Treningsprogram – ikke sett opp øvelser du ikke kan utføre.

Av Eirik Sandvik august 26, 2012 09:00

Har du noen gang tenkt gjennom hva en øvelse du utfører faktisk ER?

Selv om man ofte har gode tanker om et programoppsett er det dessverre flere måter man lett kan bomme grovt.

En av de mest sentrale er problemer med utførelse av spesifikke øvelser og problemet er større enn du tror. Hvorfor? Vel, det er hva vi skal bruke de neste par minuttene på å avdekke.
 

Hva er egentlig en ?øvelse??

Har du noen gang tenkt gjennom hva en øvelse du utfører faktisk ER? Er knebøy utelukkende en øvelse ?for bein? og er benkpress en øvelse utelukkende ?for bryst??

/artikkel/trening/det_perfekte_opplegget4.jpg



Om du har en kommende eksamen og øver til denne, har du da samme fremgangsmåte som når du kjører en ?øvelse? på trening?
Ut ifra observasjoner er det ingen overensstemmelse på dette punktet da de aller fleste behandler øvelser på trening langt ifra like nøye som forberedelser til en eksamen. Dette vil ikke si at øvelsene du utfører på trening har samme verdi som øvelse til eksamen, men begge deler har et utfall som følge av hvordan du øver.

Med andre ord, om du ikke tar øvelsene når det kommer til trening mer seriøst enn tiden du bruker til å se på tv, så vil utfallet trolig ikke være spesielt oppløftende.

Mulig det bare er meg, men jeg antar det er et par sentrale grunner til at folk har såpass mange treningsrelaterte plager, smerter og skader. Trening har uten tvil evnen til potensielt å kunne fikse det aller meste av problemområder, men om man i utgangspunktet øver på feil måte på noe som i teorien skal hjelpe deg, så vil du ikke bli fornøyd med utfallet.



Dette gjelder ikke bare skader og smerter, men i høyeste grad også treningsresultater i form av styrkeøkning og prestasjoner i idrett. Om øvelsen markløft ikke betyr annet enn å løfte opp noe fra bakken for din del, så vil den trolig ikke gjøre stort for deg. Du vil kanskje bli sterkere, men så kommer plutselig ryggsmertene og du får ikke lenger trent stort på grunn av kroniske smerter. Det var selvsagt markløft som hadde skylden i dette. Møkka-øvelse!
En øvelse er ikke bare noe du skal gjøre, det er noe du må mestre!

Et STORT problem

Et sentralt og stort problem er mangel på forståelse av hvordan spesifikke øvelser skal utføres, KORREKT. Hver øvelse du setter opp på treningsprogrammet ditt må beherskes om du effektivt skal komme noen vei uten problemer på veien.

Med tanke på hva man erfaringsmessig ser når personer på et treningssenter kjører øvelser som knebøy og markløft (og de fleste andre øvelser for den saks skyld), så vil flere enn du tror som leser dette ha store problemer med korrekt utførelse av de aller fleste øvelser.

Siden vi bor i Norge er det selvsagt ikke mulig at DU har problemer og at JEG kan si dette med god samvittighet. Brent på bålet burde jeg bli.

Vel, om ingen andre tør å si det så gjør jeg det (Jeg har ingen problemer med flammer ? ?somebody call 911, shawty fire burning?..?)

Du kjører IKKE alle øvelser korrekt!

Faktisk, du er LANGT ifra i nærheten engang.

Hvordan kan jeg påstå dette?

Vel, fordi flertallet som påstår de har 100% peil på for eksempel en øvelse som markløft kjører den på denne måten under observasjon:
 
Ja, la oss starte øvelsen med full fleksjon i korsryggen og fullføre bevegelsen med overdreven ekstensjon og la oss unngå kne- og hofteekstensjon. Påstår ikke at teknikken i maksløft alltid trenger å være perfekt (den er som oftest ikke det), men dette er et typisk eksempel på hva som gjøres med belastning mellom 60-100 kg hos altfor mange!!!

Hva med knebøy da?

?Ja, det har jeg gjort i årevis og har ikke noe problemer med teknikken der.?
Som regel observeres noe ala dette med meget lette vekter:
 
Om du ikke ser hva som er feil, så trenger du virkelig hjelp til å få inn teknikken og ikke minst forståelsen av sentrale bevegelser og øvelser.

Et ENDA STؘRRE problem

Er at de som burde kunne hjelpe deg, meget ofte ikke kan utføre øvelsene selv! Det er nok av eksempler på veiledere og personlige trenere som selv ikke kan demonstrere god teknikk i sentrale øvelser.
Konsekvensen er igjen at det er øvelsene som får skylden for problemene som fremkommer og ikke vedkommende som lærer dem bort, FEIL!
Et minste krav for å sette opp et treningsprogram til andre er å selv mestre øvelsene som settes opp.
Men hvem bryr seg? det er jo bare styrketrening?

PS: Det er selvsagt en del som har korrekt teknikk og som kan lære bort, men det gjelder ikke flertallet. Yes, må gardere seg her i verden.


Eirik Sandvik
Av Eirik Sandvik august 26, 2012 09:00