Vi har alle svake og sterke sider

iform.no
Av iform.no oktober 9, 2012 06:00

Vi har alle svake og sterke sider

Progresjon eller stagnasjon.. DU har valget!

Ja, vi har alle både sterke og svake sider eller gode og dårlige sider om du vil.

Ingen har vel levd kort nok til ikke å ha hørt uttrykket/sitatet, ?(s)kjeden ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd (for stor fristelse innen rekkevidde).?

Mulig jeg endret noe på det, men hva er vel ikke livet uten evolusjon? Hvertfall ikke utvikling ? noe som kaster oss inn i et viktig og sentralt spørsmål både innen trening og livet generelt. Hva gjør du med dine svake områder, gjerne kalt problemer eller kanskje bedre kalt utviklingspotensial?

De fleste av oss velger å prioritere det kjente, trygge og komfortable. I prosessen ender man opp med ?sterke sider?, mens det vi velger bort (gjerne det vi er ukomfortable med ? det ukjente) ender opp med å bli våre svake sider.

Problemet med dette er at løsningen på ulike problemer gjerne ligger i våre svake sider, eller rettere sagt ? løsningen ligger i å gjøre noe med de svake sidene!


Action for satisfaction

Jeg vet ikke hva din erfaring er, men personlig er det lite som har falt ned i fanget mitt uten innsats for å få det dit (det var faktisk ingen planlagt joke ? damn, thats what they call a natural, right?).

Jeg var en ?nørd? på skolen, men jobba faen meg for det også. Ulike fysiske kvaliteter har definitivt ikke kommet av seg selv heller. Det har blitt MANGE timer med trening for å si det sånn, noe jeg vet du også er kjent med (de fleste som leser dette er meget seriøse med trening/idrett).

Når det kommer til svake sider drar vi gjerne frem unnskyldninger for hvorfor det er slik, uten faktisk å tenke igjennom at vi stort sett har blitt som vi har blitt ut ifra hva vi har gjort og ikke har gjort.

Sistnevnte er meget sentralt siden du faktisk kan gjøre noe med nettopp dette og forbedre eller eliminere dine svake områder, men det kommer ikke av seg selv?. Sitater pleier å være korte og konsise rundt ulike emner?

For everything you want in life, there is a price you must pay, in full and in advance. Decide what you really want and then determine the price you’ll have to pay to achieve it. Remember, to achieve something you’ve never achieved before ? you must do something you have never done before»

– Brian Tracy

Progresjon eller stagnasjon.. DU har valget!

For å omformulere sitatet til et par ?treningsproblemer??.

– Om du ikke vet hvordan du skal komme deg videre når du stagnerer, utdann deg selv, eller skaff HJELP (helst begge deler)! Selv om jeg fint kan gjøre det, hater jeg å legge opp mine egne treningsprogrammer og dietter. Det fører til langt mindre stress rundt spørsmålet om det man gjør er bra nok. Om andre setter opp et opplegg for deg kan du bare si ?han/hun sier jeg skal gjøre det?. Det sparer hodebry og fører til bedre resultater.

  • Om du ikke klarer å utføre korrekt teknikk, få det innlært!
  • Spiser du ikke bra nok. Skaff en diettplan!
  • Om du stadig får skader og smerter, gjør noe med programmet!
  • Om du ikke blir bedre i idretten din, gjør noe med programmet!
  • Om du er sterkere i benkpress enn i markløft, prioriter markløft og støtteøvelser som øker styrken i ?baksiden?.

Alt handler om det samme, nemlig å gjøre noe med det som holder deg igjen. Det kan være mange ulike ting, men som regel er det noe du egentlig vet om, men liker å bruke som en unnskyldning av mangel på arbeidsinnsats (ja, resultater krever faktisk at du gjør noe, ikke bare sitter og venter).

Så, definer dine problemer, finn løsningen og gjør noe med det!!


Eirik Sandvik
www.eiriksandvik.com

Bli kvitt og forebygge skader og kroniske smerter?

Programmet som GARANTERER muskelvekst på 12 uker.

Løsningen på dine SKULDERSMERTER!

iform.no
Av iform.no oktober 9, 2012 06:00

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser