Yvonne skjellin – feminine muskler

Av Iform.no januar 11, 2010 05:50

Yvonne skjellin – feminine muskler

Yvonne har konkurrert i Bodyfitness, nå satser hun på Classic Bodybuilding

Fordelen med Classic Bodybuilding –  for meg er alt jeg lærer, gleden jeg har over å se kroppen forandre seg, alle jeg møter på veien, nye venner og kontakter jeg får og ikke minst den seieren jeg føler når alt er over og målet er nådd. Uansett plassering.

Alder: 31
Bosted: Oslo
Arbeide: Personlig Trener, instruktør, kotholdsrådgiver.
Høyde: 174
Vekt:   67
Off-season: 78
Konkurranse:  CBBW
Sivilstatus: Singel

Meritter :
2 pl stavanger open 2009
4 pl NM 2009 2 pl Nordisk Mesterskap 2009
Har også konkurrert innenfor BF og har 2. 3. og 4. pl derfra

Surfer du mye på nettet? Hvilken websider bruker du mest tid på?
Alt for mye, kan sitte i flere timer av gangen på for eksempel facebook, er vel en sånn singelgreie, hehe. Også svipper jeg alltid innom Iform for å sjekke om det har kommet noe nytt og interessant.

Når begynte du å trene?
Jeg begynte å trene aerobics, step og med vekter veldig sporadisk når jeg var ca 20.

Seriøst å trene vekter gjorde jeg først for 5 år side, da begynte resultatene å komme også.. Og så var jeg hekta.. Jeg hater å gjøre ting som ikke er resultatorientert, jeg M؅ finne en mening med det jeg gjør ellers gir jeg fort opp eller går lei. Og dasse rundt på gymmet, lese avisa mellom settene eller kjøre x antall reps med omtrent null i belastning er ikke helt min greie… Korte intensive økter derimot;=). Mer moro og mer effektivt!


Hvilken muskelgruppe er du mest fornøyd med?

Jeg må si skuldre og armer, men jeg er også relativt greit utviklet i bena også. Dessverre er det her jeg lagrer fett (østrogen) og i konkurranse sammenheng mangler jeg den optimale hardheten i bena. Målet er å greie det til neste gang og planen er klar. Alt i alt blir en ellers god muskelgruppe ett problemområde. Synd så klart!
 
Hva synes du er din beste prestasjon?
I konkurranse sammenheng så syns jeg alle mine dietter og påfølgende konkurranser har vært like harde, og jeg presterer alltid så godt jeg kan selv om det ikke alltid er godt nok. Når det er sagt vil jeg si at å konkurrere i CBBW har vært et tøffere løp enn BF men utrolig moro. Dietten har vært hardere, men også ifht konkurranseforberedelsene, poseringstrening, og ikke minst selve konkurranse dagen. CBBW er for oss jenter som syns det er moro med styrketrening, begynner å få litt muskelmasse men samtidig er for ?små? for vanlig bygging, og ikke minst ønsker å begrense det litt. Ellers er det samme som bygging, med symmetri, muskelutvikling og definisjon som kriterier
 
Er det noen personer som har betydd ekstra mye for deg og karrieren din?
Min eldste søster Annett (som også konkurrerer) har betydd mye for meg, hun er 12 år eldre enn meg og har alltid vært i god form og trent mye. Jeg husker veldig godt hvor imponert jeg ble første gang jeg fikk se hennes super definerte og for meg den gang, enormt store biceps… Jeg har sett mye opp til henne og gjør det ennå selv om jeg per i dag, fysisk sett knuser henne (hahaha… det var den julegaven). Gode tanker og en takk går også til mannen hennes Rune, som alltid støtter, motiverer og hjelper. Rune var aktiv kroppsbygger på 80 tallet og har mye kunnskap og alltid en sladderhistorie fra gamle dager på lur.

Men jeg har også vært så heldig å bli kjent med flere dyktige og inspirerende utøvere siden første gang jeg konkurrerte. For å nevne noen som har hjulpet meg mye; Kim Torgersen som er helt rå på diett og trening, det han ikke kan er ikke verdt å vite. Super søte Marthe Sundby som alltid stiller opp, motiverer og er drit flink på poseringstrening. Dessuten imponerte hun stort som coach under Nordisk, kjempe flink!  Martin Engstrøm, som eier Toppform Gym er også klubbsjef og den snilleste og mest tålmodige person jeg vet om, vipper ikke han lett av pinnen, dessuten er han en av Norges beste kroppsbyggere så det er mye å hente på å kjenne han;). Det er de for øvrig alle sammen. Soran Rashid og Tanja Bårdsen har også hjulpet meg mye men det var mer når jeg drev med BF. Dere er alle enormt dyktige og jeg er både stolt og glad for å kjenne dere.

Har du noen tips til en nybegynner? 
Aldri gi opp!!! Det finnes utallige eksempler på at alt er mulig. Med riktig trening og kosthold (og litt hjelp fra gener) kan kroppen formes nøyaktig som du vil. Vært tålmodig, sta, ydmyk og finn noen du stoler på som kan hjelpe deg på veien. Det er flere veier til Rom, og noe behøver ikke være mer riktig enn noe annet men det lønner seg sjeldent å forholde seg til mange av gangen. Det blir bare rot!!

Hva er dine mål og ambisjoner?
Svarte litt på det over her men kan si i tillegg at ett av mine mål har vært å se bedre ut som 30 åring enn som 20åring (det har jeg klart). Fremover blir det å se enda bedre ut som førtiåring enn som trettiåring… Er det mulig? Ja definitivt. Aldringsprossen kan helt klart manipuleres, med trening og ikke minst med kosthold.
Jeg håper på at grenen jeg konkurrerer i skal bli internasjonal og at det vil følge et VM for jentene som det er for gutta. Da skal jeg med… koste hva det koste vil=)
 
Hva er fordelene og bakdelene med denne sporten synes du?
Fordelen for meg er alt jeg lærer, gleden jeg har over å se kroppen forandre seg, alle jeg møter på veien, nye venner og kontakter jeg får og ikke minst den seieren jeg føler når alt er over og målet er nådd. Uansett plassering

Ulempen er helt klart hvor usosial man blir, hvordan jeg kan finne på å oppføre meg (sur, grinete, aggressiv) og hvor særdeles forvirret forhold jeg kan få til egen kropp. Har man først vært i konkurranse form er det sjeldent man er fornøyd med noe annet. Det er i alle fall sånn for meg.

Hvordan ser en helt vanlig dag ut for deg?
Står opp i 7-8 tiden, drikker kaffe og er jeg på diett er det morgentur som er neste. Drar på jobb og trener en kunde eller to for deretter å ha fri fram til to tre tiden, så er det jobb fram til ca kl 20:00. Jeg trener når det måtte passe i løpet av dagen. I løpet av dagen spiser jeg mellom 6 og 8 ganger. Hele året..

Fortell oss litt om treningsprogrammet ditt
Trener 5 splitt, armer på samme dag.
Starter treningsuka på søndag med:
– Rygg (fokusområdet nå)
– Bryst/rotatorcuff
– Fri
– Skuldre/mage
– Ben
– Armer/mage
– Fri

Trener aldri lengre enn 50-60 minutter, kan bli lenger hvis det er kardiotrening etter styrketrening, men prøver å unngå det. Dersom det skjer så bruker jeg BCAA eller/og Glutamine. Spesielt BCAA hindrer nedbrytning av muskelmasse, da dette er de aminosyrene som først benyttes dersom kroppen skulle finne på å bryte ned muskelmasse i mangel på annen energi eller i en katabol fase.  Trener mye baseøvelser, så tungt jeg klarer, stort sett mellom 8-12 repetisjoner, 3-4 sett per øvelse. På diett trener jeg det samme men for å effektivisere økta reduseres pausene ytterligere og mange av øvelsene settes sammen i super og trisett.
 
Fortell oss litt hvordan du spiser
På diett spiser jeg kun ren mat, ikke halvfabrikat, sauser eller diverse. Proteinskilder er fisk, kjøtt både hvitt og rødt (noe rødt kjøtt er bra å spise, mye vitaminer og inneholder kreatin som er heldig for muskelvekst), proteinpulver.                              Karbohydratskilder er havre, ris og vitargo. Fettskilder er nøtter, omega3. Ellers i året spiser jeg mye av det samme men også mye annet. Brød og meieriprodukter som yougurt, kesam, melk er noe jeg savner voldsomt på diett. Savner mye annet og da så klart, men det behøver jeg ikke nevne her;)



Har du selv satt opp dietten eller har du fått noen hjelp til det?
I år er det Kim som har fulgt opp dietten min, både til OGP og NM. Jeg kan nok gjøre det selv men det er utrolig bra å få hjelp av noen som er så kunnskapsrike som han. Har enda til gode å spørre han om noe han ikke har kunnet svare på. Dessuten er det vanskelig å holde hodet kaldt underveis, fort gjort å få panikk å gjøre dumme drastiske valg. Da har det vært utrolig deilig og bare kunne konsentrere om jobben og latt han vri hodet sitt ved hvert problem som har oppstått. Anbefaler alle som har lyst til å konkurrere og ta kontakt med noen som kan hjelpe med diett etc. Det er mye lettere da:-)

Bruker du noen kosttilskudd, kan du fortelle oss hvilke? Multivitaminer, krill, B-vitaminer, sesamin, glutamine og BCAA, proteinpulver, karbohydratpulver. Dette varier noe selvsagt.

Har du noen tips for å få fart på forbrenningen?
I hvilken grad den kan økes kan diskuteres, men man kan letter oppnå fettreduksjon ved for eksempel, spise ofte og mindre, trene mer, spise nok proteiner, tenke på sammensetningen av maten man spiser, ikke minst når man spiser den. Tenk at skal du spise energi rik mat så skal du ha fortjent den. For eksempel i forbindelse med trening og ikke rett før leggetid. Varier treningen så mye du kan. Kroppen vår venner seg fort til samme type belastning eller mengde så vær kreativ også på trening. MEN; Ha en plan med det du gjør.

Beskriv deg selv med fem ord
Bare FEM?? Hehe.. Okey da; Snill, huslig, positiv, sta, energisk

Av Iform.no januar 11, 2010 05:50

Annonser



Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta gode tilbud og nyheter

* påkrevd


Annonser

Søk på iform.no

Besøk oss på facebook

Våre samarbeidspartnere

Annonser

ANNONSER

Hos den norske nettbutikken Brillz kan du kjøpe billige solbriller, kr 249 for 3 stk. pluss frakt. Med over 400 ulike modeller på lager er utvalget stort og variert!

Kjøp solbriller hos Brillz.no. Med lave priser og stort utvalg er det enkelt å finne en solbrille som passer enhver smak. Alle solbriller er CE-godkjent, nikkelfrie og med UV-beskyttelse.

På Gorilla Sports kan du kjøpe billig treningsutstyr for hjemmebruk. Alt innen dumbbells, kettlebells, vektskiver/manualer, treningsbenker m.m. Ved å bruke rabattkoden "iform" får du en gratis drikkeflaske med på kjøpet!