VERDENS MEST EFFEKTIVE TRENINGSFORM?

Av Iform.no juli 7, 2010 06:00

VERDENS MEST EFFEKTIVE TRENINGSFORM?

Vet du hva som er forskjellen mellom treningen til Jay Cutler i år og i fjor? I 2008 tapte han Mr Olympia tittelen pga at han var for lite definert (gode muskeltegninger) i bakside lår, setemuskelatur og korsrygg.

I år har han forbredt seg med denne kettlebellstrening for å ta tilbake tittelen, hvilket han gjorde i sitt livs beste form. Jay Cutler har aldri vært så definert  og tok en klar seier i kroppsbyggerenes største konkurranse Mr. Olympia 10.09.2009. Nå er det mange fitness og kroppsbygger utøvere som benytter seg av denne treningsformen. 

Dette er teksten som fulgte bilde:

A – Yes, Jay Cutler has been a client of mine and we are focusing on his Mr.Olympia comeback win in 2009.

Jay likes the cardio challenge of KB?s and also the results for the glute ham tie in separation. We do combine swings, Turkish getups along with Snatches for timed sets of 2-3 min each side. Jay is going to bring a brand new and unbeatable package to the Olympia stage this year!
 

FؘRSTE OPPLEVELSE MED GYRIATRENING: 

Første gang jeg så en kettlebells kule så kunne jeg ikke se poenget. Er det ikke nok å trene på et vanlig gym? Men etter å ha prøvd så visste jeg at dette skulle jeg ha startet med før. Jeg hadde garantert nådd lengre som profesjonell kroppsbygger om jeg hadde kombinert kettlebells med vekttrening.

JEG HAR GJENNOM 30 ؅R SOM AKTIV IDRETTSUTؘVER, 10 AV DISSE SOM PROFESJONELL IDRETTSUTؘVER, PERSONLIG TRENER OG R؅DGIVER FOR FLERE NASJONALE TOPP IDRETTSUTؘVERE HAR JEG ALDRI TRENT NOE S؅ FUNKSJONABELT OG EFFEKTIVT SOM KETTLEBELLS TRENING.

JEG HAR F؅TT TRENE MED CHRISTIAN R VELLE SOM INNEHAR TITTELEN ؅RETS INSTRUKTؘR, GJENNOM 12 MND TRENING MED KETTLEBELLS HAR JEG F؅TT EN bedre FYSIKK, bedre mobilitet SOM HAR FؘRT TIL EN BEDRE HOLDNING. At treningen er fettforbrennende er det ingen tvil om, jeg holder meg iform samme hvor mye jeg skeier ut.  

I 20 år har jeg slitt ukentlig med en ryggprolaps og en kne skade. Dette har hindret meg i å trene knebøy og markløft, nå er jeg skadefri. ؘkt mobilitet rundt bekken og skuldre gjør at teknikken er mer effektiv. Jeg føler rett å slett at kroppen fungerer bedre enn før.  

Jeg har utdannet meg som instruktør i kettlebells og tatt flere tilleggskurs. I fjor sommer var jeg så heldig at jeg fikk coachet det Norske landslaget i kettlebells på en 14 nasjoners turnering i Latvia.
 

HVORDAN KAN MAN DEFINERE KETTLEBELLS TRENING:

SUPER EFFEKTIVT FOR FETTREDUKSJON.
TRENINGEN VIL GI IDRETTSUTؘVERE EN MER EFFEKTIV TEKNIKK, DET VIL GI EN HؘYERE PRESTASJONSEVNE.



DE FLESTE SKADER KOMMER GRUNNET KORTE MUSKLER OG OVERBELASTNING. GYRIA GIR STؘRRE MOBILITET ALLEREDE ETTER FؘRSTE ؘKTEN. SIDEN TRENINGEN GIR BEDRE MOBILITET VIL BEDRE TEKNIKK GJؘRE AT DET VIL BLI ENKLERE ؅ GJؘRE ؘVELSENE MED BEDRE ISOLERING AV MUSKLENE. MINDRE BRUK AV SKULDRE VED BRYSTTRENING, MER EFFEKTIV RYGGTRENING, STؘRRE MOBILITET RUNDT BEKKENET VIL TILLATE MER EFFEKTIV TRENING AV SETEMUSKLER (JENTER, N؅ ER DET SLUTT P؅ FLAT RUMPE). PERSONLIG TRENERE VIL F؅ BEDRE RESULTATER FOR SINE KLIENTER VED ؅ KOMPLIMENTERE VEKTTRENINGEN MED GYRIA. KAMPSPORTSUTؘVERE VIL KUNNE L؆RE ؅ BRUKE STYRKEN MER EFFEKTIVT. TRENINGEN ER VELDIG FETTFORBRENNENDE. AV ALL TYPE TRENING SOM JEG HAR PRؘVD (DET MESTE) ER GYRIA DEN MEST EFFEKTIVE, OGS؅ SV؆RT MORSOM. GYRIA GIR ؘKT KONDISJON, EKSPLOSIV STYRKE, BEDRE KOORDINASJON, BEDRE MOBILITET OG FUNGERER EFFEKTIVT FOR ؅ FORME KROPPEN, FOR ؅ NEVNE NOE. 

De siste to årene har flere gym investert i kettlebells også i Norge. For at treningen skal være forsvarlig trenger man hjelp for å kunne utføre øvelsene riktig. Prøv en fellestime med instruktør, eller ta et kurs for å lære å utføre treningen riktig. Etter at du har lært teknikken kan du investere i kuler hjemme. Om du for eksempel skal på bilferie så kan man bare ta med seg noen kuler i bilen.    

PERSONLIG TRENING

Flere av mine klienter bruker en kombinasjon av trening med vektbelastning og kettlebells. Dette har fungert over all forventning. Alle har blitt i mye bedre form, også i form av lavere fettprosent. ؘkt mobilitet gjør at øvelsene gjøres riktigere og med mindre skaderisiko. Erfaringen min viser også at klientene tredobler vektbelastningen på kulene i løpet av noen måneder.
 
SKADEFOREBYGGING

Korte muskler gjør øvelser vanskeligere å utføre riktig. Muskelfestet og utspringet på musklene blir over tid irriterte og i verste fall overbelastet. De fleste skader oppstår grunnet stram muskulatur, derfor er trening som gir økt mobilitet som kettlebells trening effektiv for å unngå skader.  

PT TIMER

Om du er intresert i PT timer for å lære om trening eller bli i bedre form, kan du kontakte meg på denne mailadressen. Jeg skreddersyr opplegg i forhold til din fysikk, og kan sette opp en personlig kostholdspland for å komme raskt i form. Ø… forme en penere fysikk er ikke så vanskelig om man vet hva som må gjøres.

Med vennlig hilsen

Jostein ؘdegården Nutritionist,
IFBB Pro    
Adr. Ryesgt.28
3263 Larvik
Norway  

Office: +47 33 13 08 20
Mobile: +47 90 64 37 24
Mail: jostein@bodysupport.no  
www.bodysupport.no 
www.josteinodegaarden.com

Her er litt mer dybdeinformasjon som er skrevet av Jarrko  en venn av meg som er fysioterapaut. Han har spesialisert seg på kettlebells trening og kursing. Om du er ute etter å kjøpe inn kettlebells enten privat eller til et gym eller lignende så kan jeg anbefale deg å kontakte han. Kulene er av god kvalitet og grepet føles riktig.

Kettlebell/Giryatrening er den raskest voksende treningsform i vesten for øyeblikket. Det kan brukes til mye bl.a. slanketrening, skadeforebygging og for å øke prestasjonsevnen. Gode eksempler av dette er bl.a. Lance Armstrong som har brukt kettlebells for å supplere og optimalisere treningen før comebacket sitt. Liverpool og Chelsea har hatt kettlebells som en del av fysisk trening allerede i flere år.
 
Hvorfor trene med kettlebells? 
 
Muskulaturen er dekket av bindevev ( myofascia ) som ofte »setter seg fast», eller kanskje bedre sagt ikke henger med i muskulaturens raske utvikling. Når oppvarming og uttøyningsprogrammene ikke gir virkning kan du med »lur» bruk av tyngdekraft få raske resultater som »løser opp» effektivt. Gjør et eksperiment på neste trening og kjør noen sett med 1- eller 2- hands sving med en kettlebell eller hantelvekt.

Det er viktig å få aktivisert hele baksiden ( posterior chain ) fra leggene og opptil skuldrene og nakken når du svinger med vekten. Les mer:  www.compactkettlebells.no 

Se video: 
 

 
Hensikten er å la vekten komme så langt mellom bena og bakover at bakside lår strekkes og overkroppen bikker ned. Bindevevet ( myofascia ) og muskulaturen strammes, vekten svinges igjen forover og gir bevegelsen elastisk energi. Det skal se lett ut! Det skal virke som »juksing» – kroppen finner billigste måten å gjøre det på.  Har en mange statiske styrkeøvelser og plager i tillegg så kan hende at det er lurt å legge inn enkelte »jukseøvelser».
 
Se denne videoen og la deg bli imponert:


 
Er du interessert i kurs eller vil du være vert for et kurs?
www.iksa-sport.com
 
Jarkko Häkkilä, Innehaveren av Compact Kettlebells, www.compactkettlebells.no fysioterapeut, IKSA – IUKL Level 1 Kettlebells Instructor CST ( circular strength training ), TacFit ( Tactical Fitness ) Instructor.

Av Iform.no juli 7, 2010 06:00

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!