Tommi Glutezilla Thorvildsen

iform.no
Av iform.no januar 8, 2005 11:15

Tommi Glutezilla Thorvildsen

Tommi Thorvildsen er uten tvil en av de aller største byggerne i Verden. Nå er han i Norge for å starte opp PTA= private trainer association.Les om Tommy i 2005


Tommi Thorvildsen er uten tvil en av de aller største og groveste byggerne i Verden. Det er liten stund siden vi har hørt fra Tommi Thorvildsen. Iform.no tenkte vi skulle ta en prat med Tommi for å høre hva han driver på med og hva hans planer er i 2005!

Tommi! Hvor lenge har du trent?
14 år. ca 25 proffkonkurranser for IFBB og Norge.

Trent i 14 år og 25 proffkonkurranser!! Det er jo veldig bra! Hvilken konkurranse er du mest fornøyd med?
Jeg var veldig god i fjor i Toronto pro invitational i juni. Jeg fikk sjuende plass men Flex magazine mente jeg skulle hatt 5 plass.
Det beste resultatet var i Østerrike 2002 der jeg fikk tredje plass etter Dexter Jackson.

Når har du tenkt å stille på scenen neste gang?
Trolig blir det i New York i mai eller Toronto i juni 2005, mulig begge?

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?
Jeg er ikke fornøyd med noen, men er stolt av hva jeg har oppnådd så langt.
Som Kroppsbygger er målet stort sett for de fleste å utvikle seg til det bedre hele tiden. Dette er mitt mål også.
Jeg vil nok si at ryggen er en av mine sterke sider.

Hvor mye veier du offseason og hvor mye veier du på scenen?
De siste årene har det ikke blitt mye offseason på meg. Jeg har jobbet fulltid som profesjonell kroppsbygger i USA.
Jeg må stort sett alltid være i form. Så offseason for meg har ikke vært mer enn 10 kg over konkurranse form.
Offseason: 128-130 kg
konkurranse form: 118-120kg

Ryktene sier at du har startet en personlig trener skole i Norge? Kan du fortelle oss litt mer om det?
Ja det stemmer. Den heter Private Trainer Association. Det er i samarbeid med PT-skolen med samme navn som er i USA. Denne skolen er godkjent av IFBB.

Det er Dr. Joe Antouri som er grunnlegger av skolen. Han er tidligere MR.USA. Joe har enormt god utdannelse innen kost og trening. Blant annet har han studert på skoler som University of California Los Angeles, University of Southern California Los Angeles og California State University Northridge og St Regis College.

Charles Glass er president på skolen. Han har bla tatt eksamen på University of California, Berkeley (UCB). Han har jobbet med Dr. Donovan, Som nå er leder for the Department of Exercise Sciences at USC. Han har publisert artikler for fitness magasiner som for eksempel Muscle&Fitness. Han har også laget en serie med trenings filmer. Hans teknikker er så kjent at Arnold Schwarzenegger bemerket hans dyktighet I hans klassiker bok:»The Encyclopedia of Bodybuilding».

Etter mange konkurranser som kroppsbygger vant Charles første plass i 1983 I.F.B.B. World Championships, Dette gjorde han fortjent til Pro status. Han har siden gjort mange profesjonelle konkurranser selv og er nå anerkjent som en av de beste personlige trenerne for profesjonelle kroppsbyggere og andre profesjonelle athleter i USA og på verdens basis. Wesley Snipes, Magic Johnson og Flex Wheeler er bare noen av de kjente folkene Charles har trent.

Jeg har kontakt med charles og har lært masse av han i USA. Jeg er selv utdannet i USA som profesjonell trener og har tatt skolen så jeg er kvalifisert til og være director/examiner på skolen. Skolen koster 499 dollar. Man kan gå til hjemmesiden www.usapta.com for mer informasjon. For og ta skolen kan man kontakte meg på telefon 93896799. Man må først fylle ut et skjema(på usapta siden) og sender dette så inn via faks eller e-post til hovedkontoret i USA. Dette blir så behandlet. Blir det godkjent kan man betale beløpet på skolen. En bok for hjemme studie blir sent ut når man har betalt for kurset .Da har man 60 dager på seg til og ta den skriftelige testen. Dersom ikke testen blir tatt innen 60 dager kommer et tilleggsgebyr på 50 dollar om man tar testen. Man må i tillegg ha et førstehjelps kurs. Det siste man må igjennom er en praktisk test som må taes på ett gym. Den testen er det jeg som foreløpig tar i Norge. Den utføres på Harald?s gym. Men kan bli arrangert på ett annet gym. Når eleven har klart kurset vil et diplom og et lite kursbevis laminert i visa kort størrelse og deretter sendes til eleven.

Man vil få tittelen:
Certified Private Trainer

Du har en ny DVD på gang, hva inneholder den?
Det er en treningsfilm som inneholder:
– Oppkjøringen til de Europeiske grand prix konkurransene 2004.
– Intens trening på Gold’s gym i Venice USA. Der får du også se kjente fjes i bransjen. En bonus treningsøkt i Las Vegas.
– Det er også klipp fra da jeg jobbet på expoen for Weider under MR.Olympia 2004.
– Det er samtidig en instruksjonsfilm der jeg forklarer i detaljer om trenings tips og kost «hemmeligheter» som er i sporten. En lifestyle film som det heter på engelsk.
– Det er også konkurranse klipp.

Har du noen treningstips å komme med?
Ja. Har du lyst til og bli stor må du trene tungt. Dette kan forklares i detaljer slik:
For og stimulere maksimalt muskeltilvekt må du aktivere flest mulige type 2b muskel fibere når du trener. Dette gjøres ved å trene med repetisjoner i 6-12 rep pr set.

Den siste repp’n på settene må virkelig være den siste du klarer. Over 12 rep og mindre hard trening stimulerer mer type 2a muskelfibere. Disse muskelfibrene kan du ikke bygge så mye volum med som type 2b.

Med det samme vi er inne på tips, kostholdet sliter mange med, har du noen råd der? Hvor mange gr protein pr kilo kroppsvekt, osv
6-8 små måltider spis protein jevnt utover dagen. Spis ren diett mat. Bruk mest karbohydrater til frokost, litt før trening og litt etter trening. De andre måltidene bruker du kun salat og grønnsaker som brokkoli og erter som er veldig bra, men husk også protein og litt sunt fett på disse måltidene. Tilsett 3-4 spise skjeer sunn olje pr dag. Olje på de måltidene som er lave i karbohydrater. Linfrøolje er bra men ikke den beste. Du kan også spise litt nøtter.
De beste fettsyrene er omega 3 fettsyrene og GLA. Omega 3 fettsyrene hjelper til å transportere oksygen fra lungene inn i blodet og så til alle våre celler. Muskel cellene får mer oksygen de kan bruke til oksiderings reaksjon til og produsere mer energi.
Du får mer energi og flere kalorier blir brent som energi i stedet for å bli lagret som fett.
Omega 3 fettsyrer kan derfor hjelpe deg og gå ned i vekt.

Hjernen trenger omega 3, spesielt DHA kan hjelper å øke konsentrasjonen på skolen jobb eller under fysisk aktivitet.
Omega 3 er ekstremt viktig for utøvere som ønsker og øke yteevnen i den sporten de driver. Om du er på kalori fattig diett og ikke får i deg fettsyrer vil du få et stort sug etter karbohydrater og søtsaker. Dette vil avta litt om du er flink med og tilføre fettsyrer hver dag..

Du trenger litt fett i kosten for testosteron produksjonen: testosteron er laget av kolesterol og kolesterol er laget av fett. Dersom man ikke får i seg litt fett kan man bla miste litt sex lyst på diett. Et måltid med mager biff dagelig er også bra. Det er fettsyrer i biffen som øker testosteron produksjonen.

De første 6 ukene av en diett på 10 uker:
Dette er en diett som tvinger kroppen til og bruke lagret fett som energi.
6 dager med 1.5g protein pr Ibs. kroppsvekt..(Ibs er pound = kroppsvekt i kg x 2.2)
1.5 g karbohydrater pr Ibs kroppsvekt(vi er alle litt forskjellig og jobber med forskjellige ting noen trenger mer karbohydrater enn andre.)
0.25g fett pr Ibs kroppsvekt

Den 7 dagen.
Lørdag er en bra dag for ?høy carb dag? (Masse karbohydrater). Ha et måltid med hva du vil og spis noen av de andre måltidene som før, men med mer karbohydrater.
Dette for å øke forbrenningen. Og du fyller opp karbohydrat lagrene i musklene som er litt lave etter en hard uke med diett.

Uke 4-1
Dette er en strikt fase uten spise dager. ?grise mat?
Start med å variere karbohydratene 3 dager lavt og en dag høyt.:
3 dager med 1,5-2 g protein pr Ibs. kroppsvekt.(Ibs= kroppsvekt i kg gange 2.2)
0.5-1g karb pr Ibs. kroppsvekt.
0.25-30g fett pr. Ibs. kroppsvekt.

Dag 4
1 g protein pr Ibs Kroppsvekt
2g karb pr Ibs kroppsvekt
0.25-30g fett pr Ibs Kroppsvekt
Dag 4 er samme diett mat men med mer carb fra eks. søtpotet, havregryn, brun ris.
Den siste uken før konkurransen får du ikke fra meg fordi det er litt individuelt hva man kan gjøre. Hvor god form man er i avgjør også hva man skal gjøre den siste uken for og bli best mulig.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?
Ja, Min kjæreste Camilla (Se profil av Camilla her) og familien min.
Jeg må også takke Weider health and fitness som jeg har kontrakt med. Og ikke minst mine fans som har støttet meg.

Har du tenkt å flytte tilbake til Norge?
Ja det er mulig det, Jeg kommer til å være i Norge nå en stund framover

Noe du vil nevne til slutt?
Mer informasjon og bilder av meg finnes på min webside www.tommithorvildsen.net
E-mail: tommi@tommithorvildsen.net
Jeg tar klienter for personlig trening i Oslo omegn området i en periode nå, bestilling tel: 93896799.
Viking strong reloaded kan bestilles via hjemmesiden min.



Bilde er tatt av joseph som står til venstere, som jeg har trent på Gold’s Gym.
Til høyere for meg er Tony, han er fra Canada,og er ultimate fighter i verdensklasse.Jeg trente han en uke På Gold’s Gym. Vi ble gode venner.Jeg har besøkt han i ettertid.

Videoklipp av Tommi på scenen fra Arnold Classic 2002. Her får man også med seg hans berømte salto på scenen

Her kan du se en kort video med Tommi i aksjon på Gold’s Gym, Venice beach, California

iform.no
Av iform.no januar 8, 2005 11:15

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser