Tone Oraini Selfors

Av Iform.no januar 6, 2005 16:55

Tone Oraini Selfors

Jeg har alltid drevet med en eller annen form for trening. Begynte å danse jazzballett i en veldig ung alder og holdt på med det i mange år. Da jeg ble litt eldre fikk jeg sansen for aerobic og begynte til slutt som instuktør.

Fullt navn: Tone Oraini Selfors
Idrett/treningsaktivitet: Aerobic og fintesstrening
Webside: www.toraini.com
Bosted: Oslo
Arbeide: Advokatsekretær og glamourmodell
Høyde: 156
Vekt: 53
Sponsor: www.anniluce.no

Hvordan fikk du interessen for den treningen du driver med?
Jeg har alltid drevet med en eller annen form for trening. Begynte å danse jazzballett i en veldig ung alder og holdt på med det i mange år. Da jeg ble litt eldre fikk jeg sansen for aerobic og begynte til slutt som instuktør. Jeg pådro meg en kneskade som gjore at jeg måtte slutte med dans. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen til vekttrening, men beundret jentene på gymmet for deres kropper og til slutt begynte jeg også. Jeg leste i forskjellige blader og syntes jentene der var utrolig sexye, litt muskler men samtidig veldig feminine.

Når begynte du å trene? Hvor lenge har du holdt på?
Jeg begynte å danse ballett som 3 åring. Holdt på med dette i mange år, turnet i noen år og trente aerobic. Har trent vekttrening i ca 8 år, men blitt mere seriøs de siste fem årene. Har utviklet meg mye faglig. Jeg snappet opp fra blader, bøker og andre som satt inne med masse kunnskap. Spurte og gravde de fleste rundt meg. Og med kunnskap kom resultater. Jeg var veldig tynn en periode. Hadde ingen muskler, spiste lite og usunt. Men i dag sitter jeg inne med kunnskap om hva som er bra og sunt for kroppen. Nå har jeg lagt på meg en god del, og fått mye mere markerte muskler.

Er du fornøyd med framgangen din, og har du økt jevnt og trutt oppover, eller har det gått i perioder og etapper?
Det har gått i perioder. Jobber 8 timer hver dag som advokatsekretær, så det er litt vanskelig å få i meg nok mat.Ikke bare bare og dra opp en boks med kylling tre ganger om dagen. Treningen er jeg ganske fornøyd med. Jeg har i relatvit bra form, men skal bli myyyye bedre:) etter nyttår begynner jeg på hard diett. Så da blir nok treningen og kostholdet mye mere strukutrert og planlagt. Det er viktig for å se resultater. Mitt mål er å stille i body fitness, så vi får se hvordan det tår:) er hvertfall fast besemt på å klare det en gang! Men da må legge på meg en god del i muskler..

Hadde du noe treningsgrunnlag før du begynte å trene for å øke muskelmassen? Vi ser jo at utøvere som ؘdegården (tidl. Skigåing), Thorvildsen (NM-gull i trampoline) og Nordisk mester i benkpress Thomas Iversen (tidl. bokser), ikke startet på null, men allerede hadde et fantastisk godt grunnlag i kroppen før de begynte å bygge muskler og maksimal muskelstyrke. Hva hadde du å bygge på når du begynte?
Jeg har alltid vært en aktiv jente, og begynte i en veldig ung alder å danse jazzballett. Dette førte til at jeg fikk øynene opp for aerbobic. Tror ikke jeg hadde klart å bygd opp muskler om jeg aldri hadde trent før i mitt liv. Kroppen var vant til trening, da jeg løftet min første vekt.Musklene kom relativt fort.

Hvordan trener du? Treningsmengde, og hvor hardt trener du?
En treningsuke for meg kan se slik ut:

Dag 1 Bryst, triceps
Dag 2 Rygg
Dag 3 Hvile
Dag 4 Skuldre, biceps
Dag 5 Ben

Jeg trener mage 3-4 ganger i uken i tillegg til kondisjonstrening 5 ganger i uken.

Jeg prøver å trene så hardt jeg kan, men jeg klarer å pushe meg mere når jeg trener sammen med noen. Det er da jeg får kjørt meg skikkelig.

Har treningen din endret seg mye siden du begynte og fram til nå? Hva går evt. disse endringene ut på, og hva vet du evt. i dag om treningen som du ikke visste i begynnelsen, noen tips til våre lesere?
Jeg var usikker på hva som var rett og hva som var galt, og trente lenge uten og se resultater. I dag sitter jeg inne med mye mere kunnskap en før, og vet hva jeg må gjøre og ikke gjøre for at kroppen skal holde seg i form. Jeg har lagt om kostholdet mitt drastisk. Før kunne jeg trene flere ganger i uken, for så og spise en hamburger. Kostholdet har utrolig mye og si for at man skal kunne se resultater etter trening. Dette visste jeg ingenting om før. Jeg hadde lite kunnskap om hvordan kroppen fungerte. Tips til nybegynnere er og spørre andre som vet hva de driver med, de som sitter inne med kunnskap og som har holdt på med dette en stund. Det har hjulpet meg masse. Jeg tror jeg har spurt de felste om råd og hjelp, innen fitnessmiljøet. Vet man hva man driver med, så ser man resultater!

Har du hatt mye overtrening i løpet av treningskarrieren din? Er dette noe du fokuserer på, hvordan musklene føles på trening? Noen tanker omkring trening og overtrening, når der det nok? Hva bør man passe på?
Jeg var overtrent en periode da jeg danset ballett 5 timer i uken pluss aerobic. Da fikk jeg benhinnebetennelse og måtte ta det rolig en stund. Dette er ikke noe jeg fokuserer på mens jeg trener, men kjenner jeg at musklene gjør vondt så stopper jeg. Det er viktig å lytte til kroppen sin! Man må ikke fortsette å trene om man kjenner at muskler og ledd verker. Dette kan få store konsekvenser senere.

Har du hatt noen skader? Evt. hva, og hvordan ble du frisk, og hvor lang tid tok det?
Jeg pådro meg en kneskade for mange år siden, og endte opp på operasjonsbordet og krykker i 2md. Dette la en stor demper på dansingen min. Dans har alltid vært min store lidenskap, men det stoppet brått. I dag lurer jeg på hva jeg kunne gjort anderledes. Jeg er enda ikke helt bra i kneet, og kommer nok aldri til å bli helt bra heller.

Hvilke egenskaper bør man ha, eller prøve å utvikle for å lykkes i en idrett som din? Er det en spesiell type mennesker som kan nå toppen, eller ligger slike ting innenfor vanlige folks rekkevidde? Hvor mye må man gi avkall på?
For å lykkes i denne typen idrett står disiplin høyest. Har man ikke det, kan man bare pakke sekken å gå.. Man må også vite hva man driver med, og være villig til å legge om kosthold og livsstil. Derfor er det viktig at man virkelig brenner for dette, dette er noe man vil. For de som når toppen, er dette livet deres! De lever for dette. Alle kan klare det om man vil! Det er bare snakk om viljestyrke. Kostholdet har utrolig mye og si, og man må kunne gi avkall på nei-mat og drikke.

Hva er dine beste løft? Nevn de du er mest fornøyd med, gjerne benkpress, knebøy, markløft og armcurl.
Dette er ikke noe jeg tenker over i det hele tatt. Jeg løfter det som må til for at jeg skal holde meg i form:)

Dagens ungdommer blir stadig slappere i fisken, tror du dette vil komme til å få en negativ innvirkning på bredden av nybegynnere både innen fitness og kroppsbygging?
Nei, det tror jeg ikke. Detter er en trening for de som er spesielt interessert, for de som virkelig brenner for denne type trening. Tror heller flere vil få øynene opp for denne type trening.

Så til noe mye hyggeligere, kostholdet ditt! Kan du fortelle oss hvor mange kalorier du spiser daglig, og hva disse består av? Noen ting med kostholdet du ønsker å poengtere, tips, kommentarer.
Jeg har akkurat fått en diett som ligger på 1600 kcal om dagen. Dette består av kylling, tunfisk, torsk og karbonadedeig, havregryn, ris, pasta og poteter. Da spiser jeg seks ganger om dagen med tre timers mellomrom. Drikker masse vann! Takk for hjelpen Doff:)
Men jeg er også gla i nei mat:) et glass rødvin og god mat er noe av det beste som finnes. Spis ofte og lite!

Drikker du mye væske? Mest vann eller juice, melk og andre kilder? Mener du væskeinntaket er viktig i forbindelse med det daglige kostholdet, treningen og før/under konkurranse?
Jeg drikker vann hele tiden. Er ikke noe glad i brus og juice. Vann har mye og si for kroppen, mister man mye veske får man fort vondt i hodet og man kan bli uvell. Vann har mye og si for kvaliteten på treningsøkten.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke, og hva du ønsker å få ut av disse?
Jeg bruker Omega 3,c-vitaminer, krom og CLA, og så tar jeg proteintilskudd. Bruker kosttilskudd fordi jeg føler dette gir meg mere overskudd, og for å få i meg nok mengde vitaminer og mineraler.

Mener du kosttilskuddene er et viktig supplement?
Det er viktig for å få i seg nok mineraler og vitaminer, men man må huske på at dette er kun et tilskudd og ikke et kosthold.

Norske myndigheter vil ha strengere kontroll med kosttilskudd, det har versert rykter om at det er beinhard kapitalisme som står bak, og at det hele er bare nok et pengespill. Hva mener du om at myndighetene ønsker å reseptbelegge tilskudd som vitaminer og mineraler?
Hmm…dette har jeg faktisk aldri hørt før. Norge har lover å regler for mye rart.. Man må til Sverige for å få tak i 1000mg c-vitaminer 🙂

Myndighetene har åpnet opp for fritt salg over disk (blant annet på bensinstasjoner) av tidligere reseptbelagte smertestillende medikamenter. Med tanke på at dette er medisiner som årlig dreper hundrevis av nordmenn årlig, er dette medikamenter du kunne finne på å bruke om du skulle få litt vondt i en skulder eller et annet sted? Hva mener du om bruk av smertestillende medisiner hos folk som trener?
Jeg sliter til tider med fryktelig hodepine, og da er det fint å vite at man bare kan gå på Rema for å få kjøpt smertestillende. Jeg bruker Ibux til tider ja, men om det er bra det vet jeg ingenting om. Om man har vondt fordi man er overtrent burde man kanskje ta seg en tur til legen eller rett og slett bare hvile i noen dager

 

Av Iform.no januar 6, 2005 16:55

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser