VO2-maks

Av Susanne Soydan april 27, 2018 07:00 Oppdatert

VO2-maks

Du har kanskje hørt om VO2-maks, men vet du egentlig hva det betyr?

Det kan defineres som det høyeste oksygenopptaket som en person klarer å oppnå ved maksimal eller hard trening. Det er et godt mål på kardiorespiratorisk utholdenhet, eller «aerobic fitness». Vanligvis uttrykkes VO2-maks i relasjon til kroppsvekt, fordi individers behov for energi varierer med kroppsstørrelse. Verdien oppgis i milliliter oksygen per kilo kroppsvekt per minutt (ml * kg-1 * min-1). På denne måten kan man sammenligne utholdenhetskapasiteten mellom ulike individer med større nøyaktighet.

Vanlige verdier for aktive, men utrente, unge personer mellom 18 og 22 år er gjennomsnittlig rundt 38-42 ml/kg/min for kvinner og 44-50 ml/kg/min for menn. Etter 25-30 års-alderen så reduseres VO2-maks med 1% per år hos inaktive individer, antakeligvis på grunn av kombinasjonen biologisk aldring og inaktiv livsstil. Til sammenligning hadde Bjørn Dæhlie en verdi på 96 ml/kg/min da han var på topp, og da var det den høyeste registrerte målingen noen sinne.

Ved regelmessig kondisjonstrening kan kroppen tilpasse seg og lære seg å ta opp mer oksygen i de aktive musklene. I en studie så man at tidligere utrente individer økte sin VO2-maks med 15-20 prosent i løpet av en 20 ukers treningsperiode. Disse forbedringene gjør at man kan trene på en høyere intensitet og øke prestasjonen. Det er individuelt hvorvidt du øker din egen verdi, og det avhenger blant annet av kjønn, hva slags type utholdenhetsidrett du driver med, alder og genetikk.

Selve målingen av VO2-maks kan si noe om treningsprogresjonen eller mål av kardiovaskulær helse. Den trenger ikke nødvendigvis å si noe om selve prestasjonen på trening eller i konkurransesammenheng, fordi det er andre faktorer som er med på å påvirke resultatet, og det er ikke gitt at utøveren med den høyeste verdien kommer først i mål.

Testing av VO2-maks

Normalt så innebærer dette at man får løpe på tredemølle eller sykle på ergometersykkel med en gradvis økning av intensiteten. Samtidig måles konsentrasjonen av karbondioksid og oksygen i luften som henholdsvis pustes ut og inn. VO2-maks oppnås når registrert oksygen flater ut selv om intensiteten i arbeidet økes.

Kilde:
W.L. Kennedy, J.H. Wolmore og D.L. Costill, «Physiology of Sport and Exercise», femte utgave, 2012, Human Kinetics.

Av Susanne Soydan april 27, 2018 07:00 Oppdatert

Kommentarer

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser