Tina Grytting

Av Iform.no mars 10, 2011 06:00

Tina Grytting

Tina debuterer i Athletic Fitness

Navn Tina Grytting        
Alder 25
Sivilstatus Samboer
Arbeid Arbeider i Forsvaret, og studerer ernæringsfysiologi ved siden av.

Hvilken klubb stiller du for? Gympartner

Hvor blir du å se på scenen i år, hvilken klasse?

Jeg blir å se på scenen i Oslo Grand Prix 30. april, i Athletic Fitness 163 + 🙂 Hadde egentlig tenkt å stille til Sandefjord også, men her ble det jo ikke noe Athletic Fitness, så da blir den kun Oslo denne runden.

Hvor lenge har du trent, hva er din treningsbakgrunn?

Jeg har egentlig bare trent styrke fordi jeg syns det er utrolig gøy. Har ikke hatt noe skikkelig opplegg før de siste årene. En annen motivasjon til styrketreningen var at jeg ville holde meg i form på grunn av at jobben min krever det, og fordi jeg ville holde følge med gutta i jobben.

Begynte å få øynene skikkelig opp for styrketreningen da jeg trente opp til utenlandstjeneste i 2008, da visste jeg det var utrolig viktig å være sterk siden en har utrolig mye utstyr vi drar rundt på og må være forberedt på det meste. Jeg bestemte meg for at jeg skulle ikke være noen som ikke kunne trø til hvis det først skulle skje noe.

I 2010 fikk jeg en skade i kneet som førte til operasjon, og en lang periode på krykker lå foran meg. Fikk ikke lov til å trene noe særlig i en periode på nesten 4 mnd så da forfalt jeg en del. Da denne perioden var over bestemte jeg meg for at jeg skulle tilbake så fort det lot seg gjøre og tok kontakt med Nina Furseth. Hun hjalp meg med styrkeprogram, kosthold og det tok ikke lange tiden før de ekstra kiloene som hadde kommet i skadeperioden var borte, og jeg ble bare sterkere og sterkere. Jeg har alltid beundret de som holder på med fitness og hadde lyst til å prøve om det kunne være noe for meg, så Line Marion tok meg inn i varmen i Team Gympartner, og kunne ikke vært mer takknemlig for akkurat dette. En grunn til det er at kneet mitt ville ikke bli bra så jeg måtte slutte med utdannelse som jeg holdt på med da det krever mye fysisk. Dette ble en veldig stor knekk for meg og følte at det målet jeg hadde satt meg forsvant. Men nå er det fitnessen som holder meg gående og er i ferd med å nå et av mine største mål som jeg har hatt. Da utdannelsen min ble «borte» så er det nettopp fitnessen som holder meg gående og jeg vet at tross i skade så SKAL jeg klare dette!

Hva fikk deg til å ta steget opp mot scenen? Hvorfor akkurat Atlethic fitness?

Hadde du spurt vennene mine om jeg er en person som de hadde sett for seg på scenen i bikini, tror jeg svaret hadde blitt blankt nei. Jeg er ikke den som har likt å gå i bikini, og ikke noe glad i å bli tatt bilder av og slikt. Så den største baugen min er nettopp det å stå på scenen i bikini. Line Marion har sagt at det er ikke noe å bry seg om, og vi øver nå bra på det.

Men som jeg har nevnt er fitnessutøverne en utrolig inspirasjon for meg. De er så gjennomtrente og viljesterke, og ikke minst så utrolig mange timer trening som ligger bak dem. Så det å kunne stå på scenen er et kjempe mål i seg selv. Etter kneskaden er dette steget der jeg skal vise for meg selv at jeg faktisk klarer å mestre dette og ikke minst nå et av mine største mål!

Athletic Fitness var egentlig selvsagt for meg, og det er fordi jeg syns det er viktig å få vist frem fysikken. Når det ligger så mye blodslit, svette og tårer bak treningen og så mange timer på treningsstudioet, så skulle det bare mangle at en får vist det frem også. Ikke minst at du faktisk klarer å prestere selv om kroppen din er så nedkjørt som det den er etter en lang periode på diett.

Hva syns du om at det ikke er noen Atlethic fitness/Fitness fysikklasse i Sandefjord Open i år? Kommer du til å stille i Bodyfitness eller stå over det stevnet?

Jeg hadde satt Sandefjord som hovedmålet mitt til konkurransene, og det var nettopp på grunn av hinderløypen som skulle være der. Er så utrolig skuffa over at det ikke ble noe der i år og syns det er kjempe trist. Nå har det vært en down periode i AF klassene og skulle så gjerne sett at det hadde blitt noe i Sandefjord og at dette kunne fått flere til å få øynene opp nettopp for AF.

Jeg kommer ikke til å stille i Body Fitness, og det er fordi det er AF som gjelder for min del på grunn av den fysiske biten. Jeg syns BF damene er helt rå, men akkurat denne klassen er ikke noe for meg, i hvert fall ikke enda. Så da blir det en konkurranse mindre på meg.

Hvordan er det å gå på diett?

Jeg fulgte et ganske strengt kosthold som Nina Furseth laget til meg, og hadde fått inn en del rutiner, så var litt forberedt når diett perioden kom. Men jammen ble det et lite sjokk på kroppen når konkurranse dietten kom. Syns det så greit ut når jeg fikk den, men etter et par uker var kroppen utrolig sliten, og energien på treningen var der ikke lenger. Så etter noen uker til hadde kroppen blitt mer vant til den og energien kom sakte men sikkert tilbake.

Har vel heller aldri hatt så mange oppturer og nedturer som etter diett start, det gjør virkelig noe med psyken. Når du skal sjekke vekta på veie dagen og du har gått opp i kg braser nesten verden sammen. Men er glad jeg bruker InBody testen og kan se hvor jeg har gått opp og ned. Hvis ikke kunne det blitt ekstra tøft. Men så er det de høydepunktene da du ser det er så stor fremgang, og da er det ingenting som betyr mer enn det.

Merker at en savner en del ting som jeg ikke kan spise, og det verste savnet er meieriprodukter, frukt og avokado. Det er ikke søtsakene jeg vil ha, men annen sunn mat som jeg ikke får lov til å spise.

Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut? Har du/vil du gjøre noen endringer under konkurranseoppkjøringen?

Har kjørt et 5 splitt program frem til nå, og hatt stort fokus på bein. Men starter på nytt treningsprogram as we speak, det er et tre splitt program, så nå blir det styrketrening 6 dager i uka. Hovedgrunnen til å legge det om nå er fordi jeg trenger variasjon. Har hatt det andre programmet en lenger periode, så det er bare sunt med litt nye inputs nå, og konkurransen nærmer seg, så da er det bare å kjøre på.

I hovedsak ser programmet mitt slik ut: 

Dag 1: Bryst, skuldre og triceps

Dag 2: Bein og mage

Dag 3: Rygg, bakside skuldre og biceps.

Og da er det samme program de resterende tre dagene. Etter styrketreningen er det 30 min kardio, pluss at jeg er ute på morgenkardio før jobb og frokost i en times tid.

Hvordan har venner og familie reagert på sporten og konkurranseoppkjøringen?

Det har vært veldig blandede kommentarer rundt det egentlig. Har mange som ikke skjønner hvorfor jeg gidder å ville gjøre meg så vondt, og ikke minst at jeg ikke kan spise det jeg vil. Når de sitter der med vin, kaker, godteri og pizza sitter jeg med tunfisk salaten min og isvann, og det er helt greit. Jeg har satt meg et mål og det skal jeg nå, da må en ofre litt og jeg trenger ikke de søtsakene som de sitter med, det går helt fint uten.

Samboeren min er nok han som får kjent det mest på kroppen, han merker godt at fokuset mitt ligger mye på mat hele veien. Jeg bruker mye tid på kjøkkenet og blir veldig sliten når kvelden kommer. Men han har begynt å måle opp og lage maten til meg når jeg kommer hjem fra jobb slik at jeg kan få slappet av, og bedre enn det blir det ikke. Han trener utrolig mye selv så legger oss tidlig og er oppe tidlig begge to, skikkelig A mennesker. Men han har nok også merket at humøret mitt svinger veldig og at jeg er begynt å bli litt klønete på enkelte ting.

Foreldrene mine og familie synes det er veldig rart å tenke på hva jeg gjør. Det er ingen av dem som kjenner noe til idretten i den grad, så blir mye spørsmål rundt den biten. De fatter ihvertfall ikke hvordan jeg kan stå opp kl 0515 og trene før frokost, og ikke spise det jeg vil. Men de interesserer seg mer og mer for det, og de kommer å heier på meg på konkurransen. Mamma synes egentlig bare synd på meg som har det sånn som nå, men som jeg sier til henne, jeg har valgt det selv! 🙂

Hva er dine svake/sterke sider?

Mine svake sider er uten tvil beina da jeg ikke har fått trent slik som jeg vil på grunn av kneet. Høyden min er ikke akkurat et pluss heller ettersom jeg fort kan se litt liten ut på scenen. Men de sterke sidene mine synes jeg selv er rygg og skuldre. Jeg har en enorm vilje og er utrolig sta, dette kommer godt med i konkurranse forberedelsene.

Hvordan er samholdet i Team Gympartner?

Uten jentene i Team Gympartner kunne det blitt ensomt og vanskelig. Vi har en kjempe god tone og prater ofte med hverandre. Det er så greit når en går igjennom akkurat det samme, og vet hvordan de tunge dagene er nå en ikke kan tenke på noe annet enn mat, og man går konstant sulten. Det å kunne prate sammen om de problemene og dele erfaringer undervegs er gull verdt.

Vi er vidt forskjellige vil jeg også si, og det er skikkelig artig med så mange personligheter. Kunne ikke klart meg uten dem! 🙂

En annen ting er «fitnessmamma» Line Marion, som den dama jobber med oss og må høre på all klaging og hvor vondt og vanskelig ting er. Hun har nettopp fått lille gutt, og han er alltid med når vi samles for samlingene. Det er hun som legger opp kosthold og treningsprogrammene, og hun svarer alltid uansett når vi skulle kontakte henne. Hun har gitt meg så utrolig mye og er evig takknemlig!

Av Iform.no mars 10, 2011 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!