Tilbake til fremtiden ? når det er RESULTATER som betyr noe!

Av Eirik Sandvik november 11, 2012 09:00

Tilbake til fremtiden ? når det er RESULTATER som betyr noe!

Back to Basics

Jeg vet at man ikke kan dra tilbake til fremtiden, så hva mener jeg med den overskriften?

Vel, enkelt og greit mener jeg at vi finner svarene på hvordan vi skal trene for optimale resultater i fortiden og dermed nøklene til programmering for FREMTIDEN! Vi trenger med andre ord ikke finne opp hjulet eller hele kjerra på nytt, men benytte oss av visdommen som har fremkommet av historien før oss.

?Back to Basics?

Nei, det er ikke snakk om ryggen til en ved navn Basic, men å gå tilbake til treningsprinsippene som har fungert og som alltid vil fungere best. Det er dessverre ikke rent få som misforstår hva dette innebærer. Ofte forveksles ?metoder? med ?prinsipper? og når det skjer setter man opp kursen mot problemer. ?Rest-Pause?, ?SuperSets?, ?GiantSets?, ?Giant -SuperSets? ?Giant-SuperGiantSets? , ?Pre-Exhaust?, ?Post-Exhaust?, ?Pre?- og ?Post-Exhaust?, osv har INGENTING med treningsprinsipper å gjøre, det er metoder. Selvsagt vil de (og alle andre metoder) kunne benyttes i et program med suksess, men om ikke treningsprogrammet ditt er grunnlagt av de essensielle treningsprinsippene som M؅ være tilstede for å kunne kalle programmet ditt effektivt, nytter det ikke med alle verdens metoder for å ?gjøre opp? for det. Hva er det som har fungert siden tidenes morgen og som alltid vil fungere og føre til gode resultater?

?BASEøvelser?

De kalles baseøvelser av en grunn, nettopp fordi øvelsene er med på å bygge opp en base for muskulatur og styrke som overgår effekten av hva isolasjonsøvelser vil gi. Hvor mye hjelper det om du har det feteste ?stylingkittet? til bilen din klart og du ikke har skaffet bilen enda? Hvor god vil hovedretten være om du kun får servert tilbehøret? Hvor stor og sterk vil du bli om du kjører bicepscurl og tricepsextension om du ikke har benkpress, roing og chins på plass?

Poenget er, om du ikke har skjønt det, å FؘRST danne et grunnlag (ved hjelp av baseøvelser og korrekte treningsprinsipper), DERETTER supplere med tilbehør (treningsmetoder og isolasjonsøvelser). Et stort problem for mange er å tro man har behov for dette tilbehøret før og mer enn alle andre. Det er langt ifra sannheten når man ser seg litt rundt. Hvor mange kjører baseløft med relativt tunge vekter? Sorry, men det er ikke mange. Om du stagnerer på 100 kg i knebøy, markløft og benk, så er det ikke behov for verdens mest avanserte treningsprogrammering, men rett og slett fornuftig struktur av baseøvelsene og deretter noe som fører oss inn på neste punkt.

?Periodisering?

Når baseøvelsene er på plass i programmet er mye gjort, men det holder ikke å ha dem i programmet om man ikke benytter dem korrekt, nemlig til å bli sterkere! Skal du komme noen vei mot målet om en sterkere og mer muskuløs kropp er du nødt til å fokusere på å få opp styrken i baseøvelsene og det er flere måter å gjøre dette på, men vi holder oss til det gamle og enkle.

1. Hold deg innen repetisjonsområdet: 1-5
2. Benytt øvelsene relativt ofte (2-3 ganger per uke)
3. ؘk belastningen fra økt til økt.
4. Reduser belastningen med 10-20% når du stagnerer.
5. Begynn samme prosess på nytt (men nå starter du forhåpentligvis prosessen med tyngre vekter enn forrige gang).
6. Suppler med støtteøvelser etter behov (her kan man fordelaktig benytte et høyere repetisjonsområde).

Dette er en plan som benytter seg av de gamle og velkjente prinsippene; progressiv overbelastning (du er nødt til å øke belastningen for å la kroppen tilpasse seg et høyere nivå), optimal treningsfrekvens (du kan faktisk kjøre baseøvelser med høy frekvens, både om målet er økt styrke og muskelmasse ? de påvirker tross alt hverandre gjensidig) og optimal benyttelse av intensitet (hvor tungt du trener i forhold til din 1RM).

De fleste vil faktisk oppnå meget god fremgang og kan øke i årevis med ?oppskriften? ovenfor. Om det har fungert siden man først begynte å trene med vekter, for styrkeløftere, vektløftere, kroppsbyggere og idrettsutøvere innen alle andre grener, hvorfor skal DU gjøre noe helt annet?

?Im not sayin`? Im just sayin`??
 


 Eirik Sandvik

Daglig leder og Coach

www.sandvikstraining.com

Trykk her om du sliter med skuldersmerter!

Trykk her om du trenger en skikkelig oppvarming.

Av Eirik Sandvik november 11, 2012 09:00

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser