Vegard Thevik

Av Iform.no september 27, 2011 06:00

Vegard Thevik

iform.no tok en prat med debutanten og vinneren i CB -180 cm, Vegard Thevik

STAVANGER OPEN 2011 | HD FILM | BILDER | INTERVJUER

iform.no tok en prat med debutanten og vinneren i CB -180 cm, Vegard Thevik

På tross av at jeg elsker søvn, har jeg aldri tid til det. Man er sin egen lykkes smed her i livet. ?If you want something done, ask a busy person to do it. The more things you do, the more you can do.?

Hvem er denne mannen?

iform.no tok en prat med debutanten i CB Vegard Thevik

Alder: 29
Bosted: Trondheim
Arbeide: Jobber på Kaliber Gym i Trondheim, samt at jeg har 2 jobber innen psykisk helsevern og rusomsorg. Ved siden av dette er jeg vaktsjef på utestedet Bar Circus i Trondheim.
Høyde: 182cm
Vekt: 91kg
Off-season: 100 +
Konkurranse: 86kg
Sivilstatus: Samboer

Har du noen andre meritter?

Har en haug med diplomer fra barneskirenn og turnstevner. Håper det teller? Har konkurrert aktivt over lengre tid med en grei variasjon i idretter. MMA og Submission Wrestling, handball, fotball, rugby, friidrett, terrengsykling og jeg har faktisk også deltatt i en strongman-konkurranse. Ble 2-plass i -90kgs klassen. Vært med å vunnet NM for lag i både handball og Rugby. Vunnet turnering i Submission wrestling i Brasil, Sverige og Danmark.

Fortell litt om deg selv:

Jeg er 29år, født og oppvokst i Trondheim. Engelsk far og norsk mor, to søstre og en flott samboer. Jeg er heldig sånn. Samboern har flere EM- og NM gull bak seg, så vi har en felles forståelse for hva life on the road innebærer. Utenom dette går mye av tiden i jobb, trening, studier, shopping og reising. På tross av at jeg elsker søvn, har jeg aldri tid til det. Man er sin egen lykkes smed her i livet. ?If you want something done, ask a busy person to do it. The more things you do, the more you can do.?
 
Surfer du mye på nettet? Hvilken websider bruker du mest tid på?

Jeg prøver å begrense bruken av internett og pc på fritiden, men om det er rolig på nattvakt går det en del tid på nettet. Prøver å holde meg til sider som har litt nytteverdi, så det blir mye google scholar og forskningsartikler. Har en merkelig fascinasjon for biomekanik, medisin og anatomi. Mye av dette har jo også en direkte overføringsverdi til treningen, så noe godt kommer vel ut av det. Utenom dette går det mye i nettaviser og facebook. Når livet primært består av arbeid, trening, søvn og kjøkkentjeneste, er facebook greit for holde seg oppdatert.

Hva synes du om iform.no?

Meget god og informativ side som tar for seg det som skjer innen fitness, strongman og byggemiljøet i Skandinavia. Liker mange av reportasjene og artiklene som publiseres der.

Hva er din målsetning?

Lenge var målet å kunne bli smerte- og skadefri, etter en fortid med latterlig mange skader. Jeg er en kraftig tilhenger av aktiv restitusjon, og har aldri klart å ta hensyn til når kroppen trenger hvile. Pleide å dra på travbanen for å kjøpe varmecreme som brukes til hester, slik at jeg ikke kjente skadene. Den var så kraftig at folk spurte ofte om jeg hadde sovnet i solariumet. Når den skal varme opp musklene til et dyr på 500kg kjøtt og pels, sier det seg selv at den kan være litt ufin på menneskehud. Men jeg fikk i alle fall gjennomført treningene jeg sku. Etter den siste turen jeg hadde på sykehuset, bestemte jeg meg for å bruke litt mer av tiden på vekttrening, for å trene meg skadefri til fightinga. Underveis utvikla jeg en kjærlighet for bygging, som jeg kjente ble gradvis hardere å kvitte seg med. Legger mye av skylda for dette på Gunnar Strand Jacobsen og Paul Rusten.

Her er video fra Stavanger Open – Men`s Classic Bodybuilding – 180 cm – Klassen Vegard vant

Når begynte du å trene?

Startet vel med turn når jeg var 3 år. Etter det har jeg konkurrert aktivt i et dusin forskjellige idretter, dette på tross av at jeg aldri har likt det å konkurrere. Idrett har alltid vært ekstremt seriøst for meg og frykten for å tape har alltid vært større enn gleden ved å vinne. Måtte dessverre slutte med lagspill relativt tidlig, da jeg ikke akkurat er en ?tap og vinn med samme sinn? type. Jeg er ekstremt resultatorientert, både sportslig, privat og jobbmessig. 

Hva er det som driver deg?

Akkurat nå er det ønsket om å representere team Kaliber på en best mulig måte. Det er også min måte å takke Coach Gunnar Strand Jacobsen og Paul Rusten for alt det arbeidet de har lagt ned i å hjelpe meg. Den erfaringa og kompetansen disse to innehar gir en veldig trygghet til meg som utøver. Jeg er en fisk på land i dette gamet. Truse og dreamtan var ikke akkurat førsteønsket i konfirmasjonsgave, men Gunnar og Paul er veldig dyktig på å trygge en som utøver.

Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Skuldrene må jeg nesten si meg fornøyd med. Har jobbet mye med dem.

Hva synes du er din beste prestasjon?

Det å gå fra å leve et liv der jeg var egosentrisk og overfladisk og der jeg kun tenkte på hva som var bra for meg, og til der jeg er nå. Jeg hadde en periode på 3 år i livet mitt der jeg jobbet aktivt for å bli en bedre person både for andre og for megselv. Jeg tror alle mennesker har godt av å ta en runde med segselv en gang i blandt, i større eller mindre grad. Min ble vel noe større enn mange andres, men når jeg var ?ferdig? var det så absolutt verdt det. Det var også dette som førte meg over til mitt arbeid i akuttpsykiatrien og rusomsorgen. Den omstillingsprosessen jeg hadde er noe jeg virkelig er stolt over.



Sett ut fra en idrettsrelatert synspunkt føler jeg ikke at jeg har prestert noe. Enda. Jeg har vært med å vunnet NM-gull 2 ganger, men har ikke noe forhold til de resultatene, fordi jeg følte jeg trente for lite under oppkjøringen, og at resultatet dermed ikke er fortjent. Jeg har desverre alltid vært slik, men ofte bruker jeg nettopp dette som motivasjon til å ha tunge økter og til å trøkke på når man ellers kunnet brukt tia på å komme opp med unnskyldninger. Kanskje dette synet på resultater blir å forandre seg nå som jeg har starta med bygginga.  Det å gå, ikke nødvendigvis så sulten, men så ekstremt sugen på annen mat over så lang tid er tungt. Det beste jeg får her i livet er iskrem, kake og Guinness. Det står desverre ikke på dietten.

Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?

Definitivt! Jeg har en fantastisk familie som alltid har støttet meg uansett hva det måtte være. Min far fikk meg fra tidlig alder av å fokusere på idrett og utdanning. Mye av mitt ønske om personlig vekst er inspirert fra nettopp han. Min mor har alltid vært veldig konsekvensorientert og hun er vel den som har holdt meg unna både fengsel og sykehus. Dog, sistnevnte kun til en viss grad. Sammen med mine to fantastiske søstre er det foreldrene som har gjort meg til den jeg er, og for det er jeg dem evig takknemlig.
Hva angår trening er det også her noen som har skilt seg ut. Kaliber Gym har stått som et tempel med alle de utøverne og inspiratorene som er der. Eier og daglig leder av Kaliber Gym, Gunnar Strand Jacobsen er en helt fantastisk person. Han er helt magisk både som sjef, som coach, som en kamerat og som en inspirasjonskilde og motivator. Han er helt enestående som person. Videre har man legenden Paul Rusten. Han er lojal og intelligent som person, og får meg alltid i godt humør. Han gir også utøverne en veldig trygghet når man er rundt han, noe som er, i mitt syn, ufattelig viktig i denne sporten. Disse to, sammen Edmund Johansen, Trond Sandslett, Siw Hege Hanssen og Jon Morten Thomassen er de som faktisk gjør at jeg blir å gjennomføre dette. Med en slik gjeng og den støtten de gir, er det aldri noe alternativ å jukse på diet heller. Det ville vært et totalt hån mot dem og den tiden de bruker på å være der for meg.

Vil også takke Marthe Strand for all hennes hjelp i konkurranseoppkjøringa. Anbefaler alle å oppsøke henne for massasje- og muskelavspenning. Den dama der har magiske hender.

En siste person som jeg har et veldig tett og spesielt samarbeid med må også nevnes. Han vet godt hvem han er, og han har vært som en bror og en mentor for meg hele veien. Han står som en grunnpilar i livet mitt, og motiverer meg alltid til å ta de riktige valgene.

Har du noen tips til en nybegynner?

Det jeg synes er viktig for en nybegynner er å få riktig veiledning allerede i en veldig tidlig fase. Dette innebærer et program tilpasset den enkelte utøveren, både hva angår trening og kosthold. Oppsøker man noen med kunnskap og erfaring, slipper man å bruke store deler av tiden sin på å gjøre feil, noe som kan få deg både skadet, demotivert og eller stagnert. Jeg liker også tanken på å ha et mål med treningen. Noe som fungerer som en indre motivasjon, og som man kan trekke fram på dager da man eller ville kommet opp med unnskyldninger istedet. 

Hva er dine mål og ambisjoner?

Nå som fokuset ligger på bygginga. Bli best mulig på kortest mulig tid, og når dagen er der, vinne hele skiten!

Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?

Fordelene er samholdet i miljøet. Det er en liten gjeng og alle med veldig klare mål. Det negative er jo at man lett kan bli forfengelig, megarektisk og får et forvrengt selvbilde. Hahaha.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?

Jeg starter vanligvis dagen med en morgenøkt etter jeg er ferdig på nattvakt. Det er aktive nattvakter, men jeg har alltid likt å kjøre ei økt på morgenen. Det gir en tilfredsstillelse å trene når jeg tenker på at de andre fortsatt sover. Deretter er det hjem for å lage frokost, lese nyheter og hilse på kona før hu drar på jobb.  Etter noen timer med søvn drar jeg til Kaliber Gym. Dette gymmet er helt magisk både å trene i, og å jobbe på. Arbeidsdagen her går stort sett ut i å sette opp programmer og dietter for medlemmene, samt en del salg av kosttilskudd. Etter jeg er ferdig på jobb, er det bare å kjøre på med ei ny økt. Mens den første økten ofte pleier å være på rundt 90 minutter, er økt nr 2 som oftes på rundt 120minutter. Jeg har aldri helt verdsatt det å kjøre cardio etter ei styrkeøkt, men kroppen profiterer bra på det, så da setter jeg på autopilot og jævler meg gjennom.

Jeg drar alltid hjemom en tur før jeg skal videre til neste jobb. Gleder meg alltid til å se hva kona har laget av mat. Jeg er bortskjemt slik. Så lenge alt stemmer på grammet, og det gjør det alltid, så får hun krydre maten med det hun måtte ønske. Hun konkurrerer jo selv, så hun vet viktigheten av oppveiing under diet.
Deretter er det jobb igjen. Jeg legger mye av maten til denne tiden av døgnet, slik at jeg kan kose meg mens jeg er på jobb, samt at det blir aldri noe problem å være våken om natta når jeg gjør det på denne måten.

Vi besøkte Vegard og Vilde på hotellrommet – dagen før Stavanger open

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt! 

Jeg har flere program som jeg varierer mellom avhengig av når jeg skal konkurrere. Alle disse er programmer som jeg har satt sammen selv. Pga de store mengdene med trening som kroppen er vant til, kjører jeg nå en 4-splitt der jeg trener hver dag i 6 uker kontinuerlig. Da tar jeg en dag fri og starter på nytt igjen. Dog. Søndager pleier jeg å kjøre kun en økt. Resten blir det to økter pr dag. Morgenøkten benyttes vanligvis til trening av støttemuskulatur i mage, hofte og rygg, etterfulgt av en time med cardio. Kveldsøkten er forbeholdt styrke, men ved oppkjøring legger jeg inn cardio også her.

Nå som jeg har oppkjøring til konkurranse kjører jeg en fast 4-splitt. Rygg, Bryst, bein, skuldre og armer. Jeg kjører 20-reps på stort sett alle øvelsene, noe som har fungert meget bra for meg i år. Jeg har klart å holde vekta høy gjennom hele dietten, men samtidig droppet fett og også klart å bygd litt muskulatur underveis. 

Fortell oss litt hvordan en Bodybuilder spiser

Fokuset hos meg har alltid ligget i å få i meg mest mulig ren mat. Jeg har aldri hatt det helt store behovet for mye junk. Til det er jeg nok alt for forfengelig, samt at med den mengden trening og arbeid jeg har, liker jeg å ha stabilt blodsukker. Det får jeg ikke akkurat av ost, saus, sukker og formfett, så da blir valget enkelt. Veier også maten min offseason. Jeg er glad i tall. Det gjør det så mye lettere å dra egne erfaringer, samt gjøre justeringer senere.

Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?

Gunnar Strand Jacobsen. Han setter opp diettene akkurat slik jeg liker dem, og vi har en meget god dialog underveis hva angår justeringer og erfaringer. Det samarbeidet vi har er helt magisk.

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke?

Jeg bruker syke mengder tilskudd faktisk. Det blir mye proteiner, gainers, BCAA, Vit&min, fettsyrer, fatburners, koffein, glutamin, kreatin, ZMA. Mulig jeg har glemt noe, men det der er basispakken i alle fall.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?

Kjør cardio. Svett av deg driten. Jo mer du kjører cardio, jo mer kan du også spise. Finn en fatburner som ikke svir hull i magen din, men juster doseringa etter kroppsvekt. Få i deg nok protein. Jeg kjører også 6gram CLA før trening.

Beskriv deg selv med fem ord

Høy og mørk, frisk og rask, og veldig glad i kake.

Av Iform.no september 27, 2011 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser