Til deg som vil konkurrere i fitness!

Av Susanne Soydan april 20, 2018 07:30 Oppdatert

Til deg som vil konkurrere i fitness!

Nå når årets sesong for fitnesskonkurranser i Norge er over er det mange som blir inspirert til å starte sin første reise mot scenen. For mange er en oppkjøring tøff, både mentalt og fysisk, og her er noen tips som du bør tenke igjennom før du bestemmer deg for å satse. Det jeg ønsker å formidle her kan oppsummeres i at fitness ikke bør ta over hele livet ditt, og at det er viktig å ha fokus på fysisk og mental helse både under og etter oppkjøringen.

 For mange gutter og jenter blir satsningen mot fitnesskonkurranser en altoppslukende livsstil, der alt kretser rundt trening og mat. Det kan gå på bekostning av sosialt liv, skole, jobb, søvn og helse. Noen doper seg for å orke å trene hardere, for å bygge muskler og miste fett fortere, føle mindre sult og mer opplagthet. Alt dette er det mange som gjør for å konkurrere i en amatørkonkurranse, der pengepremiene til de som vinner er så beskjedne at de ikke kan dekke kostnadene som medfølger en oppkjøring og konkurransesesong. Når man velger å trene på et mer eller mindre ekstremt energiunderskudd i en lengre periode, og eventuelt risikerer fysiske og psykiske bivirkninger ved bruk av ulovlige dopingpreparater, så må motivasjonen for være ekstremt sterk.

Her er mine tips til deg som tenker på å konkurrere i fitness!

  • Det første du bør gjøre er å finne ut av hvorfor du ønsker å konkurrere i fitness. Hva er det som motiverer deg nå, og hva tror du er med på å holde motivasjonen din oppe underveis i oppkjøringen?
  • Å starte en konkurransediett bør ikke medføre store omveltninger i hverdagen din. Du bør allerede trene styrketrening regelmessig og spise næringsrik mat.
  • Fysikken din bør være gjennomtrent og moden for en fitnesskonkurranse.
  • Du bør konkurrere fordi det medfører noe positivt for deg, og tilfører hverdagen og livet ditt noe. Hvis det bidrar til at du opplever en stor grad av mestring, har det bra med deg selv og kroppen din, opprettholder fokus på jobb og skole, spiser mer grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter, magre meieriprodukter og fisk i forhold til ditt vanlige kosthold, så er det helt topp.
  • Hvis det derimot er med på å gjøre deg selvkritisk, slik at du bruker flere timer i uken på å granske og bedømme deg selv på en negativ måte, tenker negativt om din egen kropp, får et anstrengt forhold til mat (eller rett og slett utvikler symptomer på anoreksi, bulimi eller overspisingslidelse), mister fokus på jobb eller skole, neglisjerer verdifulle relasjoner og føler at du må dope deg for å komme i form eller bygge muskler, så anbefaler jeg sterkt at du revurderer planen om å konkurrere i fitness.
  • La dietten rulle og gå, mens du lever ditt vanlige liv så langt det lar seg gjøre.
  • Spis nok mat! Det går faktisk an å komme i god form ved å spise godt med mat, uten å sulte seg. Vær kritisk til opplegg som du får fra coacher hvis du synes at det er noe som ser urimelig eller usunt ut. Det er lov til å være kritisk, stille spørsmål og rett og slett si nei hvis du er uenig. Treneren din skal ikke være en diktator, dere bør ha et samarbeid med gjensidig tillitt og respekt.
  • Tren tungt! Tung styrketrening er med på å bevare muskelmassen, så fortsett å løfte tungt i stedet for plutselig å gå over til lette vekter og trening for å få «pump».
  • Se helheten! Det går fint an å spise variert, det er ikke bare torsk, ris og brokkoli som må til for å komme i form. Husk at det er et kaloriunderskudd over en viss periode som er avgjørende for å redusere fettprosenten, så det går fint an å flekse litt med energimengden fra dag til dag, og fra måltid til måltid, så lenge totalen over en periode gjør at du går ned i vekt.
  • Sammenligne deg med deg selv og dine egne prestasjoner, forutsetninger og fremganger. Ingen har nøyaktig samme bakgrunn og forutsetninger for å forme kroppen, bygge muskler og miste fett. Så lenge du er fornøyd med det du har fått til, og selv synes at du oppfyller kravene som din kategori stiller for de konkurrerende atletene, så har du vunnet en stor seier.
  • Du må være godt forberedt på å bli bedømt utelukkende på utseende og kropp. Det kan være lurt å skille mellom «fitness-meg» og «vanlige-meg». Hvis du ikke får den plasseringen du forventet så må du ikke automatisk tenke at du som person er dårlig! Ingen av dommerne som bedømmer deg vet noe som helst om deg, og hva de mener om din fysikk har ingenting å si når det kommer til dine personlige egenskaper.
  • Hvis du faktisk får en dårlig plassering i en konkurranse så bør du ha såpass godt med selvinnsikt at det ikke bør komme som et sjokk for deg. Det er viktig å klare å se deg selv objektivt så du vet omtrent hvordan du kan risikere å bli bedømt i forkant av konkurransen.
  • Hele oppkjøringen, all treningen og diettperioden, bør være verdt det selv om du ikke får den plasseringen du ønsket deg. Prosessen bør være så givende at du sitter igjen med gode minner i etterkant, og at du synes at det er en verdifull og morsom erfaring.
Av Susanne Soydan april 20, 2018 07:30 Oppdatert

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!