Utviklingen av ditt treningsprogram – del 3 Mot og åpenhet

Av Eirik Sandvik mai 23, 2012 06:00

Kommer man egentlig noen vei uten å ta sjanser?

Mot og åpenhet?

Hva har det med utviklingen av et treningsprogram å gjøre?

Kanskje mer enn du tror, for hvor ofte faller man ikke tilbake på det ?gamle og trygge? når man er usikker? Og kommer man egentlig noen vei uten å ta sjanser?

 

Sitter man fast og er usikker på veien videre er det ofte nødvendig å prøve nye ting, ikke bare finjustere på det man alltid har gjort og håpe på at det vil fungere bedre denne gangen. Det kan selvsagt fungere, men erfaringsmessig viser det seg at dette ikke alltid er like produktivt som å gjøre noe nytt.

 

?Noe nytt? trenger ikke bety total renovasjon av treningsprogrammet om du ikke ser hensikten med dette, men det kan også bety nettopp det. Er du ?stuck?, må noe uansett gjøres.

 

Tro det eller ei, men du vil aldri lykkes med alt du prøver på. En ny og lovende treningsmetode vil kanskje føre til at du går på en smell og faktisk får en tilbakegang i treningen og et helt nytt treningsprogram kan være døden for fremgang. Selv om man ofte kan kalkulere hva som vil skje etter erfaring, vil man aldri kunne vite med sikkerhet hvilke resultater som fremkommer av et spesifikt treningsregime.

 

Det er ikke få som har store planer og mål for fremtiden og jeg håper du er en av dem, men problemet er at svært mange går på en gedigen smell og skuffelse når ting ikke går som planlagt.

 

Likevel er det høyst sentralt å være åpen for nye ting og hele tiden utvikle tankegangen for å kunne drive progresjonen videre.


Dette betyr at du må være åpen for nye treningsmetoder, øvelser og programmering, men fortsatt være klar over hvilke prinsipper som må ligge til grunn for et godt treningsprogram slik at du ikke ender opp med å utføre meningsløse ting.

 

 

Et par praktiske eksempler

 

Om din treningsfilosofi heller mot et høyt treningsvolum og et høyt repetisjonsområde kan dette være tidspunktet å vende på flisa og legge opp til en mer intensiv fase (tyngre vekter) med et lavere volum – og motsatt.

 

Om du primært utfører isolasjonsøvelser kan det absolutt være en ide å vende fokus mot baseøvelser og heller avslutte øktene med fokus på isolasjonsøvelser.

 

Om du har hatt hovedfokus på knebøy og benkpress over en lengre periode kan det kanskje være lurt å ta en liten pause fra disse øvelsene og heller fokusere på støtteøvelser for deretter å komme tilbake til disse benkpress og knebøy.


Om du ser liten prestasjonsøkning i idretten du utøver må du kanskje fokusere på andre områder enn hva du gjør per i dag. Har du et stort fokus på styrke kan det være behov for mer fokus på hurtighet, spenst eller rett og slett arbeidskapasitet.

 

Kort oppsummert: ?den som våger intet vinner?, eller som jeg overhørte i en episode av One Tree Hill her om dagen?

?Sometimes the beauty is in the attempt?

 

Tenk litt på det. Kanskje det er nettopp dette som mangler i utviklingen av ditt treningsprogram?

 

 Utviklingen av ditt treningsprogram – del 1 – kreativitet

 Utviklingen av ditt treningsprogram ? del 2 ? fleksibilitet

 


Eirik Sandvik

Av Eirik Sandvik mai 23, 2012 06:00