Teknikk – one size fits all

Av Eirik Sandvik april 25, 2012 06:00

Teknikk – one size fits all

Er det slik at en bestemt øvelse er nødt til å følge en et estetisk ideal for å være korrekt og optimal?

Du har helt sikkert hørt om ?optimal teknikk? og om det er noe jeg personlig er mest opptatt av er det nettopp dette, nemlig korrekt teknikk, men hva vil dette egentlig si?

Er det slik at en bestemt øvelse er nødt til å følge en et estetisk ideal for å være korrekt og optimal?

Om du går inn på et typisk treningssenter og observerer en spesifikk øvelse vil du garantert se mange ulike utførelser. Noen ser glimrende ut, noen ser mindre bra ut, mens andre igjen ser totalt håpløse ut. Kan det være at alle har rett og utfører samme øvelse korrekt? Kan det være mulig?

Som regel ikke.

Flertallet av øvelser som ser horrible ut er nettopp det og har som regel utspring i mangel på forståelse for hvordan øvelsen faktisk skal utføres, altså forståelse av selve øvelsen.  

Men når det er sagt er det faktisk mulig at det som ser mindre bra ut faktisk er korrekt teknikk for vedkommende. Det er nemlig slik at vi mennesker blant annet består av knokler (altså, bein) og lengden på disse vil variere fra person til person. Noen vil med andre ord ha lengre bein og armer enn andre og disse lengdene vil påvirke hverandre på ulike måter og dermed også muligheter for teknisk utførelse av en øvelse.

La oss ta en øvelse som benkpress. Om person A har 1 meter lange armer, mens person B har 2 meter lange armer så vil alle med en gang skjønne at person B har en lengre arbeidsvei og at man vil se en mer ?hengslete? og mindre god estetisk teknisk utførelse, men om stanga går i samme bane og forholdet mellom de ulike knoklene finner samme posisjon relativt sett i forhold til stanga, så er teknikken lik i begge tilfeller og er i så fall ?optimal? for begge (om samme tekniske retningslinjer følges).

Det finnes med andre ord en fasit på tekniske retningslinjer..

..Men det finnes ingen fasit (eller ideal om du vil) på estetisk utførelse.

La oss ta markløft som et eksempel. Se på bildet under:

Bildet demonstrerer hva som skjer med ryggens vinkel i forhold til ulike lenger av lårbeinet (femur). Som du trolig tidligere har vært bortil er det meget sentralt å ha kontroll på korsryggen og ryggen generelt under markløft og andre løft.

Startposisjon og stangplassering bestemmer ryggvinkelen

Startposisjon i markløft er følgende:

– Stanga ligger over midten av foten

– Fremsiden av leggbeinet berører stanga

– Skulderbladene (scapula) er midt over stanga sett fra siden (armen går dermed noe skrått bakover sett fra siden)

– Armene er strake og ryggen er rett (dette skjer om du presser opp brystet når du er i korrekt startposisjon).

Klipp av startposisjon i markløft:

Om dette utføres for personer med ulike benlengder og kroppsforhold vil ryggvinkelen med andre ord være ulik, så et ideal på denne fronten finnes med andre ord ikke.

Her er et eksempel på to ulike personer med ulikt kroppsforhold. Begge er i samme anatomiske startposisjon, men ryggvinkelen er totalt annerledes.

Personer med korte lårbein og lang overkropp vil ofte utføre markløft nærmere en variant av knebøy, mens personer med lange lårbein og kortere overkropp vil helle mer mot strake markløft (eller rumenske markløft da knærne tross alt ikke er bøyd i det hele tatt under strake markløft).

Et typisk problem

Et stort problem med øvelsen markløft er at startposisjon endres etter man setter ned vekta etter en utført repetisjon. Det som nesten alltid skjer med personer som ikke enda har automatisert teknikken er at stanga settes ned for langt frem, noe som fører til at rumpa ender opp lavere foran neste repetisjon. Dermed endres den korrekte startposisjonen og løftet blir mindre effektivt.

Klipp av hva som typisk skjer med ryggvinkelen etter flere repetisjoner.

Så, finn den korrekte startposisjonen før hver eneste repetisjon. Reis deg gjerne opp og se hvor føttene er plassert i forhold til stanga mellom hver repetisjon og sørg for at stanga ikke ruller fremover når du setter knærne forover for å finne startposisjonen.

Igjen..

Sørg for at stanga ikke ruller fremover fra utgangsposjonen når du bøyer deg ned i startposisjon!!

Denne artikkelen baserte seg hovedsaklig på øvelsen markløft, men ulike kroppsforhold vil definitivt påvirke utførelsen av andre øvelser som knebøy, benkpress og diverse andre øvelser også.

Så, vær påpasselig med å kjenne til hvordan ulike kroppstyper må tilpasse seg under diverse øvelser. Det som ser galt ut trenger med andre ord ikke være det.


Eirik Sandvik

Av Eirik Sandvik april 25, 2012 06:00

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!