fått veldig god fremgang etter jeg begynte å trene tungt. Jeg trener bein mer som en styrkeløfter (få reps, tunge vekter) og overkropp som en kroppsbygger (fler øvelser, fler reps og lettere vekter)! Jeg har en skulderskade som har begrenset overkroppstreningen min i et halvt år, men når den blir helt bra igjen har jeg veldig lyst til å trene tyngre på overkroppen igjen.
Jeg har modifisert treningen litt under dietten med tanke på at restitusjonen ikke er optimal på energiunderskudd. Av forbrenningstrening kjører jeg heller intervaller, plyo eller sirkeltrening framfor morgencardio. Jeg tror det er bedre og mindre stressende for kroppen å sove på morgenen enn å tvinge seg opp klokken 05.00 for å gå på tur. Jeg har heller lagt inn mer hverdagsmosjon i form av å for eksempel gå dit jeg skal i stedet for å ta bussen.

susanne-fitnessmodel-2014-5

Bruker du kosttilskudd?

Jeg tar Omega3 for å få i meg viktige fettsyrer. Om vinteren tar jeg også vitamin D. Jeg tar proteintilskudd når jeg vet at det er lenge til neste måltid eller før og etter trening hvis jeg ikke har med meg mat.

Hva er planene videre?

Hvis jeg synes det er gøy å konkurrere kan jeg tenke meg å prøve meg i bodyfitness en gang!

susanne-fitnessmodel-2014-6

susanne-fitnessmodel-2014-8

Av Geir Tverdal mai 5, 2014 03:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!