Treningsprinsipper i styrketrening (Del 2)

Av Susanne Soydan februar 14, 2018 07:00 Oppdatert

Treningsprinsipper i styrketrening (Del 2)

Det er utviklet generelle treningsprinsipper som gjelder både for mosjonister og toppidrettsutøvere, og prinsippene ligger til grunn for all trening. Sjansen for å forbedre faktorene som fokuseres på øker ved å følge disse retningslinjene. Her får du lese om fire av de åtte prinsippene, resten kan du lese om i del 1 av denne artikkelserien.

Prinsippet om variasjon

Å trene det samme programmet over lang tid kan føre til stagnasjon av utviklingen. Du kan skape variasjon i treningen ved å endre på for eksempel øvelsesutvalg, antall serier, motstand eller antall repetisjoner. Det er lurt å velge flere øvelser for samme muskelgruppe for å stimulere muskelen optimalt, i stedet for å bare holde seg til en øvelse per muskelgruppe, og du kan trene muskelen ved å benytte både baseøvelser og isolasjonsøvelser. Husk at du ikke trenger å variere bare for variasjonens skyld. Så lenge du trives med programmet og opplever progresjon.

Prinsippet om periodisering

Dette er nok viktigere for idrettsutøveren enn for mosjonisten, fordi det sikrer en systematisk variasjon gjennom treningsåret og er med på å optimalisere utviklingen av styrke. Det er også av stor betydning å toppe formen til viktige konkurranser, og å unngå skade og overtrening.

Prinsippet om individuelt tilpasset trening

Det er lurt å ha individuelle programmer som er tilpasset nivå og målsetning. Det er for eksempel ikke noe poeng at en mosjonist trener programmet til en toppidrettsutøver, fordi de har helt ulike forutsetninger.

Prinsippet om restitusjon

Når muskulaturen belastes under harde treningsøkter vil muskelfunksjonen reduseres i etterkant. Restitusjonen skal normalisere strukturene og de muskulære prosessene som ble påvirket av treningsøkten, og det optimale er at restitusjonsprosessen skal ende med en forbedring av den opprinnelige muskelfunksjonen. Når vi har gjentatte restitusjonsprosesser så får vi til slutt en treningsadaptasjon, det vil si at kroppen tilpasser seg treningen og blir sterkere og større for å møte kravene den får.

Kilde: Styrketrening – i teori og praksis. Raastad, Paulsen, Refsnes, Rønnestad og Wisnes. 2010. Gyldendal Undervisning.

Av Susanne Soydan februar 14, 2018 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!