WEB-TV: På trening med Mikkel Kolstad

Av Andreas Adolfsson oktober 22, 2019 19:00

WEB-TV: På trening med Mikkel Kolstad

Mikkel tok sølv i Classic Bodybuilding både på Sandefjord Open og NM nå i høst. Andreas Adolfsson har blitt med han på trening.

Navn: Mikkel Kolstad
Alder: 27 år
Høyde: 178 cm
Vekt On/Off: 77/95
Bosted: Re, Vestfold
Yrke: Fengselsbetjent
Klubb: 24Fitness
Instagram: Fitnesskolstad92
Sponsor: Ønskes

Meritter:

  • Sandefjord Open 2017 CBB: 2. plass
  • Sandefjord Open 2019 CBB åpen klasse: 2. plass
  • NM Kroppsbygging 2019 CBB åpen klasse: 2. plass

Fortell litt om deg selv, hvem er Mikkel?

Jeg er 27 år, oppvokst på gård, bor i Re, like utenfor Tønsberg. Bor sammen med kjæresten Ebba. Fritiden tilbringes mye på trening inne på gymmet eller på fotballbanen. Ellers veldig sportsinteressert og elsker å konkurrere uansett hva.

Hvor lenge har du trent med vekter?

Jeg har trent med vekter i ca 10 år. Drev aktivt med langrenn frem til jeg var 15-16 år. Da fikk jeg en lyskestrekk som tvang meg til å trene alternativt. Det var her jeg fikk smaken på styrketrening og vekter. Men seriøs styrketrening startet jeg med i 2014.

Du startet din karriere med å konkurrere i Men’s Physique, men det var ikke helt klassen din?

Nei jeg føler ikke at Men`s Physique passer helt til personligheten min. Jeg startet i den klassen pga jeg ikke hadde massen til noe annet, så det falt seg naturlig. Når jeg så i 2017 at jeg både hadde massen og fysikken til å konkurrere i Classic så var det ingen tvil. Her får man vist hele pakka, noe jeg synes er kult. Du må prioritere alle muskelgrupper, og kan ikke hjemme bort noe. I tillegg har du friprogrammet hvor du får stå alene på scenen og vise det beste av deg selv.

Hvor lenge hadde du gått med tanker om å konkurrere før du faktisk gjorde det?

Før min første konkurranse gikk jeg vell og tenkte på det i ca 6 mnd før jeg tok kontakt med et team og startet på diett.
Men etter hver konkurranse har jeg relativt tidlig bestemt meg for når neste konkurranse skal være. Og jeg har alltid holdt meg til planene jeg har lagt.

I årets NM fikk du en respektabel andreplass og man kan se store forskjeller i fysikken din mot når du stilte sist gang i 2017.Noen spesielle muskelgrupper du har fokusert ekstra mye på eller har du jobbet like mye med alt siden den gang?

Jeg har jobbet med hele pakken. Jeg får høre at jeg har en jevn og fin fysikk. Så har egentlig bare jobbet med alt. Men skuldre får man aldri nok av, og har nok vært min svakeste side hele veien, så litt ekstra fokus har det vært der. Har også jobbet godt mad hamstring og bakside lår.

Jeg vet at du går med tanker om å kanskje konkurrere allerede nå til våren igjen, men at du i så fall kommer til å starte dietten mye tidligere. Hvorfor?

Det er for at man skal være i bra form tidligere, så det er lettere å justere maten ved behov. Det er også greit å starte tidlig så man kan fordele cardioen litt utover dietten så man slipper å ha så mye mot slutten når man er på det mest slitne.

Har du noen coach som hjelper deg med trenings- og diettopplegg?

De 2 siste konkurranse periodene så har jeg kjørt hele opplegget selv, med kun litt rådgiving på siden. Men ved en eventuell konkurranse til våren kommer nok Tommi Thorvildsen i større grad til å styre maten. Treningsopplegget kjører jeg selv.

Noe som kanskje er litt uvanlig er at du spiller fotball ved siden av byggingen. Fortell litt om det og om eventuelle for og bakdeler?

Jeg har spilt fotball nesten hele livet og er relativt fotballinteressert, så det er noe jeg synes er veldig gøy. Fordeler er blant annet at man gjør cardio man synes er gøy. At man har et sosialt samhold i laget, og at hver kamp og trening er en konkurranse. Jeg er veldig glad i å konkurrere uansett hva det gjelder.
Ulemper er at det er 2 idretter der det er vanskelig å bli god i begge. Jeg merker på offseason at jeg blir litt i tyngste laget til å henge med i raske vendinger og slikt.
Jeg pleier å roe ned på fotballen når det nærmer seg konkurranse for å slippe unna skader og fordi man ratt og slett er for sliten på slutten. Jeg tror uansett det er sunt å trene kondisjon i kombinasjon med styrketreningen, og er sikker på at det får meg til å yte mer på gymmet.

Kjæresten din Ebba stilte også nå i høst og dere gikk da på diett samtidig. Hvordan fungerte det?

Det fungerte greit, men jeg anbefaler det ikke. Det er opp og nedturer på diett og det byr på noen utfordringer. Men fordelen er at man støtter hverandre når ting er ekstra tungt. Og det er lettere å forstå hva man egentlig går igjennom, for det veit man ikke før man faktisk har prøvd det selv.

Noen langsiktige mål du har lyst å oppnå ift byggingen?

Et langsiktig mål er å kunne kalle seg norgesmester en gang i fremtiden. Kanskje også å delta på et EM eller VM. Jeg har også lyst til å prøve meg utenlands, men det er nok et litt mer kortsiktig mål som kanskje skjer allerede til våren, men vi får se.

Din største støttespiller er hvem og hvorfor?

Det er jo selvfølgelig kjæresten min Ebba. Hun har vært med på nesten alle cardiøkter, treningsøkter, og holdt meg unna fristelser når jeg har vært sulten. Hadde vært mye tyngre uten henne!

Av Andreas Adolfsson oktober 22, 2019 19:00

Kommentarer