WEB-TV: På trening med Kjetil Finnes – Norges sterkeste mann

Av Andreas Adolfsson august 15, 2019 20:00

WEB-TV: På trening med Kjetil Finnes – Norges sterkeste mann

STERKE LØFT: Blant hans bestenoteringer er 300 kilo i markløft, 120 kilo i militærpress, 240 kilo i knebøy (med knebind) og 210 kilo i benkpress (med hoftesprett).

Fra å ha drevet med ulike typer idrett opp gjennom årene, som fotball, karate og basketball, samt trent på helsestudio, fikk Finnes øynene opp for strongman. Etter å ha trent hardt i to måneder ble han nummer åtte i Norges sterkeste mann i 2013. Siden har pilen bare pekt oppover, med gullet i samme mesterskap i fjor som foreløpig høydepunkt.

Navn: Kjetil Finnes
Alder: 34
Høyde: 175
Vekt On/Off: 90 / 93-94
Bosted:Kristiansand
Yrke: Miljøarbeider
Instagram: StrongmanKjetil
Sponsor(er):DeVegas INK, Cerberus Strenght Norge, Bertel O.Steen Agder, Gorillawear Norge, Lillesand Fitness.

Meritter:

  • Europas Sterkeste Mann 2015, 4 plass
  • Norges Sterkeste Mann 2015, 3 plass
  • Norges Sterkeste Mann 2017, 2 plass
  • Norges Sterkeste Mann 2018, 1 plass
  • SCL 2014 2 x 4 plasser
  • Europas Sterkeste Mann 2019, 4 plass

EM endte til slutt med en fjerdeplass (delt tredjeplass) for deg og utifra hva jeg skjønte så var du litt skuffet. Mtp dette – er det noe spesielt du skal jobbe med nå fremover, ift teknikk eller styrke i enkelte øvelser?

Det var veldig skuffende ja. Vi fikk ikke se resultatlisten på slutten, og når de sa at 3 plassen var en delt 3 plass som de kom til å regne ut i fra countback så var jeg utrolig spent. Men da jeg hørte at det var jeg som fikk 4 plassen så ble jeg skuffet. Jeg tror oppriktig jeg kunne knivet om den øverste plassen om jeg ikke hadde fått en slik dårlig start.

Oppkjøringen var bra, deloaden var bra, vektkutten var bra. Alt var bra, men det meg og coachen ikke tenkte på var det at denne konkurransen startet 10:00 på formiddagen. Jeg trener vanligvis mellom 13 & 15:00 , og det spilte nok en del inn for min del og er nok det som har vært veldig avgjørende her. Jeg kjente på første øvelse at det var noe som ikke stemte, da jeg har gjort det veldig bra i denne i oppkjøringen. Alle de andre øvelsene gikk veldig bra.

Du er nå i full oppkjøring mot NSM og ikke minst VM. Er det stor forskjell treningsprogrammet mot det du hadde frem til EM?

Ja nå er fokuset VM som er 1,2 & 3 november. Så jeg trener ikke spesifikt på øvelsene på NM, men det er noen likheter mellom øvelsene som skal være på WSM og NSM så jeg prøver bare å kompensere med det jeg trener på nå så godt jeg kan. Oppkjøringen til ESM var den hardeste oppkjøringen jeg har vært igjennom, og denne oppkjøringen kommer til å bli enda tyngre. Så jeg kan se for meg at det  jeg nok må jobbe underveis med treningsmotivasjonen. Den pleier å falle litt tilbake når jeg blir veldig sliten. Men det blir nok  en del likheter mellom oppkjøringen til WSM som til ESM, mye fokus på arbeidskapasitet.

Hva slags øvelser blir det på NSM respektive VM og er det gode øvelser for deg?

På NM har vi farmershold for tid. På VM har vi farmerswalk hvor vi skal gå 1 distanse, rundt et objekt og tilbake. Så her skiller det
bare at jeg beveger meg.

På VM har vi Apollos Axle for max reps, og NM har vi Stokk og Apollox Axle i samme øvelse som en press medley. I tillegg har vi Vikingpress bak hodet med håndtak som er vinklet på samme måte som Stokk. Så her kompenserer jeg igjen oppkjøringa mi mot VM med noe på NM.
Vi har Apollos Axle markløft for maks reps på NM og på VM har vi Deadlift Ladder, altså 4 stenger etter hverandre som skal løftes på tid.
Enda en øvelse som går på det samme. Det som skiller er tykkelse på stanga. Stein og Yoke som er på NSM skal jeg få trent så jeg har det inne.

Hvordan ser ditt kosthold ut en normal dag under oppkjøringen?

Frokost : egg, ris og en slice med cheddar som sammen med litt spinat gir litt potasium. De 3 neste måltidene består av : Ris, Biff, Paprika, Baby-gulrøtter 3-4 stk pr måltid, og blander okse/kyllingkraft i noe av det. et par ganger i uka så bytter jeg ut biffen i 1 av måltidene til dagen med laks. Det blir da det siste av disse og ikke det før eller etter trening. Kveldsmåltid : Gresk Yoghurt med nøtter og bringebær.

Fortell litt om hvordan du kutter vekten din før innveiingen? Er det mye vekt du kutter?

Jeg tar som regel all vekten med noe som heter vannloading. Da drikker man ekstremt mye vann i en periode før innveiing. Man begynner gjerne 8-9 dager før
for å få best resultat. Når det nærmer seg innveiing kutter man vannet gradvis sammen med salt og mineraler.
Tok epsom salt bad før innveeing på EM og det viste seg å være veldig bra. Jeg fikk det i vektkutt planen min.
Kutter også carbo mer og mer, og erstatter dette på veien med Sundt fett.
Så jeg kutter alt fra 4 til 6 kg, men jeg skal prøve å ligge nærmere 90 tallet nå mot VM så kutten blir lettere.

Har du satt deg noen mål iht de kommende konkurransene?

Det blir jo å prøve å ta en tittel nummer 2 på NM Og sikter høyt mot VM også. Får vi til alle detaljene så vet jeg at jeg kan gjøre en god figur der nede. Men på en konkurranse med et så høyt nivå som det har blitt i dag, så går det også på å ikke gjøre feil. Altså at man må være en del teknisk og ikke bare veldig sterk. Så det blir spennende, men satser på å sette Norge på kartet der nede.

Nevn noen personer som er viktige støttespillere for deg?

Denne lista er veldig lang. Men jeg kan si at jeg setter enormt pris på de som støtter meg mye oppi alt dette. De som forstår lidenskapen min og at jeg elsker å drive med dette. Man kan ikke forstå hvordan det er å brenne for noe viss man ikke gjør det selv.

Noe du vil nevne til slutt?

Det er nok mye, men jeg vill bare si tusen takk til iform.no for at dere ville ha et nytt intervju med meg. Håper det blir flere 🙂






Av Andreas Adolfsson august 15, 2019 20:00

Kommentarer