Thomas Hjelde Thoresen (WEB-TV)

Av Geir Tverdal desember 23, 2011 09:00

Thomas Hjelde Thoresen (WEB-TV)

Vårt filmteam ble med «kongen» av AF på trening.

Vårt filmteam ble med «kongen» av Athletic Fitness på trening

Alder:
25
Bosted: Børsa
Arbeide: Student
Høyde: 173cm
Sivilstatus: Singel. 
 
Vekt: Off-season: Starta dietten på 83 kg i januar. Får se hva den kommer opp på neste år.

Vekt: Konkurranse: Slutta å veie meg da jeg passerte 75 kg på vei ned. Dette var vel ca. ei uke eller to før Stavanger Open. Nå ligger den vel ganske lavt på 70-tallet.
 
Meritter :
2. plass AF Open IGP Classic Larvik 2009
1. plass AF -180cm Oslo Grand Prix 2011
1. plass AF Open Stavanger Open 2011
1. plass AF -180cm og Overall NM 2011



FILM OG REDIGERING: Kjetil Kalis Fredriksen

Fortell litt om deg selv:

Jeg er en blid trønder på 25 år. Har utviklet en stor lidenskap for trening og kosthold. Det går med mye tid til dette. Ellers studerer jeg litt, og prøver å nyte livet så ofte jeg kan

Surfer du mye på nettet? Hvilken websider bruker du mest tid på?

Ja, det blir nok det. Ser ikke noe særlig på TV, da ligger jeg heller på sofaen of surfer litt. Når det gjelder trenings- og kostholdsider går det mye i iform.no, fitnessbloggen.no, treningsforum.com, simplyshredded.com, body.se, t-nation.com, cutandjacked.com, bodybuilding.com og leangains.com. Liker også å søke litt på pubmed når jeg er i det lærerike hjørnet. Følger også med en del blogger av kjente og ukjente utøvere for tips og motivasjon.

Hva synes du om iform.no?

Et bra nettsted med en god del interessante artikler, og ikke minst mange inspirerende profiler av utøvere.


 
Hva er din målsetning?

På kort sikt har jeg som mål å prestere best mulig på demo-VM i Athletic Fitness i Tallinn 18.-20. november.
På litt lengre sikt er målet å legge på meg litt muskelmasse igjen, det har tatt på å ligge i kaloriunderskudd så lenge som jeg har gjort dette året. Derfor blir det nok ingen konkurranser i AF på meg til våren, men ser for meg å reise noen turer til Sverige for å konkurrere i Fitness5. Ellers har jeg også et mål om å løfte 2,5xkroppsvekt i knebøy, 3xkv i mark og 2xkv i benk. Var ganske nært dette før diettstart, men manglet litt.
Til høsten er målet å forsvare NM-tittelen.
 
Når begynte du å trene?

Jeg har drevet med både fotball, langrenn og boksing da jeg var yngre. Konkurranseinstinktet har alltid vært sterkt, så langrenn slutta jeg med i 12-årsalderen, da jeg gang på gang ble slått av ei jente i klassen min. Da var det greit at hun senere ble en av landets beste i aldersbestemte klasser. Da jeg var 16 slutta jeg også med fotball. Har mange gode minner fra fotballen, og noen dårlige. Husker blant annet jeg begynte å grine etter en tvilsom dommeravgjørelse som førte til tap i Tjeldbergodden Cup i 15-årsalderen. Så, da jeg var 16 begynte jeg med styrketrening. Ble ganske hekta fra første stund egentlig, og begynte samtidig å lese meg opp på trening og kosthold, og siden har det bare ballet på seg.

Hva er det som driver deg?

Jeg har en indre motivasjon om å hele tiden forbedre meg. Jeg liker å tøye grensene, og se hva jeg er i stand til å oppnå. Jeg har det ikke travelt, og prøver å gjøre forbedringene gradvis, med små steg av gangen.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Ganske fornøyd med beina, det er vel egentlig på grunn av at det er de jeg har lagt ned mest slit i. Har blitt en del tunge beinøkter alene, og det er slikt som bygger både muskler og karakter.
Ellers prøver jeg å holde fysikken så jevn som mulig.

Hva synes du er din beste prestasjon?

Innenfor idretten er det NM-seieren. Kanskje ikke seieren i seg selv, men å gå på scenen den dagen og vite at jeg har gjort absolutt alt i min makt for å være så bra som mulig. Ikke spist ei ekstra riskake mer enn planlagt, og gjennomført alle øktene på en god måte. Når dette går over 3-4 måneder gir det en ganske herlig mestringsfølelse etterpå.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Karrieren min? Går ut i fra at vi også her snakker om trening. På skolen jeg gikk i Forsvaret var vi en gjeng som var over gjennomsnittet interessert i styrketrening, og vi motiverte hverandre relativt heftig. Treningspartneren min gjennom 3 år i Forsvaret, som nå er styrkeløfter, Bård Ove Hoel, var uvurderlig i denne perioden. Han vekte meg ofte fra middagshvilen min, der jeg lå med snus utover hele puta etter en lang dag enten på skolebenken eller militære aktiviteter, og fikk meg med ned i kjelleren for å løfte. Det var liksom ikke et alternativ å kutte ei økt, og den mentaliteten har nå blitt en del av meg. I 2009 var det roommates Andreas og Erik som fortjener en takk for å stille opp på trening ofte.
 
Ellers har det vært utøvere som jeg har kjent som har stått som forbilder. Karstein Sletvold, som stilte i Classic i 2009 som 21-åring og gjorde det skarpt. Tror forresten han vil sjokkere mange neste gang han stiller. Paul Rusten, som jeg visste av fra før, viste at det er mulig. Ole Morten Dragseth har vært en mentor fra jeg traff ham på min første konk i 2009. Han hjalp meg også en del med forberedelsene til Oslo GP i år. Nå fram mot NM har Vegard Thevik stått fram som en motivasjonskilde og inspirator. Har vært enormt å se fremgangen hans på formsjekk hver uke, og da skulle faen ikke jeg være dårligere.

Har du noen tips til en nybegynner?

Skaff deg kunnskap, både ved å lære fra noen som har peiling, og ved lesing. Begynn på et gym med kompetente folk, og lær så mye som mulig av disse.

Hva er dine mål og ambisjoner?

Generelt så er målet mitt å være i god form, og å holde meg sykdom og skadefri, og kontinuerlig fortsette å videreutvikle en jevn fysikk. Har også et mål om å etterhvert skaffe meg en jobb jeg trives i.

Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?

Fordelene er at hvis det er gjort på riktig måte er det sunt for kroppen. ؅ få i seg riktig næring, trene mye og kutte ned på alkohol kunne gjort underverker for folkehelsa. Bakdelene vil jeg si er fordommene. Samtidig er det også litt synd at det er veldig få som greier å leve av det. Tror det er mange av de som driver med bodybuilding/fitness som trener vel så hardt og mye som en tippeligaspiller i fotball, men har kun utgifter i forbindelse med satsingen, og må dekke disse ved å ha en vanlig jobb.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Det varierer ganske mye ut i fra forelesninger og opplegg på skolen.
Sånn typisk i månedene før konk har det vært:
 
0900 Står opp.
1000-1100 1 time kardio
1200-1600 Skole
1700-1930 Trening
1930-2330 Mat, surfing, venner, skole, mat
2330-0900 Restitusjon
 
Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt!

For meg blir det viktig å fokusere på øvelser opp mot AF. Kjører såpass mye av disse at jeg må kutte ned på mye annet for å få restituert meg godt nok på kaloriunderskudd. Blir hovedfokus på baseøvelser, da jeg føler at disse gir meg mest effekt, og er lettest å kontrollere progresjonen i.

Fortell oss litt hvordan en Bodybuilder/Fitnessutøver spiser

Jeg spiser mye kylling og biff, litt fisk. Mye grønnsaker. Ris. Riskaker etter trening. Litt cottage cheese, egg, havregryn, frukt og bær. Går 12-15 omega-3 kapsler dersom jeg ikke spiser laks.
På diett startet jeg på ca. 2800kcal og lå på 1800 mot slutten. Energifordelingen i starten lå på 35P-45K-20F, og mot slutten 45-35-20. Kjører oppkarbingsdager med jevne mellomrom.
Jeg er en av de som ikke er så nøye på når jeg spiser, så lenge jeg får i meg nøyaktig det jeg skal i løpet av en dag. Spiste det samme nå og på dietten mot Oslo GP i vår. Det jeg gjorde forskjellig nå er at jeg ikke spiser før jeg går kardio, og heller får i meg mer mat etter trening. Det funker best for meg, da det er etter trening jeg har mest lyst på mat, og kroppen gjør seg best nytte av næringen.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

Den har jeg satt opp selv. Funker veldig bra for meg da jeg vet jeg får i meg all næringen jeg trenger, og det er mat jeg synes er god. Kommer til å spise det samme off-season også, bare i større mengder. Har dog fått råd om hvor mye jeg bør kutte fra uke basert på formsjekker med Håvard Huse. Veldig verdifullt å ha noen å støtte seg på der, da det

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Det gjør jeg, og er så heldig å få dette sponset av Gymgrossisten.

– Omega-3 Advanced
– C- reatine Complete Extreme, pre-workout som jeg føler funker veldig bra, spesielt mtp roing, chins og dips, hvor det blir litt lengre sett enn vanlig trening.
– Whey-100, proteinpulver med ekstremt lavt karbohydrat og fettinnhold. Perfekt på diett.
– Anabolic BCAA, brukes før kardio og i forbindelse med trening.
– CLA, brukes før trening og måltid.
– Optimum Nutrition 100% Casein, sammen det siste måltidet.
– Rage Cutz, fettforbrenner som brukes før kardio.
 
Har satt sammen en diettpakke som kan kjøpes til veldig gunstig pris her: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/thomas-kom-i-form-pa-2-maneder-pakke
 
Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Gåing i oppoverbakke på mølla, ellipsemaskin, romaskin eller ergometersykkel. Hold intensiteten lav(55-60% av maxpuls Dette hjelper deg å øke kaloriforbruket, samtidig som det ikke påvirker treningen for mye. Har også merket god effekt av å kjøre intervaller på romaskina, f.eks. 8x45sek/60sek hvile. Det som er viktig med høyintensitetsintervaller er at du må ta med dette i beregningen opp mot resten av treningsprogrammet ditt.
 
Til slutt vil jeg takke min sponsor, gymgrossisten.no, venner og familie som har støttet meg, Håvard Huse, Gunnar Strand Jacobsen, resten av team Kaliber, Muskel og leddterapeut Marthe Strand. Alle har bidratt til å øke mine prestasjoner på hver sin måte.






iForm.no | WEB-TV

Amir Riazifard (WEB-TV)

Therese Mæhle-Svensen (WEB-TV) Soran Rashid (WEB-TV)
Ida (26) er jernkvinne og jusstudent (WEB-TV) METERN OG LINDH (WEB-TV) Vårens BYGGER-PAR (WEB-TV)
Verdens beste fitness-kropp (web-tv) Siw-Lisbeth Grov Jørgen Corneliussen (WEB-TV)

Av Geir Tverdal desember 23, 2011 09:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser