Vitamin D

Av Susanne Soydan november 20, 2018 07:00 Oppdatert

Vitamin D

Hva er vitamin D, hvilke funksjoner har det i kroppen og hvorfor trenger man ekstra tilskudd av dette i vinterhalvåret.

Nå begynner dagene å bli kortere og kortere, og vi blir stadig påminnet om å bruke vitamin D som kosttilskudd i vinterhalvåret.

Her skal vi se på hva vitamin D faktisk er, hvilke funksjoner det har i kroppen vår og hvorfor noen trenger tilskudd når vi ikke har muligheten til å få like mye sollys på kroppen som om sommeren.

 Vi har to kilder til vitamin D – fra solen og maten vi spiser. Både solen og kosten gir kroppen en inaktiv form av vitamin D, som deretter omdannes i leveren og nyrene (men også i andre organsystemer) til den aktive formen av vitaminet. Konsentrasjonen av vitamin D måles i blodprøver, og serumnivået bør være over 50 nanomol per liter for å hindre negative forandringer i beinvev. Det er anbefalt et daglig inntak på 10 mikrogram per dag for voksne, og 20 mikrogram per dag for eldre personer over 75 år.

Vitamin D og helse

Det er mange holdepunkter for mulige positive helseeffekter av et tilstrekkelig inntak av vitamin D, men det er kun vitenskapelig belegg for å fastslå at det har en beskyttende effekt på beinhelse, totaldødelighet og risikoen for fall. Mangelsykdommer ved vitamin D-brist er blant annet rakitt (langvarig mangel på vitamin D som fører til hemmet lengdevekst hos barn, myke og svekkete knokler med påfølgende hjulbenthet og økt tendens til brudd) og osteomalasi (redusert innhold av kalsiumsalter i knoklene).

Vitamin D i kroppen

Vitamin D omdannes til et hormon i kroppen som utøver sin virkning på andre organer. Oppgaven i kroppen er først og fremst å opprettholde normal konsentrasjon av kalsium og fosfat i blod og ekstracellulærvæske, og slik er vitamin D nødvendig for normal mineralisering av skjelettet. Denne oppgaven utføres ved at vitaminet stimulerer til opptak av kalsium i tarmen. Ved lav kalsiumtilførsel gjennom kosten vil en stor del bli absorbert, så mengden som tas opp tilpasses et varierende inntak av kalsium. Vitamin D absorberes effektivt sammen med fett i maten, og kan lagres i kroppen, først og fremst i fettvev.

Sollys

Om sommeren dekkes kroppen behov for vitamin D gjennom å eksponere ansikt, armer og hender for sommersol midt på dagen i 5 til 15 minutter 2-3 ganger i uken. Når UV-stråler (av typen UVB) treffer huden dannes vitamin D. Hvor mye som dannes avhenger av hudtype og hvilken breddegrad man befinner seg på. Solen er for de fleste mennesker den mest betydningsfulle kilden til vitamin D, men for oss på høyere breddegrader er kosten viktig for å få et tilstrekkelig inntak.

Kostholdet

I vinterhalvåret må vi dekke behovet gjennom kosten. I det norske kostholdet er hovedkildene til vitamin D fet fisk, beriket smør og margarin, og tran. Dagsbehovet dekkes av en porsjon laks, sild eller makrell til middag. En barneskje tran dekker også dagsbehovet. Ved vegetarkost er det mulig å få i seg noe vitamin D gjennom produkter som er beriket, som soyamelk, kumelk og havremelk. I følge Helsedirektoratet er det ikke sikkert at dette er tilstrekkelig, så de fleste vegetarianere vil ha behov for ekstra tilførsel i form av kosttilskudd.

Kosttilskudd

Hvis du ikke spiser mye fisk og fiskeprodukter, ikke tar tran og mistenker at du får i deg for lite vitamin D kan du vurdere å bruke et kosttilskudd. De fleste inneholder 10 til 20 mikrogram per dose. Vitamin D tilført med kosten i større mengder er giftig, så det er ikke noen grunn til å overdrive inntaket.

Kilder:

Kreftforeningen.no, Tidsskriftet.no , Nhi.no

  1. Nes, H.Müller og J.I. Pedersen, «Ernæringslære», 5.utgave, 2007, Gyldendal Akademisk.
Av Susanne Soydan november 20, 2018 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd

Annonser