Tren for å bli bedre ikke for å bli utslitt

Av Strand Jacobsen Gunnar april 27, 2019 07:00

Tren for å bli bedre ikke for å bli utslitt

Slitenhet er ikke et mål på om treningen er god

Jeg kjenner mange som elsker å slite seg skikkelig ut på trening. Jo hardere økten er, dess bedre syns de det er. Hvis de nesten spyr underveis og har blodsmak i munnen etter økten, tenker de at det var en god økt.

Men er det slik? Er det slik at hvis du blir skikkelig sliten etter økten, så er det en god økt, og hvis du ikke blir sliten så er det en dårlig økt?

Svaret er kort og godt nei. Jeg kan lett tenke ut en treningsøkt som gjør deg utrolig sliten, men som ikke gir deg effekt i form av økt styrke, muskelstørrelse, kondisjon eller hurtighet.

Skal du bli sterkere, raskere, få bedre kondisjon eller større muskler, så er du avhengig av å trene tyngre og hardere over tid. Målt i kg på stanga eller prestasjoner på trening; ikke målt i hvor sliten du blir av treningen.

Et lite eksempel: hvis du trener for å bli sterkere i markløft, og har 5 x 5 på planen, men bestemmer deg for å bokse på sekk i ti minutter rett før markløften, samt i pausene mellom hvert markløft-sett, så blir du selvsagt kjempesliten (og trener kanskje opp arbeidskapasitet din), men du vil ikke klare å trene tungt nok i markløften til å stimulere ordentlig styrkeøkning.

Så når du legger opp treningsprogrammet ditt, tenk nøye gjennom HVA det er du vil oppnå først. Ta gjerne kontakt med meg om du syns dette er vanskelig å få til selv. Og som alltid, ikke vær redd for å sende meg PM om du lurer på noe innen kost- og trening.


Gunnar Strand Jacobsen (@coachgunnar) er grunnlegger av Kaliber Gym i Trondheim og online coaching-selskapet StrongBody. Han har skrevet for iform siden 2002.

Av Strand Jacobsen Gunnar april 27, 2019 07:00

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser