WEB-TV: På trening med NPC women`s physique athlete Mari Engesvoll

Av Andreas Adolfsson juni 4, 2019 05:00

WEB-TV: På trening med NPC women`s physique athlete Mari Engesvoll

Mari konkurrerer i womens physique, hun har trent med vekter i 10-12 år, på den perioden har hun doblet vekten sin. Vår videoreporter har møtt henne.

Navn:  Mari Wedde Engesvoll
Alder: 29, blir 30 nå i juni
Høyde:  170
Vekt On/Off:  vekt onseason 77-79kg et sted
Bosted: Oslo
Yrke: Personlig trener
Klubb:  NPC (Amerikanske forbund)
Instagram: fitness_pippi
Sponsor: ingen
Foto: Eivind Nilsen, Clean Shot Photography og Andreas Adolfsson

Meritter:

  • 2015 – 6 plass i bodyfitness Oslo grand Prix
  • 2016 – 2 plass i womens physique  Oslo grand Prix

Du kan vel starte med å fortelle litt om deg selv, hvem er Mari?

Jeg er ei jente på 30 år som kommer fra Kløfta opprinnelig, og er nå bosatt i Oslo. Siden jeg var 10 år gammel har jeg holdt på med en eller annen form for sport. Vært innom spydkasting, kulestøt og kortdistanse, da 60, 100 og 200m. De siste 10-12 årene har jeg drevet med vekter og cardio trening tilpasset miste fett og bevare muskulatur. Utenom dette har jeg Asperger syndrom som er en diagnose innenfor autismespektret. Deretter en forholdsvis høyt fungerende tilstand, men fortsatt en forstyrret sosial evne og kontaktvansker med andre, og dermed også lett for å overanalysere sosiale omstendigheter og mennesker (følelse av å komme fra en annen planet), og blir dermed fort utmattet psykisk.Noe som er mye bedre i mitt tilfelle dagen i dag, da jeg tidligere var stille og holdt hodet ned, uten å prate til folk. Man blir fort sårbar og må jobbe mye mye mer enn en annen uten diagnosen, og tilpasningsdyktigheten er også mindre (dette kan gjelde hva som helst) .Dette skjer fra da jeg går ut døra, hvor utfordringer kommer, men jeg jobber daglig med det og blitt mye bedre Folk med AS har en tendens til å ha smale interesseområder og er veldig enveisfokusert, og går all inn med sin interesse og egenskaper rundt den, og fullfører til det ytterste (veldig perfeksjonist og vil helst ha ting feilfritt). dette har jeg funnet i trening og idrett.

Hvor lenge har du trent med vekter?

Jeg har trent med vekter i 10-12 år, hvor jeg startet med bare 48 kilo kroppsvekt, og har økt den med det dobbelte i løpet av alle disse årene. Veid 88-89 på det meste, med fett% på 15-16.

Man kan jo trygt si at du skiller deg ganske så mye ut ifra mengden, men er det noe du tenker over og merker i det daglige liv?

Ja, dette er noe jeg merker i det daglige, da man får mye blikk og kommentarer. Det er ofte store kontraster mellom hva folk mener. Enten er de kjempeimponerte eller så er det skikkelig hånlig holdninger, hvor da jeg også omtrent får fingeren slengt i ansiktet.

Jeg brydde meg mye mer for bare 1-2 år tilbake om de negative menneskene enn det jeg gjør i dag, da jeg har lært meg til at det er det og de positive man bør fokusere på.Det er like bra jobba det jeg har fått til, akkurat på lik linje som at en syklist eller maratonløper gjør det bra i sin sport for eksempel. All heder til de og tenker jeg. Vi har alle våre interesse felt , og det sier mer om de som slenger dritt enn det gjør om meg. Vi er alle medmennesker og bør heie hverandre opp istedenfor å ha dårlige holdninger.

Du fortalte meg at du slet med spiseforstyrrelser når du var yngre og at det faktisk var styrketreningen som «reddet» deg. Kan du fortelle litt mer om det?

Ja det stemmer at jeg slet med spiseforstyrrelser da jeg var yngre. Dette startet med all mobbingen jeg har hatt opp gjennom alle fra barnehage og frem til ut videregående skole. Jeg husker jeg ble kalt for feit, guttete og maskulin i kroppsfasongen min, fordi jeg har naturlig kraftig beinstruktur. I tillegg hadde jeg ingen støtte fra noen i skolen, ikke elever og lærere/rådgivere. Bare en rektor som selv hadde datter med Asperger og rådgiveren på Skedsmo vgs da jeg gikk der. Med følelelsen og bortimot ha alt imot meg begynte jeg å spise så lite som en kyllingfilet og en banan om dagen, for og liksom skulle overbevise alle elever og lærere om at jeg kunne se ut som en jente også.  Da så jeg en PT kalt Rita på SATS Lillestrøm med  muskler, og som fortsatt så feminin og så ut som en dame skjønte jeg at jeg ville også ha det. Det er på grunn av henne at jeg til slutt begynte og ønsket å bygge muskler og få en form på kroppen min. Jeg bestemte meg for å studere personlig trening på NIH, og brukte deretter mine styrker i å ha Aspergers og bygget opp mine resultater selv med minimal hjelp. Jeg var fast bestemt på at jeg nå skulle gjøre ting selv, da jeg ofte var hjelpeløs og usikker med angst tidligere pga mobbing og spiseforstyrrelsene. Jeg lider fortsatt av angst, men den kan ikke overvinne megJeg har vært veldig sta, jobbet hardt,og var og er veldig enveis fokusert på trening (en sterk aspergeregenskaper) og lærer hvordan kroppen min virker. I tillegg til å hjelpe andre mennesker med sine resultater også i jobben min som personlig trener. Det er ingen magisk pille som kan gjøre jobben for en. Det krever innsats, psyke, vilje, svette, tårer og ikke minst en diett som passer til ens formål. Dette er IKKE å komme unna med.

Jeg har gått fra å være tungt undervektig til å være en muskuløs jente som åpenbart er feil med en «normal standard» for en kvinne. Dette er noe jeg har valgt  selv og hva jeg vil ha, og jeg er stolt av det jeg har fått til.

Hvordan ser ditt treningsprogram ut?

Jeg trener hver dag, og har ingen faste hviledager hver uke.

Programmet mitt er på en 4 splitt hvor jeg kjører ny runde på repeat uten hviledag. Dager jeg ikke trener er veldig sjeldne, og da har jeg alltid noe annet som opptar hele dagen.

Jeg kjører for eksempel dag 1: Bein/legger(forside dominant, med mest forside lår, litt bakside), DAG 2: rygg/biceps og mage, DAG 3: Skuldre/ triceps og mage, DAG 4: Bryst/mage. Deretter på ny igjen, bare at neste beinøkten da blir bakside lår/rumpe dominant med litt forside.

Jeg sørger for at hver muskel utenom magen som blir oftere , blir trent 2 ganger i uken.

Er det stor forskjell på hvordan du spiser on/off season?

Ja det er en god del forksjell på on og off dietten min. I offseason siser opp mot 3500 kcal i mat, mens jeg på diett spiser rundt 2000 kcal, på det minste 1600 kcal.

I offseason spiser jeg karbohydrater som brun ris og søtpotet, potet og havregryn, med litt fett i annenhvert måltid. Proteinkilder som kylling, egg, karbonadedeig, biff, laks, whey proteinpulver . Spiser da 5-6 måltider.

På diett spiser jeg minimalt med karbohydrater, da beholder jeg bare halv porsjon fra offseason med havregryn til frokost. Resten er bare hvitt kjøtt og fisk, med grønnsaker og fettkildene som i offseason. (nøtter eller avocado). Whey protein her også. Spiser da her 3-4 måltider.

Hvordan kan en normal dag se ut nå som du er på diett?

Den starter med at jeg våkner og gjør meg i stand til en første treningsøkt før frokost. Da styrkeøkt 1 av 2. Med styrkebiten, og deretter 30 min cardio. Hjem og prepper matbokser for to dager av gangen sånn ca. Hviler i 5-6 timer før økt nr 2 med styrkebit med 30 min til med cardio. Etter dette er det hjem og slappe av før det er natta.

Din største støttespiller er hvem og hvorfor?

Mine største støttespillere når det kommer til treninga og livsstilen min er det folka på 24Fitness, og de vennene jeg har der, da det er et lite og bra miljø hvor bortimot alle backer hverandre opp og støtter hverandre, og har samme holdninger til ting rundt denne fitness og kroppsbygger sporten.

Generelt meg og hvem jeg er som person og ting utenom og pluss treninga vil jeg si moren min er min største støtte, da hun kjenner meg ut og inn når det kommer til det meste.

Noe du vil nevne helt til slutt?

Jeg vurdere å stille til høsten igjen i NPC i womensphysique, og finne konkurranse og stille i. Kanskje Danmark eller England. Det hadde vært gøy å jobbe mot å få til proffkortet. Og ikke minst mer spennende og stille mot noen som er på mer lik størrelse som meg.


Av Andreas Adolfsson juni 4, 2019 05:00

Kommentarer