SUNNERE FREDAGSFAVORITT: Slik gjør du taco sunnere

Av AFPT august 15, 2019 19:00

SUNNERE FREDAGSFAVORITT: Slik gjør du taco sunnere

Fredag er «tacodagen» over alle andre.

Er dette bra mat eller dårlig mat og kan man gjøre smarte valg for at man både kan kose seg maksimalt OG spise så sunt som mulig?

Taco er kjempegodt, men kan fort bli usunt dersom du pøser på med kjøttdeig, rømme og ost. Bytter du ut disse ingrediensene med sunnere alternativer kan du nyte tacoen med god samvittighet.

Fakta er enkelt: Hvis du velger riktig tortilla, kjøtt og rømme – samt øker mengden grønnsaker – så får du en sunnere taco

Om vi begynner i bunnen:

Selve lefsen finnes i utallige varianter og om man ønsker det smarteste valget (i sunnhetens øyne) så velger man en fullkornlefse. Dette er faktisk bedre enn helt OK og den tynne lefsen er i tillegg ikke så full av kalorier så man kan spise den med god samvittighet.

På lefsen har man jo kjøtt, kylling og grønnsaker. Om valget her faller på enten kyllingfilet som man steker selv eller på karbonadedeig så har man det beste alternativet. Kjøttdeig inneholder merkbart mer fett enn karbonadedeig så det smarteste valget er som sagt de to første alternativene. Av grønnsaker er det bare fantasien som stopper deg. Ytterst få har vel problemer med å forstå at grønnsaker, rene grønnsaker som er opp-kuttet, er sunne alternativer så her er det bare å lesse på.

Så kommer vi til rosinen i pølsa, eller sausen som det heter. Det er jo ikke pølsa man bli tykk av men sausen…

Egne tacosauser kan man lage med knuste tomater, ananas og krydder etter ønske om man ikke velger de ferdige sausene. Her er det også relativt enkelt å lage en sunn variant. Ja, du må åpne boksen og blande det selv men det minuttet det tar er vel verdt det.

På toppen av dette har de fleste av oss litt annet tilvalg. Guacamole og eventuelt rømme. Guacamolen, om man moser egne avocadoer og krydrer selv er sunt fett og helt uproblematisk. Utfordringen ligger i mengden. Litt avocado er sunt, men om det er avocado med kjøtt eller omvendt spiller en rolle i både kaloriene du får i deg og sunnhetsgraden.

Så må man jo alltid ha litt rømme…eller mager kesam. Mager kesam smaker relativt likt som rømme og er et mye bedre alternativ enn rømmen om man ser på kaloriene. Tilogmed gresk eller tyrkisk yoghurt er mye bedre alternativer.

Fredag kan være «taco dagen» fortsatt, tilogmed for den som ønsker å være sunn. Det behøver ikke engang å påvirke kostholdet ditt i negativ retning overhode så lenge man gjør noen smarte valg.

Sunn taco med tortilla

Her er 10 enkle triks som gjør at du kan ha tacofest med god samvittighet!

  1. Velg fullkornlefser til tacoen i stedet for friterte skjell. I fullkornlefsene er det mer fiber og mindre fett.
  2. Velg kesam i stedet for rømme – det er et magrere alternativ.
  3. Velg karbonadedeig i stedet for kjøttdeig til taco – det inneholder mindre fett.
  4. Hvis du ønsker et enda sunnere alternativ kan du blande inn brune bønner eller linser sammen med karbonadedeigen.
  5. Et vegetariansk alternativ er å bytte ut alt kjøttet med bønner. Bønnene varmes opp før servering.
  6. Med hjemmelaget salsa og guacamole til tacoen får du økt sunnhetsfaktoren ytterligere. Avokado er blant annet en god kilde til sunt fett, folat og vitamin C.
  7. Velg det du liker av grønnsaker å servere til tacoen.
  8. Bytt ut salat med spinat.
  9. Smaksett med friske urter.
  10. Lag ditt eget tacokrydder.
Av AFPT august 15, 2019 19:00

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser